گفتگو با فرزانه سلیمانی مدیرعامل موسسه نیکوکاری خانه باران سبزوار

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

عکاس: محمدجواد علوی مقدم

مثل باران، ساده و زلال و شبیه پنجره‌ای رو به باران پاییزی، بزرگ و مهربان. با قدم‌های مردم یک شهر، دانه‌های شفاف باران را جمع می‌کند و خانه‌ای به وسعت دریا می‌سازد. خانه‌ای از جنس امید، برای فردایی روشن. خانه‌ای برای قطره‌هایی که دیده نشده اند! اما گوشه‌ای از این شهر با تمام احساس و عشقشان حضور دارند. همان‌ها که هیچ چشمی نمی‌بیندشان و هم‌رنگ جماعت نیستند! بلکه زلال‌اند و آبی! لطیفند و بارانی، آن هم از جنس محبت خدا!

اسرارنامه این بار به سراغ بانویی رفت که با کمک مردم قدم هایی برداشته و با دستان خالی و همت عالی مسبب اتفاقی زیبا برای گرفتن دستان ناتوان شده است و این عبارت زیبا را همیشه آویزه گوش خود دارد: شکرانه بازوی توانا، گرفتن دست ناتوان است

فرزانه سلیمانی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره موسسه نیکوکاری خانه باران (مرکز نگهداری و توانبخشی پسران کم توان ذهنی) برای معرفی این موسسه پای گفتگو با خبرنگار اسرارنامه نشست:

 

خانه باران کجاست؟

خانه باران یک موسسه نیکوکاری غیرانتفاعی برای آموزش، توانمند سازی و مکانی برای زندگی پسران ناتوان ذهنی است. این موسسه با کمک های مردمی و هیئت امنایی ساخته شده است ولی در کنار حمایت های مردمی، از جانب برخی مسئولین ازجمله فرماندار، تعدادی از اعضای شورای شهر دوره گذشته و حال و ریاست اداره بهزیستی حمایت های معنوی نیز صورت گرفت که در تسریع امور مربوطه بسیار تاثیرگذار بود.

در سال 88 کلنگ آن به دست دانشمندان فرهیخته، دکترمحمدعلی اسلامی ندوشن و همسر ایشان دکتر شیرین بیانی به زمین خورد. 2 هکتار از زمین خانه باران موروثی بود و به این آسایشگاه اهدا گردید و 4 هکتار را نیز از راه و شهرسازی خریداری کردیم.  گرچه رئیس راه و شهرسازی وقت، قول همکاری برای تحویل زمین های مجاور را داده بود ولی با تغییر ریاست آن سازمان، مجبور به پیگیری مجدد از دادگستری و خرید آن زمین ها با مبلغ 112 میلیون تومان در سال 89 شدم.

در  سال 93 ، با اشرف بهادرزاده قندهاری موسس آسایشگاه کهریزک، آشنا شدم و نتیجه این آشنایی باعث شد، سال 94 خیران مدرسه ساز و همچنین خیری به نام ناصر. م در سال 96 در کنار من و خانه باران قرار گیرند و خانه باران که تا سال 95 به خاطر کمبود و حتی نبود بودجه مالی، روند ساخت آن بسیار کند و آرام پیش می رفت، سرعت و شتاب گرفت و خوشبختانه از آن سال تاکنون پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

 

هدف خانه باران:

 خانه باران قرار است به موضوع توانبخشی و نگهداری ناتوانان ذهنی به صورت علمی بپردازد. نگاه ما به این پدیده به عنوان یک مشکل اجتماعی با هدف حمایت ناتوانان ذهنی و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه و خانواده ها است تا بخشی از مشکلات این عزیزان کاسته شود

 

ویژگی های خانه باران:

خانه باران قرار نیست صرفاً به نگهداری ، تهیه خوراک و پوشاک و محل خواب افراد ناتوان بپردازد بلکه قرار است این افراد را در امور کشاورزی و پرورش گیاهان دارویی، گلاب گیری و... در زمین های اطراف این مرکز به کار گیرد و سوله هایی برای فروش تولیدات آنها برپا نماید تا هم این افراد تشویق و حمایت شوند و هم محلی برای گردشگری شهرستان فراهم آید.

همچنین بحث آموزشی را برای جامعه و به خصوص خانواده ها در نظر داریم تا سطح آگاهی آنها در شیوه برخورد با معلولان را افزایش دهیم  که این اتفاق کمک می کند از آوردن این افراد به این مراکز جلوگیری شود و تا حد امکان در خانواده ها نگهداری شوند. و میخواهیم ثابت کنیم اگر جامعه افرادی که دارای هوش مرزی هستند را باور کند ، این افراد می توانند مانند انسان های سالم زندگی طبیعی داشته باشند.

 

نا امید نمی شوم:

حدود 18 سال است که با ناتوانان ذهنی ارتباط تنگاتنگی داشته ام و تجربه به من نشان داده در ارتباط با این قشر از جامعه، فرهنگ درستی  به خصوص در سبزوار نداشته ایم و من تصمیم دارم تا زمانی که زنده ام از این افراد حمایت نمایم و با کمک روانشناسان، ارتباط برقرار کردن با این افراد را به جامعه آموزش دهم و هیچگاه در این امر نا امید نخواهم شد.

در این مدتی که فعالیت داشته ام، تمام تلاشم بر این بود که معلولان ذهنی را به اجتماع بیاورم و آنها را در مسیر مردم قرار دهم تا مردم با آنها ارتباط برقرار کنند. به طور مثال روز جهانی معلولین، دختران آسایشگاه امیرالمومنین را با شاخه های گل و کاغذهایی که شعار- ما نیز گلیم تنها کمی از شاخه خود دور مانده ایم- در آن نوشته شده بود، به خیابان ها می بردم و بچه ها شاخه های گل را به مردم می دادند، ولی متاسفانه مردم شاخه گل ها را می گرفتند و هیچ توجهی به اصل قضیه نمی کردند و به نظر من این دلیلی جز فرهنگ پایین جامعه ندارد.

 

درخت حصار خانه باران است/ تمام ایران سرای مَن است

تصمیم دارم محدوده خانه باران را با درخت جدا نمایم و هیچ حصاری نکشم، چرا که تمام ایران سَرای من است و خانه باران جهت حمایت از تمام افراد ناتوان ذهنی کشور ساخته شده است و مختص شهرستان یا منطقه خاصی نیست. حتی تصمیم دارم در آینده شعبه های دیگر خانه باران را در سراسر ایران نیز راه اندازی کنم.

 

خانه باران تا عید افتتاح می گردد

خوشبختانه سفتکاری ساختمان به اتمام رسیده است و مواردی مانند گاز، راه اندازی موتورخانه و تجهیزات داخلی باقی مانده که نهایتاً تا عید افتتاح می شود.

این مرکز دارای انواع فضاهای آموزشی و مهارتی، سالن ورزشی، سالن اجتماعات، فیزیو تراپی و کاردرمانی است.

 

دختری که از آسایشگاه به فرزندخواندگی گرفته ام

اسفندماه سال گذشته دختری به نام معصومه کرمانی که دارای هوش مرزی بود را به فرزندخواندگی گرفته ام و از زمانی که معصومه عضو جدید خانواده من شد، روی پای خود ایستاده است و در حال حاضر با کار کردن، درآمد برای خانواده کسب می نماید و به من ثابت کرده که اگر افراد ناتوان ذهنی را باور کنی، مسلماً نتیجه آن را خواهی دید. معصومه ثابت کرد خروج این افراد از آسایشگاه و ورودشان به جامعه در بهبودشان بسیار تاثیرگذار است.

گفتنی است در بروشور معرفی خانه باران اهداف این موسسه خیریه به صورت به شرح زیر عنوان شده است:

آموزش، توانمندی، توانبخشی و نگهداری پسرانی که از نظر ذهنی نیاز به خدمات رفاهی و نگهداری شبانه روزی دارند

دادن اطلاعات عمومی لازم به جامعه به منظور بالا بردن سطح آگاهی آنها در برخورد انسانی با این افراد

همکاری معنوی و مشارکت مالی در امور اقتصادی با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت حمایت همه جانبه مددجویان و برنامه ریزی های بلند مدت برای تامین منابع مادی مرکز

تجهیز و توسعه امکانات لازم جهت ارتقاء کیفیت نگهداری و توانبخشی برابر با استانداردهای مورد تایید سازمان بهزیستی کشور و قوانین بین المللی، همزمان با نظارت کارشناسان متخصص

ایجاد امکانات لازم در جهت مشاوره و راهنمایی خانواده های ناتوان ذهنی تحت پوشش و دیگر خانواده هایی که فرزندان کم توان ذهنی دارند

فعالیت در اجرای کلیه طرح ها و برنامه های عمومی در زمینه پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی

 

لازم به ذکر است موسسه خیریه خانه باران در کیلومتر 4 جاده سبزوار – اسفراین در حال احداث است و تا کنون بیشتر مراحل ساختمانی آن انجام شده است.

نیکوکاران علاقه مند می توانند از طرق زیر حمایت های مالی خود را به این موسسه ارسال نمایند:

شماره حساب کمک های مردمی بانک ملت:

4009711976

شماره کارت بانک ملت:

6104337652083146

شماره شبا:

Ir80 – 0120 – 0200 – 0000 – 4009 – 7119 – 76

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما