اجرای مانور مسمویت گوارشی در سبزوار


اولین و بزرگترین مانور مسمویت گوارشی در سطح استان ، روز سه شنبه 2 بهمن ماه 97 در خوابگاه پسرانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اجرا شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در توضیح مانور امروز گفت: این مانور با هدف ارزیابی توانمندی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه پدافند غیرعامل زیستی طراحی شد و در این سناریو یک مسمویت گوارشی در خوابگاه دانشجویی اتفاق افتاد که خدمات رسانی به آنها در اسرع وقت صورت گرفت.

دکتر علی شریفان با اعلام اینکه دراین مانور سازمان های همکار در حوزه زیستی حضور داشتند، گفت: در این سناریو اداراتی مانند معاونت بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب روستایی، دامپزشکی و ... که در این حوزه با دانشگاه علوم پزشکی همکار هستند، حضور داشتند تا  این بحران به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر علی شریفان افزود: دانشگاه علوم پزشکی هر منطقه در مبحث محیط زیستی همچون حوزه های مربوط به انسان، دام، ماکیان و آبزیان، نباتات، بهداشت آب و موارد مشابه ، تولیت پدافند غیرعامل را دارد.

وی با اظهار به اینکه مسمویت های پزشکی می تواند عوامل انسان ساخت داشته باشد، گفت: عوامل انسان ساخت می تواند در حوزه های مختلف مانند تکنولوژی، رایانه، فرهنگی و همچنین حوزه های عوامل و اتفاقات شیمیایی صورت بگیرد و متاسفانه همیشه اهداف دشمن در حوزه مرگ و میر نیست، بلکه ایجاد کردن فضای تنش زا و در نهایت رسانه ای کردن موضوع جز اهداف اصلی آنها است تا چنین اتفاقاتی را تبدیل به نقطه ضعفی برای منطقه نمایند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اظهار داشت: تیم های ارزیابی در محل حضور یافتند و بازدید صورت گرفت و در نهایت از منابع آب ، منابع غذا خشک و منابع غذا طبخ شده توسط ادارات ذی ربط نمونه برداری می شود.

وی تصریح کرد: برای انتقال نمونه ها، با آزمایشگاه مرجع در مشهد و تهران هماهنگی صورت می گیرد تا نمونه ی ذکر شده به آزمایشگاه ارسال گردد و در حوزه های ویروس شناسی و میکروب شناسی آزمایشات لازم انجام گیرد.

دکتر شریفان ادامه داد: فوریت پزشکی علوم پزشکی سبزوار باتوجه به حجم پیش بینی شده در این سناریو ازتمام ظرفیت خود برای انتقال بیماران استفاده کرد و بنابراین با تعداد آمبولانس های کافی و بالگرد هوایی  و همچنین برپایی درمانگاه صحرایی و آماده سازی محوطه معاینه در فضای فیزیکی دانشگاه اقدامات لازم برای رسیدگی به این بحران صورت گرفت.

دکتر شریفان افزود: ارائه خدمات بعد از گذشت یک ساعت و نیم به پایان رسید و بیماران بدحال به بیمارستان انتقال یافتند، بیماران مشکوک را نیز تحت نظر قرار دادیم  و در نهایت تدابیری برای سایر دانشجو ها اتخاذ نمودیم که به دانشجوهای دیگر سرایت و انتقال پیدا نکند.

عکس: رضا قدیریان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما