مجتبی علیزاده: معضل تئاتر سبزوارغرور تو خالی برخی مدعیان است

برتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه

بازیگر سبزواری تئاتر، تلویزیون وسینمای ایران گفت: معضلی که امروز گریبان گیر تئاتر سبزوار شده است غرور تو خالی برخی از مدعیان تئاتری تازه از راه رسیده است که نه تماشاگر را می شناسند ونه درکی ازهنر تئاتر دارند و عوض آنکه تماشاچی را با تئاتر آشتی بدهند باعث قهر تماشاگر می شوند.

مجتبی علیزاده در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: متاسفانه بعضی از این مدعیان که باعث قهر تماشاگران با صحنه وسالن نمایش می شوند تحصیل کرده های تئاتر هستند که در بعضی مواقع به ما ایراد می گیرند که چرا با کارهای مبتذل غذای مسموم به تماشاچی سبزوار می دهید، من از این دوستان می پرسم اگر ما غذای مسموم و مبتذل به خورد مخاطب می دهیم پس چرا نمایش های ما هنوز مورد استقبال تماشاگران قرار می گیرد؟

وی ادامه داد: متاسفانه حال تئاتر سبزوار در سالهای اخیر اصلا خوب نبوده است تا جایی که هرکس از راه رسیده نمایشنامه ای برداشته و به عنوان کارگردان، گروهی را جمع کرده و بدون هیچگونه فیلتری نمایشی را به روی صحنه برده است. در واقع نسل امروز فیلترهای سختی که نسل ما پشت سر گذاشته را نمی بیند.

بازیگر تئاتر سبزوار گفت: امروز بی احترامی به پیشکسوتان هنر در این شهر بیداد می کند، خود من از سال 79 که تئاتر را در سبزوار شروع کردم احترام به پیشکسوتان را سرلوحه کارم قرار داده ام اما نسل امروز احترام به موی سفید اساتید این شهر را نگه نداشته اند.

علیزاده درباره مشکلات تئاتر سبزوار اظهار داشت: بزرگترین مشکل تئاتر این شهر نبود آموزش اصولی است و متاسفانه کسانی که باید تئاتر را آموزش دهند بخاطر دیدن برخی ناملایمت ها  خانه نشین شده  یا به حاشیه رانده شده اند، هنرمندان و متولیان هنری این شهر باید قدر این سرمایه ها را بدانند. امروزه ما در این شهر اساتیدی چون محسن فرمانبر، حسین شمس آبادی، هادی زرقانی و محمد اکبری را برای تدریس داریم.

مجتبی علیزاده درباره تجربه های حضورش در کنار برخی از اساتید تئاتر سبزوار گفت: به جرات می توانم بگویم استاد حسن عنایت پور کسی است که حرف اول را در تئاتر آئینی سبزوار می زند. بهترین نمونه اش نمایش «ازدواج سنتی» است که نمایشی براساس رسومات فراموش شده عروسی های این شهر بود که  جالب است بدانید نه تنها مخاطبان سبزواری بلکه تماشاگران در جشنواره ها و شهرهای دیگر وحتی تماشاگران در هندوستان و لبنان هم با این نمایش ارتباط برقرار نمودند. ونیز دربحث تجزیه وتحلیل متون نمایشی در سبزوار کسی مثل استاد محسن فرمانبر را داریم که در نوع خود بی نظیر است.

بازیگر تئاتر سبزوار درباره اساتید تئاتر این شهر ادامه داد: ما استاد محمد اکبری را در این شهر داریم، کسی که تئاتر مدرن را خیلی خوب می شناسد و با متدهای روز تئاتر دنیا آشناست و اگر بخواهیم در سبزوار بعنوان هنرمندی پیشرو کسی را نام ببریم نمی توان محمد اکبری را نادیده گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: مگر می شود حرفی از تئاتر زد و اسمی از مهندس زرقانی نبرد؟ کسی که اگر چه تقریبا دو دهه است که هیچ تئاتری را روی صحنه نبرده است ولی به جد حق استادی به گردن همه ما دارد. به نظر من در آن مدت کوتاهی که مسئول انجمن نمایش شد اتفاق های خوبی در تئاتر سبزار رقم خورد بعنوان مثال در زمان ریاست ایشان حداقل بچه های تئاتر دیگر دغدغه سالن واتاق برای تمرین را نداشتند. چون مجتمع بیهقی را برای بچه های تئاتر گرفتند.

مجتبی علیزاده بعنوان بازیگری که تجربه بازی جلوی دوربین و روی صحنه را دارد درباره تفاوت های این دو مدیوم گفت: تئاتر هنری زنده است، در سالن تئاتر بازیگر و تماشاگر در ارتباط با همدیگر نفس به نفس همدیگر هستند، تداوم حس برای بازیگر در تئاتر وجود دارد. ما در تئاتر می گوئیم اولین اشتباه آخرین اشتباه است، اما در سینما فرق می کند، بازیگر اگر دچار اشتباهی شد کارگردان کات می دهد و دوباره و حتی چندین برداشت ضبط می کنند تا به بهترین برداشت برسند.

این بازیگر که اغلب در ژانر کمدی در سبزوار کار می کند درباره شخصیت کمیک ننه حسن گفت: ننه حسن یک شخصیت روستایی بومی بود که در ذهن ما شکل گرفت وخوشبختانه مخاطب هم با این شخصیت ارتباط برقرار نمود و تماشاگر دوستش دارد.

مجتبی علیزاده  درباره تکراری شدن شخصیت ننه حسن اظهار داشت: بزرگترین کمدین های دنیا مثل باستر کیتون، چارلی چاپلین، هارولوید یا نمونه های ایرانی اش مثل رشید اصفهانی یا نقی معمولی در پایتخت همیشه این کاراکترها با یک تیپ ولباس مشخص بوده اند اما در داستان های مختلف آنها را مشاهده می نمایید. ماهم ننه حسن را در داستان های مختلف نمایش داده ایم و خوشبختانه مخاطب عام هیچ وقت خسته نشده واز این تکرارها زده نشده است. متاسفانه اتفاق بدی که درهنر این شهر افتاده، این است که برخی از هنرمند نماها  ننه حسن را الگو قرار داده اند و از روی این کاراکتر با نام های ننه قمر وننه غلام کپی کرده اند و این باعث شده مخاطب دل زده شود.

مجتبی علیزاده در پایان گفت: خدا را شکر خبرهای خوبی برای این شهر در راه است چون قرار است کسانی در راس هنر این شهر قرار بگیرند که از بدنه هنر این شهر هستند من از این بزرگواران میخواهم تئاتر سبزوار را نجات بدهند.

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما