جشن امضای کتاب های علی اصغر سیدآبادی در سبزوار برگزار شد / نشست نمایندگان جام باشگاه های کتابخوانی کودکان با مشاورز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

جشن امضای کتاب های علی اصغر سیدآبادی از نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان و مشاور امور برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه در سبزوار برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در بخشی از این مراسم که به میزبانی موسسه آفرینش های هنری بیهق و با حضور رضا شجاع مقدم سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار و شماری از مدیران مدارس و مهدکودک های سبزوار و تعدادی از هنرمندان این شهر بر پا شده بود، علی اصغر سیدآبادی پیشنهاد استفاده از فهرست لاک پشت پرنده را برای دسترسی آسان تر و سریعتر دانش آموزان سبزواری به بهترین کتاب های تازه منتشر شده رده کودکان و نوجوانان مطرح کرد و گفت: شورای شهر، شهرداری، آموزش و پرورش یا ... می توانند نیمی از هزینه این فهرست را تأمین کنند تا دانش آموزان به خرید کتاب های این فهرست ترغیب شوند و نیز برای کتابخانه های مدارس از این کتاب ها تهیه شود.

وی همچنین همچنین بر استفاده از ظرفیت مردمی برای رسانیدن کتاب های خوب به دست همه علاقه مندان و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان تأکید کرد و ضمن خبر دادن از راه اندازی طرح موفق کمپین اهدای کتاب کودک و نوجوان در برخی مناطق محروم ایران اظهار داشت: در روستای رمین شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان چنین کمپینی به راه افتاده و از طریق شبکه های مجازی نظیر اینستاگرام و تلگرام تبلیغ شده و آنقدر توسط مردم به این کمپین کتاب اهدا شده است که گردانندگان آن به فکر افتاده اند که کتاب های دریافتی را که دیگر جای نگهداری آن ها را ندارند، به دیگر روستاها و مناطق محروم اطراف ببرند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین نسبت به فراگیر شدن نگاه های مادی و دغدغه های پولی برای بچه ها در مدارس اعلام خطر کرد و گفت: برای خودم بسیار پیش آمده است که اولین سئوالی که کودکان از من به عنوان نویسنده کتاب کودک می پرسند، مربوط به میزان درآمدم از نویسندگی است که باید مراقب باشیم، ذهن بچه ها اینطور درگیر مسائل مالی نشود و به جای آن دانش آموزان را بیشتر با فعالیت های اجتماعی خصوصا در حوزه کتاب درگیر کنیم تا لذت کتابخوانی و آثار مثبت و عمیق آن را در زندگی هایشان درک کنند.

موسی الرضا دانایی از هنرمندان فرهیخته سبزواری نیز در این مراسم گفت: به عنوان یک فرهنگی که سالها خادم کتاب و خادم کودکان و نوجوانان این شهر بودم، احساس می کنم که وفاق خوبی در راستای کتاب و ترویج کتابخوانی دارد به وجود می آید که انشاالله با کمک مسئولان شهرستان از جمله شورای شهر نتایج این وفاق را در عمل مشاهده کنیم.

وی ضمن تشکر از دکتر محمدی رئیس شورای شهر سبزوار گفت: در اولین برخوردی که برای جام باشگاه های کتابخوانی همراه با آقای شجاع خدمت آقای محمدی رسیدیم ایشان اعلام حمایت قاطعی کرد و تا کنون در همه فعالیت ها حضور قاطع داشته است.

مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری بیهق در حاشیه این مراسم به خبرنگار اسرارنامه گفت: در این برنامه علاوه بر جشن امضای کتاب، میزبان نشست نمایندگان جام باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان سبزوار با آقای سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم.

زهرا شیرازی افزود: در این برنامه دانش آموزان و کودکانی از چند مهدکودک و مدرسه سبزوار از جمله مدرسه ارشاد1، مدرسه خرد 1، مدارس آل احمد و فراهنگ و نیز مهد کودک های فراسو و شاپرک حضور پیدا کردند که همه در برنامه جام باشگاه های کتابخوانی کودکان با موسسه آفرینش های هنری بیهق همکاری می کنند.

خود موسسه آفرینش های هنری بیهق موفق به ثبت 10 باشگاه کتابخوانی کودکان شده است که هر یک از این باشگاه ها به صورت تخصصی در یکی از زمینه های هنری کار می کنند و کودکان عضو این باشگاه ها کتاب های مرتبط با حوزه تئاتر، نقاشی، عکاسی، نمایش نامه خوانی و ... را مطالعه می کنند.

وی گفت: برای آن دسته از کودکان مهدکودک ها که سواد خواندن ندارند طرح دوشنبه های کتابخوانی نیز در این موسسه اجرا می شود که کارشناسان دوشنبه هر هفته به قرائت کتاب های مناسب برای کودکان می پردازند.

دبیر هنر و رابط کتابخوانی دانش آموزان دبستان ارشاد1 نیز به خبرنگار اسرارنامه گفت: در حاشیه جشن امضای کتاب آقای سیدآبادی، نمایشگاهی از آثار خلاقانه کودکان سبزواری در ارتباط با کتاب نیز در محل موسسه آفرینش های هنری بیهق برپا شده است.

اعظم هواخواه حلاج افزود: دانش آموزان در این مدرسه برای خو گرفتن با فرهنگ کتاب و کتابخوانی تشویق می شوند که هر کدام یک کتاب را انتخاب کنند و داستان آن را تغییر دهند و به مسیر مورد علاقه خود پیش ببرند و حتی گاهی خود را به جای شخصیت اصلی داستان ها می گذارند و اتفاقات جالبی خلق می کنند و پایان داستان ها را به شیوه دیگری رقم می زنند.

وی همچنین گفت: با توجه به طرح شهاب آموزش و پرورش، با حمایت خانم اسدپور مدیر مدرسه ما اکنون طرح استعدادیابی دانش آموزان را نیز اجرا می کنیم تا بچه ها بتوانند استعدادها و قابلیت های خود را در زمینه های مختلف هنری پیدا کنند و نتیجه این برنامه را در طراحی خلاقانه کتاب هایشان به نمایش گذاشته اند.

این دبیر هنر آموزش و پرورش سبزوار توضیح داد: در جام باشگاه های کتابخوانی ، دانش آموزان قرار نیست فقط کتاب ها را بخوانند و درباره محتوایی که خوانده اند، بیاندیشند بلکه ما می خواهیم کتابخوانی دانش آموزان را با فعالیت های هنری مورد علاقه شان تلفیق کنیم و بدین ترتیب در این نمایشگاه کتاب هایی را می بینید که با کارهای دستی و ذوقی بچه ها تهیه شده که مثلا یک کتاب با پارچه های نمدی تولید شده، یک کتاب با اثر نقاشی و خطاطی و یا جلد یک کتاب با خلاقیت یک کودک با چوب بستنی تولید شده است.

وی سپس گفت: دبستان ارشاد1 در مدت های اخیر با موسسه آفرینش های هنری سبزوار برای بحث استعدادیابی بچه ها وارد همکاری شده است که در همین راستا در تئاتر، نمایش خلاق، عکاسی، عکاسی گردشگری، باشگاه های کتابخوانی، فعالیت هایی که انجام می گیرد.

هواخواه افزود: هدف از این همکاری ها هم استعدادیابی هنری بچه و هم آموزش است و هیچ کدام را بردیگری ارجحیت نمی دهیم و در این بین تأکیدمان بر شکوفایی خلاقیت بچه ها و کسب مهارت های مختلف توسط آنهاست.

گفتنی است در بخشی از این مراسم کودکان عضو چند باشگاه کتابخوانی مدارس و مهدکودک های سبزوار حضور داشتند و علی اصغر سیدآبادی ضمن ارتباط صمیمانه ای که با میهمانان خردسال برنامه برقرار کرد، توضیحاتی درباره چگونگی تبدیل شدن به یک نویسنده خوب و شیوه های نویسندگی داستان و رمان را شرح داد.

 در بخش بعدی این مراسم سیدآبادی به بررسی کارهای خلاقانه دانش آموزان سبزواری در ارتباط با کتاب و کتابخوانی پرداخت و با امضای تعدادی از کتاب های کودک و نوجوان خود آن ها را به چند مدرسه و مهد کودک سبزوار که نمایندگانشان در این مراسم حضور داشتند، اهدا کرد.

نقالی ستایش یوسفی کودک شاهنامه خوان سبزواری و اجرای سرود توسط تعدادی از کودکان عضو جام باشگاه های کتابخوانی سبزوار از دیگر بخش های هنری این برنامه بود.

گفتنی است در بخش انتهایی این مراسم از این جلسه علی  اصغر محمدی رئیس شورای شهر سبزوار و ذبیح الله آرمین یکی از اعضای شورا، صادقی معاون ابتدایی آموزش و پرورش نماینده ای از آموزش و پرورش سبزوار و تعدادی از مدیران مدارس و مهدکودک ها و تنی چند از فرهخیتگان سبزوار در جلسه ای با حضور علی اصغر سیدآبادی شرکت کردند و پیرامون چگونگی ترویج کتابخوانی در بین مردم و خصوصا کودکان و فعالیت های فرهنگی و هنری دیگری نظیر راه اندازی گذرفرهنگی شهر سبزوار به بحث و تبادل نظر پرداختند.

علی اصغر سیدآبادی مشاور برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان است که کتاب هایی نظیر «بابا بزرگ سبیل موکتی»، «شاهزاده بی تاج و تخت زیر زمین»، «پسری که با یوزپلنگ حرف زد»، «این نقشه بزرگ چرا کوچک شد» از جمله آثار او در حوزه کودکان است.

گزارش تصویری (جشن امضای کتاب های علی اصغر سیدآبادی) (کلیک کنید)

 

نمایشگاه کتاب های خلاقانه کودکان سبزواری (کلیک کنید)

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما