آشنایی با حسین خیراندیش هنرمند سبزواری ساکن در اسفراین

 
اگر گذارتان به شهر زیبای اسفراین در جنوب استان خراسان شمالی بیافتد و قصد اقامت داشته باشید، ممکن است به مسافرخانه ای در خیابان ولیعصر بروید با نام «خانه مسافر آفتاب» که متعلق به مرد با صفایی است که در چند زمینه هنری استعدادش را بروز داده و آثاری برجای گذاشته است.
 
مردی که اگرچه رسانه های استان خراسان شمالی او را به عنوان هنرمندی اسفراینی می شناسند، اما در واقع از هنرمندان سبزوار است.
 
وی که معماری تجربی است، در کنار فعالیت های هنری نظیر شعر، نقاشی، موسیقی، خطاطی و مجسمه سازی، به نجوم نیز علاقه مند است و به گفته خودش سابقه 20 سال تدریس نجوم را دارد و همچنین در زمینه طب سنتی نیز فعالیت می کند. 
 
حسین خیراندیش در سال 1330 در شهر سبزوار در خانواده ای متولد شد که مادر مرحومش حلیمه بغایری بانویی درمانگر بود و از جمله شکسته بندی می کرد. از طرف پدری نیز اجدادش معمار و معمارزاده بوده اند و پدر مرحوم او عبدالغفور خیراندیش علاوه بر معمار، شاعر نیز بوده است.
 
حسین خیراندیش تا اوایل جوانی در شهر سبزوار سکونت داشت و در همان نوجوانی به هنر گچ بری و سپس مجسمه سازی با گچ روی آورد و سپس به اسفراین مهاجرت کرد و فعالیت های هنری خود را از آن زمان تا کنون در شهر اسفراین ادامه داده است هم چنین پیکر تراشی با سنگ را نیز در کارنامه هنری خود دارد و برخی از تندیس های زیبای شهر اسفراین نظیر مجسمه کشتی گیران، بلال و قوچ از آثار اوست.
 
در ادامه به مرور تعدادی از آثار و فعالیت های خیراندیش و مصاحبه های او در رسانه های خراسان شمالی می پردازیم: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

م.موسوی

عالی هستن ایشون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما