گزارشی از پویایی و دیپلماسی علمی دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه ملی غرب خراسان رضوی

دانشگاه حکیم سبزواری در دو هفته اخیر با چند رویداد مهم علمی در رسانه ها مطرح شد، که هر یک چهره پر رنگی از پویایی و دیپلماسی علمی را در بزرگترین دانشگاه ملی غرب خراسان رضوی به نمایش می گذاشتند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اعلام خبر بومی سازی اتوماسیون شبکه های توزیع برق در 5 شهرستان سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور، قوچان و تربت جام برای نخستین بار توسط متخصصان شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری یکی از این خبرها بود که بر مبنای این دستاورد تولید و راه اندازی اتوماسیونی کاملا ایرانی در شبکه توزیع برق کشور میسر شده است.

خبری که نشان داد، دانشگاه حکیم سبزواری مسیر تبدیل شدنش، به قطب علمی در زمینه اتوماسیون شبکه برق کشور را به درستی طی کرده است.

این موضوع را دو سال قبل در آبان 95 محمدرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر کشور در سفری به استان خراسان رضوی با حضور در دانشگاه حکیم سبزواری مطرح کرده و گفته بود: با توجه به ظرفیت علمی و اجرایی دانشگاه حکیم سبزواری، این دانشگاه می‌تواند به عنوان قطب علمی اتوماسیون شبکه برق کشور مطرح شود.(منبع)

اینک نیز در روزهای اخیر، محمد رضا مزینی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی اعلام کرده است: نوع ایرانی اتوماسیون شبکه های توزیع برق ساخته شده توسط متخصصان دانشگاه حکیم سبزواری، تاکنون در استانهای خراسان جنوبی، خوزستان، اصفهان و یزد مورد استفاده قرار گرفته است. (منبع)

در همین مدت چاپ مقاله آقایان دکتر محمد ابراهیم حاجی آبادی و دکتر مهدی صمدی دو تن از اعضای هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه حکیم سبزواری در ژرنال بین المللی انرژی که جزء مجلات ده درصد برتر دنیا محسوب می شود، اتفاق علمی مثبت دیگری در زمینه دانش برق در دانشگاه حکیم سبزواری بود. (منبع)

*  *  *

در دیگر زمینه های علمی نیز دانشگاه حکیم سبزواری در این روزها موفقیت هایی داشته است. از جمله رونمایی از سامانه مدیریت حفاظت از محوطه های باستانی بر پایه سامانه اطلاعات مکانی و نیز رونمایی از رنگ نانو عایق حرارتی برای نخستین بار در کشور که هر دو از دستاورد های نمونه مرکز رشد این دانشگاه بوده اند و توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون پژوهش و فناوری و مسئولان وزارت علوم از این طرح ها رونمایی شد.

وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری این دستاورد ها را به شرح زیر توضیح داده است:

رونمایی از دستاورد نمونه دانشگاه حکیم سبزواری توسط مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم درنمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری کشور 

 از سامانه مدیریت حفاظت محوطه های باستانی بر پایه سامانه اطلاعات مکانی، دستاورد نمونه مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری توسط مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوریدرنمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار کشور رونمایی شد.

گفتنی است همزمان با آیین گشایش نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ملی و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران و با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون پژوهش و فناوری و مسئولان وزارت علوم، از ۷۶ دستاورد پژوهشی و فناوری منتخب مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد. (منبع)

همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته شیمی دانشگاه حکیم سبزواری نیز برای نخستین بار در کشور موفق به تولید رنگ عایق حرارتی شدند.

محمد مهماندوست عضو گروه تولید کننده این رنگ که در مقطع کارشناسی رشته شیمی دانشگاه حکیم سبزواری در حال تحصیل است، در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: رنگ عایق حرارتی با اسم تجاری ( نانولوکس- NANO LUX) توسط شرکت نانو پژوهان حکیم شرق مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری تولید شد.

دبیر انجمن شیمی دانشگاه حکیم سبزواری، افزود: رنگ عایق حرارتی نانولوکس با به کارگیری نانو مواد در فرمولاسیون رنگ و ایجاد یک رنگ درجه یک و با کیفیت، یک روش برای ایجاد حالتی عایق در مکان های گوناگون می باشد.

وی ادامه داد: این رنگ بر طبق اصول محافظت از گرما برای طولانی مدت ساخته شده و اثر کلی آن به اینگونه است که هوا در تخلخل موجود در نانو مواد به کار گرفته شده در ترکیب رنگ محبوس می شود و سبب بروز ویژگی عایق شدن این محصول گشته است.

مهمان دوست با اشاره به ویژگی های این محصول، افزود: رنگ تولیدی دارای چسبندگی بالا است که احتمال جدا شدن از سطح ، ورق شدگی و ریختگی را به حداقل می رساند، همچنین ضد UV بوده و انتقال گرما با تابش که از نور UV خورشید حاصل می شود را کاهش می دهد.

دبیر اتحادیه شیمی ایران، اظهار داشت: پایداری بالا در شرایط مختلف جوی، بی ضرر بودن برای محیط و انسان به دلیل نداشتن مواد سرطان زا، قابلیت شستشو، خشک شدن سریعتر نسبت به رنگ های معمولی و قابلیت اضافه کردن رنگدانه های پایه آب جهت تبدیل به رنگ های متنوع از جمله ویژگی های دیگر این رنگ است.

دبیر انجمن شیمی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: این محصول همچنین می تواند در نمای بیرون ساختمان نیز مورد استفاده قرار گیرد که سبب بازتابش نور خورشید، حفظ و زیبایی نما می شود.

وی اظهار داشت: برای تولید و انجام آزمایشات گوناگون این محصول از آزمایشگاه های شیمی دانشگاه حکیم سبزواری و کمک های بسیار گروه شیمی به ویژه دکتر بهنام مهدوی سرپرست گروه تحقیقاتی ، دکتر اسماعیل رضایی سرشت و مدیر گروه شیمی دکتر حامد اکبرزاده استفاده شده است.

مهماندوست با تاکید بر اینکه این رنگ مطابق استاندارد های ایران تولید شده است و قابلیت رقابت از لحاظ قیمت و کیفیت با رنگ های معمولی موجود در بازار را دارد، گفت: در حال حاضر تولیدات این شرکت به صورت ماهانه یک تن می باشد که در بسته بندی های ۴ کیلویی با برند NANO LUX به بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی این شرکت عدم توانایی در خرید یک دستگاه مورد نیاز است، ادامه داد: این مشکل سبب شده برای تولید این رنگ از کارخانه همکار در مشهد استفاده شود که سبب کاهش سوددهی و زمان بر بودن پروسه تولید می شود.

دبیر اتحادیه شیمی ایران با اشاره به اینکه  این شرکت در آینده نزدیک شرکت قصد راه اندازی خط تولید رنگ های تزئینی جدید با زمینه اشتغالزایی حدود ۵۰ نفر را در شهرستان سبزواردارد، افزود: شرکت نانو پژوهان حکیم از نهاد های سرمایه گذار در سطح شهرستان جهت سرمایه گذاری برای راه اندازی کامل خط تولید این رنگ دعوت می کند.

گفتنی است این دستاورد فناور توسط دکتر ستاری  معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع درنمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار کشور رونمایی شد.شرکت نانو پژوهان حکیم متشکل از دانشجویان رشته شیمی دانشگاه حکیم سبزواری (محمد مهماندوست، مهناز علی نژاد، محمد جواد سلیمانی و فرناز فتاحیان) است. (منبع)

*   *    *

 همچنین دو هفته گذشته برای بخش روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری ، نیز روزهای پرکاری بود.

به طوری که ابتدا دکتر غلامعلی فرزی، مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری روز دوشنبه ۲۶ آذرماه در راستای گسترش همکاری های علمی_آموزشی فی مابین دانشگاه حکیم سبزواری و کشور افغانستان با سفیرکبیر افغانستان در محل سفارت این کشور دیدار و ملاقات کرد.

که خبر این دیدار در وبسایت سفارت افغانستان به شرح زیر درج شده است:

 دیدار و ملاقات دکتور نصیر احمد نور، سفیر کبیر افغانستان با معاون امور بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری

زمان: دوشنبه مورخ 26 قوس 1397

مکان: مقر سفارت

دکتور نصیر احمد نور، سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوري اسلامي ايران، بعد از ظهر روز دوشنبه مورخ 26 قوس 1397 مطابق با 17 دسامبر 2018 با جناب آقای دكتر غلامعلی فرزی، معاون امور بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری در مقر سفارت ملاقات و گفتگو نمودند.

در این دیدار آقای دکتر فرزی با معرفی دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دومین دانشگاه بزرگ ایران در شمال شرق این کشور که دارای 150 دانشجوی افغان از جمعیت 8 هزاری دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه می باشد؛ ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری علمی و آموزشی با وزارت تحصیلات عالی جمهوري اسلامي افغانستان از اساتید دانشگاه های افغانستان جهت ادامه تحصیل در مقاطع ماستری و دوکتورا در این دانشگاه دعوت نمودند. ایشان با اشاره به مشترکات فراوانی که بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد در زمینه انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک بین این دانشگاه و دانشگاه های افغانستان اعلام آمادگی نمودند و بر برقراری ارتباطات موثر بین این دانشگاه با مراکز آموزشی در افغانستان تاکید نمودند. ایشان همچنین به برخی از مشکلات دانشجویان افغان شاغل به تحصیل در دانشگاه حکیم سبزواری اشاره نمودند.

در این دیدار سفیر محترم کشورمان ضمن استقبال از این همکاری ها، وجود زبان مشترک میان دو کشور را زمینه ساز آموزش و کسب علم و دانش از سر چشمه آن توسط دانشجویان مهاجر افغان در ایران دانسته و از آن به عنوان یک ویژگی ارزشمند یاد نمودند. ایشان با اشاره به جمعیت فراوان تحصیلکردگان در کشور اظهار داشتند: ما ده ها هزار دانشجو در کشور داریم که جذب این دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاه های ایران به مهارت های خود دانشگاه های ایران بستگی دارد. ایشان همچنین بازگشت پر افتخار و درخشان جوانان تحصیل کرده مهاجر افغان از ایران را مایه سربلندی دو ملت دانستند.

دکتور نور پیشرفت علمی را اقتدار واقعی یک ملت خواندند و همکاری های علمی مشترک میان دو کشور هم ریشه و هم پیشینه افغانستان و ایران را زمینه ساز رشد و توسعه علمی برشمردند.

معاون امور بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری در پایان این نشست ضمن دعوت از سفیر محترم کشورمان جهت بازدید از این دانشگاه، لوح و نشان مخصوص این دانشگاه را به سفیر محترم کشورمان اهداء نمودند. در این نشست جناب آقای شفیق شرق، آتشه فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان و آقای سلطان حمید یفتلی، سكرتر اول و مسؤل تشریفات سفارت نیز حضور داشتند. (منبع)

*   *   *

همچنین از دیگر دستاوردهای دیپلماسی علمی دانشگاه حکیم سبزواری در این مدت امضای دو تفاهم نامه همکاری های مشترک بین دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه های اقلیم کردستان عراق بوده است که شرح آن را وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری بدین شکل گزارش داده است:

مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری که هفته گذشته جهت حضور درنمایشگاه علمی_دانشگاهی به کردستان عراق سفر کرده بود پس از بازگشت از این سفر، در تشریح نتایج رایزنی های خود با مقامات و روسای دانشگاه های کردستان از امضای دو تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه های اقلیم کردستان خبر داد.

 دکتر غلامعلی فرزی با اشاره به اینکه حدود ۳۰دانشگاه و مرکز علمی برتر ایران در حوزه ارتباطات بین المللی در این نمایشگاه حضور داشتند، گفت: حضور دانشگاه حکیم سبزواری در این نمایشگاه با هدف توسعه همکاری های آموزشی و پژهشی با اقلیم کردستان عراق، ارایه ظرفیت های دانشگاه وتوسعه مراودات دانشگاهی با دانشگاه های این منطقه صورت گرفت.

 وی ادامه داد: با توجه به رایزنی های گسترده صورت گرفته با وزیر علوم کردستان، سرکنسولگری ایران در اقلیم کردستان عراق و مسئولین دانشگاه های این منطقه توانستیم دو تفاهم نامه همکار مشترک با دانشگاه های صلاح الدین عراق و دانشگاه تیشک منعقد کنیم.

 وی با بیان اینکه دانشگاه صلاح الدین از جمله دانشگاه های مطرح عراق  می باشدکه دارای ۱۸ دانشکده و بیش از ۱۷۰۰ عض هیات علمی است، ادامه داد: با این دانشگاه یک تفاهم نامه کلی در زمینه  همکاری های متقابل آموزشی و پژوهشی امضا شد.

 دکتر فرزی اظهار داشت: این تفاهم نامه در راستای همکاری های مشترک دو جانبه از جمله تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های آموزشی مشترک، انجام پژوهش های علمی مشترک، برگزاری نشست و سخنرانی های علمی و همکاری های آموزشی در حوزه های علوم پایه، علوم مهندسی، ادبیات فارسی و ادبیات عرب و علوم ورزشی است.

 وی ادامه داد: همچنین با دانشگاه تیشک که از دانشگاه های غیردولتی و شهریه پرداز اقلیم کردستان عراق است با هدف جذب دانشجو تفاهم نامه همکاری امضا شد.

 مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: آنچه در این سفر بیشتر از همه به چشم می خورد، علاقه بسیار زیاد مردم اقلیم کردستان به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی بودکه این اظهار علاقه، انگیزه ما را در برقراری ارتباط با جامعه دانشگاهی این منطقه دو چندان می کند.

 دکتر فرزی ادامه داد: با ارزیابی که در این سفر صورت گرفت، زمینه های همکاری و ارتباطات متقابل با دانشگاه های کردستان بسیار زیاد است، البته این مهم مستلزم تلاش مستمر و پیگیری همه جانبه از سوی تمامی مسئولین و همکاران دانشگاه است.

مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری در خاتمه با اشاره به اینکه با امضای این دو تفاهم نامه و رایزنی های صورت گرفته با سایر دانشگاه های اقلیم کردستان عراق بستر همکاری های متقابل  علمی_دانشگاهی هموار شده است، اظهار داشت: از همکاران هیات علمی می خواهیم از این  بستر فراهم شده جهت گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی با دانشگاه های اقلیم کردستان نهایت استفاده کنند. (منبع)

*   *    *

به جز مواردی که گفته شد، موضوعات دیگری نظیر ساخت دستگاه “اندازه گیری دانسیته سیالات تراکم ناپذیر با روش مکانیکی” در دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی توسط دانشجو سهیل کیانی راد، در دو هفته اخیر بود. دستگاهی که نمونه داخلی ندارد و اکنون آماده عرضه به بازار است. (منبع)

همچنین در این مدت دانشجویان گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری در نخستین جشنواره “قصه گویی شب یلدا” به زبان فرانسه در کشور عنوان قصه گویان برتر را کسب کردند.(منبع)

*    *     *

گفتنی است دانشگاه حکیم سبزواری در ردیف 8 دانشگاه برتر شرق ایران قرار دارد که در شهرهای مشهد، زاهدان، بیرجند، سبزوار، بجنورد، زابل، چابهار و تربت حیدریه در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پراکنده اند. (منبع)
 
دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه بندی پژوهشی سایماگو 2018 حایز شرایط بررسی شناخته شد و از چند دانشگاه ملی در مراکز استان های کشور جایگاه بالاتری را به خود اختصاص داد. (منبع1) ،  (منبع2) 
 
این دانشگاه همچنین جزء 5 دانشگاه معین منطقه 9 آموزش عالی کشور است که شامل استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و استان سمنان می شود و دانشگاه های فردوسی مشهد، سمنان، بیرجند، بجنورد و سبزوار در آن به عنوان دانشگاه های معین معرفی شده اند.(منبع)

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما