رئیس اداره محیط زیست سبزوار:

بالارفتن امینت علت حضور پلنگ ایرانی در منطقه ریوند سبزوار / هدف ما حفظ محیط زیست است نه محیط ایست

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس اداره محیط زیست سبزوار گفت: از دلایل مهم حضور پلنگ ایرانی در منطقه ریوند سبزوار بالارفتن امنیت به خاطر گشت و پایش مداوم بوده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حمید صادقی تصریح کرد: با افزایش گشت و پایش در منطقه حضور شکارچی کاهش پیدا کرده است و در نتیجه امنیت بیشتر شده و قوچ و میش که یکی از غذاهای اصلی پلنگ است در منطقه افزایش پیدا کرده و این عوامل زنجیروار باعث شده پلنگ ایرانی وارد این منطقه شود.
 
وی با اشاره به این که در دنیا چندین زیرگونه پلنگ از جمله پلنگ آفریقایی، هندی، ایرانی و... وجود دارد اظهار داشت: پلنگ ایرانی به دلیل این که در سرتاسر ایران پراکندگی دارد با این نام شناخته می شود و نمی توان آن را از نظر جثه بزرگترین پلنگ جهان دانست اما در مقایسه با برخی زیرگونه ها جثه بزرگتری دارد.
 
صادقی افزود: در سال جاری برای دومین بار یک قلاده پلنگ ایرانی توسط دوربین های تله ای ثبت شده است و علاوه برآن 3 قلاده دیگر نیز توسط کوهنوردان در منطقه ریوند مشاهده شده بود، لذا می توان گفت در مجموع 5 قلاده پلنگ ایرانی در اطراف سبزوار وجود دارد.
 
وی با بیان این که در گذشته گزارش هایی از سوی مردم محلی مبنی بر حضور پلنگ در منطقه داشته ایم، ادامه داد: از آن جهت که این گزارشات به صورت شفاهی بوده وچیزی ثبت نشده است لذا نمی توان به طور قطع گفت که در گذشته در اطراف سبزوار پلنگی وجود داشته یا نداشته است.
 
صادقی در مورد زنده گیری این حیوان اظهار داشت: زنده گیری و بستن جی پی اس به این حیوانات بیشتر برای کارهای مطالعاتی مانند رفتارشناسی، بررسی زیستگاه و ... صورت می گیرد و از آن جهت که این کارها پرهزینه و همچنین برای انسان و خود حیوان پرخطر است لذا انجام نمی شود مگر این که هدفی برای مطالعه یا بررسی وجود داشته باشد که این کار نیز بایستی با مجوز سازمان صورت گیرد.
 
وی همچنین افزود: تکثیر حیوانات در اسارت و قرنطینه کردن از کارهای مشکل ساز است و نظم طبیعت را بر هم می زند و برخی طرفداران محیط زیست با این امر موافق نیستند.
 
رئیس اداره محیط زیست سبزوار با اشاره به این که پلنگ ایرانی به عنوان گونه در معرض خطر انقراض در لیست سرخ آی یو سی ان قرار دارد اظهار داشت: پلنگ ها حیواناتی شب گرد هستند و از آن جهت که حس بویایی و شنوایی بسیار قوی دارند از فاصله دور بوی انسان را احساس کرده و پنهان می شوند لذا دیدن این حیوان به سختی صورت می گیرد.
 
وی با بیان این که در چند سال خدمتش در اداره محیط زیست گزارشی مبنی بر آسیب این حیوان به افراد محلی نرسیده است، افزود: پلنگ ایرانی بسیار محافظه کار است و خودش را مخفی کرده و اصلا حمله نمی کند مگر این که فرد را به عنوان رقیبی که طعمه اش را گرفته است ببیند یا این که در جایی محصور شده باشد و احساس ناامنی کند در غیر این صورت پنهان شده یا فرار می کند و در مجموع تا زمانی که ما انسان ها وارد زیستگاه اکثر حیوانات نشویم آن ها کاری به ما ندارند.
 
صادقی ادامه داد: هر موجود زنده در هرم غذایی نقشی دارد و تنظیم کننده سایر جمعیت های موجود در طبیعت است، حال چنانچه هر یک از این زنجیره ها شکسته شود ممکن است اختلالی دراین چرخه بوجود آید، لذا اگر چه به ظاهر ممکن است از بین رفتن یک گونه برای ما بی اهمیت باشد اما احتمال دارد همین گونه در آینده برطرف کننده مشکلی از انسان باشد همچون پادزهرهایی که از حیوانات بدست می آید.
 
وی افزود: حتی این گونه ها ممکن است برای جذب گردشگر و وارد کردن پول و سرمایه به شهر و روستا موثر باشند لذا نباید کورکورانه باعث از بین رفتن آنها شویم.
 
رئیس اداره محیط زیست سبزوار در مورد برنامه های آینده این اداره گفت: قصد داریم منطقه ریوند را به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت کنیم تا بتوانیم با بودجه و نیرویی که در اختیار می گیریم امنیت منطقه را برای حمایت از گونه های آن افزایش دهیم.
 
وی ادامه داد: ما به تازگی در اداره محیط زیست آموزش جوامع محلی را با دانشگاه حکیم سبزواری از اطراف پناه گاه حیات وحش شیراحمد شروع کرده ایم تا مردم را با ارزش هایی که حیات وحش برای آن ها دارد آشنا کنیم و و فرهنگ مردم منطقه را بالا ببریم زیرا بیشتر مردم این موارد را نمی دانند و به صورت غیر عمدی باعث از بین رفتن محیط اطرافشان می شوند که چه بسا ممکن است در آینده از بین رفتن گونه ها و طبعیت به ضرر انسان گردد و در نهایت باعث نابودی خود انسان شود.
 
وی در پایان اظهار داشت: محیط زیست مقوله ای بسیار پیچیده و جذاب است و اگر انسان ها از آن محافظت کنند به نفع خودشان است.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما