اعتراض طبیعت دوستان به تخریب کوه در سبزوار

خراش کلنگ معدن کاران برچهره «سیاه کوه»

میلاد کلاته/ روزنامه خراسان رضوی
 
طبیعت دوستان و کوهنوردان شهرستان سبزوار به فعالیت معدن کرومیت و تخریب سیاه کوه اعتراض کردند و خواستار ابطال مجوز بهره‌برداری این معدن شدند که حدود 20 سال پیش صادرشده است. رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار در خصوص اعتراض طبیعت دوستان و کوهنوردان این شهرستان به تخریب سیاه کوه و بهره برداری از معدن کرومیت در گفت وگو با خراسان رضوی اظهارکرد: منطقه سیاه کوه سبزوار یکی از جاذبه های زیبای گردشگری این شهرستان برای استفاده کوهنوردان و ورزشکاران است. حمیدرضا صادقی افزود:  از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار مجوز بهره برداری کرومیت از سیاه کوه صادر شده که این موضوع مخالفت شدید طبیعت دوستان و کوهنوردان این شهرستان را به دنبال داشته است. وی ادامه داد: با توجه به این که مناطقی همانند سیاه کوه در شهرستان سبزوار محدود است بنابراین حفظ آن برای استفاده کوهنوردان و ورزشکاران ضروری محسوب می شود. رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار با بیان این که در طول هفته تعداد زیادی از کوهنوردان و مردم برای استفاده از جاذبه گردشگری زیبا در منطقه سیاه کوه حضور می یابند، بیان کرد: منطقه سیاه کوه سبزوار به عنوان تنها منطقه سبزوار برای کوهنوردی خانوادگی است که امیدواریم مسئولان شهری برای ماندگاری سیاه کوه به این موضوع ورود کنند.
 
جلوگیری از تخریب  سیاه کوه به عنوان مطالبه جدی طبیعت دوستان و شهروندان 
 
صادقی تصریح کرد: علاقه مندان طبیعت و کوهنوردان از تخریب سیاه کوه و بهره برداری کرومیت گلایه مند هستند و معتقدند که تخریب سیاه کوه به چهره طبیعت این منطقه لطمه می زند. 
 
وی تاکید کرد: جلوگیری از تخریب سیاه کوه و ماندگاری آن به مطالبه جدی طبیعت دوستان و شهروندان تبدیل شده و با توجه به وجود مناطق گردشگری محدود در شهرستان سبزوار این منطقه باید برای طبیعت گردان باقی بماند. 
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار یادآور شد: سیاه کوه به عنوان مظهر گردشگری در شهرستان سبزوار است و اداره حفاظت محیط زیست سبزوار پیگیر جلوگیری از تخریب این کوه است.
 
موضوع تخریب سیاه کوه را از دادستانی کل کشور پیگیری می کنیم
 
مسئول حفظ محیط کوهستان هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی سبزوار نیز در خصوص گلایه مندی کوهنوردان و مردم سبزوار درخصوص  تخریب سیاه کوه گفت: این کوه با ارتفاع بیش از دو هزار متر در 12 کیلومتری شمال شهرستان سبزوار قرار دارد و از چهار طرف شهرستان، این منطقه گردشگری قابل مشاهده است. مجید ضیایی افزود: سیاه‌کوه به عنوان نماد گردشگری و تفریحی از سال های گذشته مورد استفاده کوهنوردان و مردم سبزوار قرار گرفته است. وی ادامه داد: طی چند سال اخیر عده ای مجوز بهره برداری از سیاه کوه را دریافت کرده اند و با توجه به دریافت استعلامات مقرر شده بود که براساس شرایط و ضوابطی از این کوه بهره برداری کنند ولی متاسفانه برای بهره‌برداری از سیاه کوه خلاف قانون و ضوابط عمل شده است. مسئول حفظ محیط کوهستان هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی سبزوار تاکید کرد: هم اکنون  بیش از ۱۶ نقطه جنوبی سیاه کوه سبزوار را تخریب کرده اند و به دلیل آسیب به  منظره طبیعت این شهرستان مردم اعتراض و گلایه مندی خود را اعلام کرده اند. 
 
ضیایی گفت: همچنین در ابتدا اهالی روستاهای رازقند، عشرت آباد و سنگ سفید چندین بار اعتراض خود را در خصوص تخریب سیاه کوه اعلام کرده اند تا این موضوع از سوی مسئولان شهری پیگیری شود. وی افزود: افزایش اعتراض و گلایه مندی مردم سبب شد از سوی هیئت کوهنوردی نامه ای خطاب به دادستانی شهرستان سبزوار ارسال شود و برای مدتی فعالیت بهره برداری از سیاه کوه متوقف شد. وی بیان کرد: با توجه به این که معدن کاران پروانه بهره برداری از سیاه کوه را داشته اند، مجدد فعالیت خود را شروع کردند. مسئول حفظ محیط کوهستان هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی سبزوار تصریح کرد: همچنین طبیعت دوستان مجدد اعتراض خود را اعلام کردند و با این که آن ها پروانه بهره برداری دارند ولی نباید تمامی قسمت های کوه تخریب شود. ضیایی گفت: با بی توجهی عده ای  مجوز بهره برداری از سیاه کوه در 20 سال گذشته از سوی مسئولان شهری صادر شده ولی مردم نباید چوب این اشتباه مسئولان را بخورند. وی افزود: این موضوع باید از سوی مسئولان مربوطه رسیدگی شود که آیا در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر و سکونتگاه بیش از 300 هزار نفر معدن کاری درست است؟ 
 
با تخریب سیاه کوه تمامی چشمه ها و قنات ها از بین می رود
 
مسئول حفظ محیط کوهستان هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی سبزوار با بیان این که مطالبه جدی مردم و کوهنوردان را از فرمانداری سبزوار نیز پیگیری کرده ایم، بیان کرد: فرمانداری دستور داده که ادارات مربوطه در خصوص این موضوع اظهار نظر کنند و اداره ورزش و جوانان سبزوار اعلام کرده که سیاه کوه منطقه ورزشی است.   مسئول حفظ محیط کوهستان هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی سبزوار گفت: با توجه به رایزنی های کوهنوردان مقرر شده که ضمن توافق با معدن کاران این منطقه مکان ورزشی و نیز معدنی باشد.  
 
ضیایی افزود: بیش از هزار نفر کوهنورد و تعداد زیادی از مردم عادی در شهرستان سبزوار وجود دارند که در طول هفته به سیاه کوه  می آیند.   وی بیان کرد: اعتراض مردم به تخریب سیاه کوه و از بین بردن چهره طبیعت این منطقه ادامه دارد و همچنین با انجام مکاتباتی با دادستان مرکز خراسان رضوی و دادستان کل کشور به دنبال جلوگیری از تخریب سیاه کوه هستیم.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما