دکتر علی اصغر سیدآبادی:

سبزوار باید پایتخت نثر فارسی نامیده شود

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مشاور امور برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر من سبزوار باید پایتخت نثر فارسی نامیده شود، چرا که پدر نثر فارسی نیز در سبزوار بوده است و همچنین در هیچ شهری نمی توانید مانند سبزوار تنوع نثر پیدا کنید.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر علی اصغر سیدآبادی بعدازظهر روز شنبه 22دی، در جلسه علنی شورای شهر سبزوار که با حضور مدیران شهری برگزار شد، افزود: وجود ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی، ملاحسین واعظ کاشفی پدرنثرآیینی، دکتر علی شریعتی بنیانگذار نثر نواندیشی دینی و محمود دولت آبادی سرآمدی در زمینه نثر داستانی، برای این شهرستان بسیار ارزشمند است و نشان می دهد سبزوار در زمینه نثر بسیار متنوع بوده است.
 
وی گفت: مدیران شهرستان  باید از فرصت های دیار سربداران بهره ببرند و با راه اندازی صنعت گردشگری و جذب توریست، ثروت تولید کنند.  
 
مشاور وزیر ادامه داد: نکته مهم این است که تمام جناح ها و جریان های فکری موجود در کشور ریشه ای در سبزوار دارند و اگر هم نگرش و گرایش سیاسی شخصیت های این شهرستان مورد پسند برخی افراد واقع نشود، اما از منظر اقتصادی و برند سازی شهری این شخصیت ها  می توانند در هویت شهری و جذب ثروت تاثیر بسزایی داشته باشند.
 
وی به بحث برندینگ و آوازه شهری اشاره کرد و گفت: از آنجایی که از چندین دهه قبل، برندینگ و آوازه شهری برای تمام شهرهای جهان مهم شمرده شده است، از همین رو شهرها در زمینه های اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی تلاش می کنند که از خود آوازه خوبی به جای بگذارند.
 
سیدآبادی با اشاره به تاثیرگذاری فرهنگ و هنر در شهرت منطقه، اظهار داشت: فرهنگ و هنر در آوازه شهری نقش مهم و تاثیرگذاری دارد. بطوریکه حتی کشورها و شهرهایی که کار اصلی شان تجارت است، اما برای اینکه بتوانند کالای خود را به دیگر شهرها و کشورها صادر کنند و یا جذب گردشگر داشته باشند از آوازه فرهنگ شهر خود استفاده می کنند. به همین خاطر پیوند مدیران شهری با حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهم است.
 
 وی افزود: اگر به شهرهای مهم جهان نگاه کنید، متوجه خواهید شد امور فرهنگی آن شهرها در شهرداری هایشان اجرا می شود.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته جالبی که توجه مرا به خود جلب کرد، این بود که بسیاری ازرویدادهای بزرگ فرهنگی جهان با مدیریت شهرداری و شورای شهر اتفاق افتاده است و همچنین برگزار کننده و حامی بسیاری از جشنواره های بزرگ فرهنگی و هنری دنیا ، شهرداری ها بوده اند.
 
وی با اشاره به وضعیت کنونی اقتصادی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت: درچنین شرایطی مردم نیاز به نشاط و امید دارند که تنها حوزه فرهنگ و هنر می تواند امید و نشاط در جامعه را تولید و خلق کند، به همین دلیل باید مدیران شهری پای کار باشند و از هنرمندان و فرهنگ دوستان حمایت کنند تا شاهد جامعه ای پویا و با نشاط باشیم.
 
سیدآبادی در ادامه با اشاره به طرح گذرهای فرهنگ و هنر در شهرهای کشور، افزود: یکی از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر است که سه ضلع دارد. ضلع اول آن شهرداری ها هستند که باید زیرساخت ها را فراهم کنند، ضلع دوم خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با برنامه ریزی و از طریق صندوق اعتباری هنری و کارآفرینی، حامی بخش خصوصی برای اقدامات فرهنگی می شود و ضلع سوم آن نیز، شبکه شهر خلاق است که به زودی اعلام خواهد شد. 
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در توضیح شبکه شهر خلاق گفت: هرشهری در موضوعاتی خاص می تواند خودش را به عنوان شهر خلاق معرفی کند تا شهرش نه تنها در ایران بلکه در جهان خوش آوازه شناخته شود. البته شبکه شهر خلاق مدل جهانی دارد ولی طرحی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارک دیده شده، کاملا بومی است.
 
وی افزود: به طور مثال گردشگری ادبی یکی از حوزه هایی است که سبزوار در آن می تواند بسیار موفق باشد و هیچ شهری در کشور نمی تواند این حوزه را داشته باشد. البته شهرهایی چون شیراز و نیشابور فضای اینچنینی داشته اند که سالها قبل به آن پرداخته اند و به گونه ای برای مردم شناخته شده است. اما سبزوار می تواند با ایجاد فضای جدید، گردشگران زیادی را جذب کند.
 
دکتر سیدآبادی گفت: نکته دیگری که بسیار مهم است و باید برای آن سرمایه گذاری کرد، بحث آیین هاست. متاسفانه برخی از آیین های ما به دست فراموشی سپرده شده است، به طور مثال سبزوار که دارای بیشترین آیین در کشور می باشد، به مرور زمان آیین هایش از بین رفته است و اگر همینطور پیش رود ، باید از این به بعد نظاره گر تهاجم فرهنگی در کشور خودمان باشیم.
 
وی ادامه داد: احیای آیین ها در برند سازی شهرها بسیار مهم هستند. به گونه ای که بسیاری از شهرهای کوچک اروپا با داشتن تنها یک آیین که در شهرشان ریشه داشته،  آن را تبدیل به یک جاذبه گردشگری کرده اند و از این میراث فرهنگی خود ثروت و سرمایه زیادی جذب کرده اند.
 
گفتنی است این جلسه به صورت زنده در پیج اینستاگرامی شورای شهر سبزوار پخش شد و منشاء تهیه این گزارش اسرارنامه گردید.
 
با تشکر از مدیر پیج اینستاگرامی شورای شهر سبزوار
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما