گزارشی از عملکرد موسسه خیریه حمایت از مستمندان اسرار سبزوار / مجوز راه اندازی دهکده سلامت در سبزوار اخذ شده است

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
موسسه خیریه حمایت از مستمندان اسرار سبزوار که یکی از زیر مجموعه های ستاد ساماندهی متکدیان در سبزوار است از سال 93 کار خود را در این شهرستان آغاز کرد.
 
 قرار گرفتن این شهر در شاهراه ارتباطی و تردد میلیون ها زائر و مسافر رضوی از این خطه  با وجود مزایای اقتصادی و معنوی خوبی که می تواند برای شهرستان در بعد گردشگری و خدمات داشته باشد  اما از  جهت دیگر می تواند فرصتی برای سوء استفاده گرانی از جنس متکدیان باشد. انها که درصد قابل توجهی شان از دیگر شهرها به سبزوار می آیند تا تکدی گری کنند و از احساسات مسافران و زائران و به خصوص مردم مهربان سبزوار سوء استفاده نمایند.
 
با فعالیت های شبانه روزی  ستاد ساماندهی متکدیان در سبزوار تاکنون  هزار و 569 متکدی از سطح شهر سبزوار جمع آوری شده اند که پرونده های تک تک این متکدیان  در این موسسه موجود است.
 
فعالیت های تحسین بر انگیز ستاد جمع آوری متکدیان در سبزوار باعث شد که گفتگویی با مدیر عامل این مرکز داشته باشیم تا از کم کیف برنامه های این ستاد مطلع شویم  که  به شرح زیر می باشد:
 
مجری  طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان در سبزوار گفت: با تمام سنگ اندازی ها و بی مهری هایی که از ابتدای  شروع بکار این موسسه  از سمت برخی ارگان ها شاهد بودیم اما به خاطر اینکه هدف مشخصی از اجرای این طرح در سبزوار داشتیم ناملایمات  باعث نشد تا  ذره ای از ادامه کار دلسرد شویم  و در این چهار سال فعالیت توانستیم هزار و 569 متکدی را که 70 درصد آنها از شهرهای مختلف از جمله زابل، خراسان شمالی، برخی دیگر از شهرهای اطراف و حتی کشورهای پاکستان و افغانستان بودند جمع آوری کنیم.
 
علیرضا دیواندری افزود: سبزوار در چند سال قبل مرکز خوبی برای تکدی گری بود و به خاطر اینکه منبع درآمدی خوبی از راه تکدی گری  بدست می آمد متکدیانی که بعضا هیچ نیاز مالی نداشتند  قبل از طلوع آفتاب با مینی بوس از شهرهای اطراف به سبزوار می آمدند و از مهربانی مردم این شهر سوء استفاده می کردند و تا پاسی از شب در خیابان ها به گدایی می پرداختند و بعد از آن به شهرهای خود بر می گشتند.
 
وی ادامه داد:  به خاطر این معضل مهم طرح جمع آوری متکدیان با الگو گرفتن از شهر تبریز که  اولین شهر بدون گدا در ایران است آغاز شد و بنده به همراه  تعدادی از اعضای فرمانداری سبزوار سفری به تبریز داشتیم تا از تجربیات مدیران طرح جمع آوری متکدیان در تبریز استفاده کنیم.
 
وی گفت: در جلسه ای که با استاندار تبریز داشتیم. او بعد  از اینکه فهمید از سبزوار به چه دلیلی به تبریز آمده ایم  به خاطرات ناخوشایند خود از تجمع متکدیان در میدان ورودی و وضعیت نافرجام پارک های حاشیه کمربندی که محل تکدی گری شده، اشاره کرد که  این صحبت ها باعث شرمندگی ما شد.
 
دیوانداری با بیان اینکه بخاطر علاقه به شهرم وارد این موضوع شدم، گفت:  از صحبت های استاندار تبریز ناراحت بودم و از آنجایی که باور نمیکردم در تبریز حتی یک گدا هم نتوان پیدا کرد، بنابراین به تعدادی از پارک های تبریز رفتم تا یک گدا پیدا کنم و به استانداری این شهر ببرم و بگویم که شما هم در این طرح چندان موفق عمل نکرده اید. اما هر چه می گشتم حتی یک گدا در این شهر پیدا نکردم تا اینکه از یک شهروند تبریزی خواستم تا به بهانه اینکه مقداری پول دارم و میخواهم به کسی کمک کنم  یک گدا به من  معرفی کند او گفت در این شهر یک گدا نخواهی یافت و مبلغی که برای کمک در نظر گرفته اید می توانید  به ستاد متکدیان این شهر تحویل دهید تا برای نیازمندان هزینه کنند.
 
دیواندری ادامه داد: به هرحال در سه روز سفری که به تبریز داشتم با کسب تجربه از مدیرانی
 که در طرح جمع آوری متکدیان فعالیت می کردند به سبزوار برگشتم و در اولین جلسه ای که قبل از راه اندازی ستاد جمع آوری متکدیان در فرمانداری برگزار شد الگوی موفقیت آمیز طرح جمع آوری متکدیان تبریز را بازگو کردم و ستاد جمع آوری و ساماندهی متکدیان در سبزوار را شروع کردیم.  در آن جلسه تمام مدیران دستگاه ها و از جمله شهردار با این جمله که ما حمایتتان می کنیم بر شروع بکار ستاد و هدفی که در پیش گرفته بودیم تاکید کردند  اما به محض اینکه مجوز ستاد متکدیان گرفته شد همه کسانی که قول همکاری داده بودند پشت ما را خالی کردند.
 
مجری طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان در سبزوار اضافه کرد:  با شروع بکار شبانه روزی  ستاد جمع آوری متکدیان، با همکاری مردم در شش ماهه  ابتدای فعالیت خود که از 21 بهمن ماه سال 93  آغاز شد تا شهریور ماه سال 94  توانستیم در یک کار ضربتی  70 درصد متکدیان سطح شهر را جمع آوری کنیم که بالغ بر 500  متکدی زن و مرد از کودک دو ساله گرفته تا پیرمرد 80 ساله بودند.
 
دیواندری افزود: دامنه کار ستاد متکدیان جمع آوری، نگهداری مقطعی و غربالگری است که بعد از پایش  افراد نیازمند به دستگاه های حمایتی، معتادان به کمپ ها و متکدیان حرفه ای به  دادگستری معرفی می شوند و متکدیانی که برای اولین بار دستگیر می شود با تعهد گرفتن آزاد می شود اما اگر این کار به مراتب تکرار شود توسط ستاد به دادسرا تحویل داده می شوند.
 
وی با بیان اینکه 80 درصد متکدیان جمع آوری شده  معتاد بودند گفت: متکدیان  پس از غربالگری  به کمپ های ترک اعتیاد معرفی شدند که هزینه های آن توسط موسسه خیریه پرداخت شد اما در بین متکدیان جمع آوری شده متاسفانه گروه هایی از سنین  شش ماه  تا 25 سال بودند که به لحاظ اینکه  شرایط نگهداری نوزادان و کودکان  در کمپ های ترک اعتیاد میسر نبود، مراحل درمان آنها زیر نظر پزشک و در بیمارستان انجام می شد.
 
وی تصریح کرد: کودکانی که فاقد سرپرست بودند  خانواده های نسبی آنها شناسایی می شدند و در صورتی که شرایط نگهداری کودک را داشتند با گرفتن تعهد، کودک به آنها تحویل داده می شد.
 
 او گفت: متاسفانه اکثر کودکان متکدی ابزار کار برای ساقی های مواد مخدر و یا خانوادهایشان بودند  که نمونه  بارز این مطلب دختر بچه 18 ماهه ای بود که مادرش با خوراندن تریاک به او  با وضعیت بیماری فرزندنش ازعواطف انسانی مردم سوء استفاده می کرد و میانگین  درآمد روزانه  این متکدی روزانه 350 هزار تومان بود که بعد  از دستگیری حضانت کودک  از طریق قانون از او گرفته شد.
 
همچنین در بین متکدیان کم سن و سال پسر بچه ای  بود که مادرش درگیر اعتیاد بود او از طریق فلج کردن  کودک از ناحیه کمر عواطف مردم را تحت تاثیر قرار می داد و مبالغ هنگفتی را جمع آوری میکرد همچنین  مادری که با ضربه زدن به سر کودک  دو ساله اش  تکدی گری میکرد که بعد از دستگیری اعلام کرد نیازمند است و پولی برای درمان بچه اش ندارد که یکی از خیران موسسه بعد از اطلاع از این موضوع برای درمان کودک 35 میلیون تومان در نظر گرفت، اما بعد از پایش مشخص شد این زن هیچ نیاز مالی ندارد و در بهترین منطقه شهر  ساختمان چند طبقه ای از خود دارد و صرفاً با این کودک تکدی گری می کند.
 
 دیواندری اظهار کرد: تعدادی از کودکان و نوجوانان متکدی، آلوده مصرف مواد مخدر و البته  والدین آنها هم معتاد والبته نیازمند بودند که این تعداد از متکدیان کم سن و سال  توسط خود موسسه اقدامات ترک آنها انجام شد خانواده زمانی که اوضاع مساعد فرزند خود را می دید  آنها هم برای درمان  اقدام کردند و سرپرست خانواده با هزینه موسسه خیریه به کمپ ارجاع داده شد و بعد از اتمام دوره  تحت پوشش موسسه قرار گرفت که نمونه آن دو برادر 11 و 14 ساله به نام محمد و علی هستند که نه تنها این دو درمان شده اند بلکه مادر آنها که درگیر مصرف مواد بود نیز درمان شده و هم اکنون با کمک های موسسه در قالب یک خانواده سالم زندگی می کنند و اقدامات ادامه تحصیل بچه ها واشتغال مادر توسط موسسه فراهم شده است.
 
مجری طرح جمع آوری متکدیان در سبزوار با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از دستگاه های دولتی کمک شایانی به این ستاد نداشته اند گفت:  تمامی هزینه های انجام شده توسط 300 نفر خیر و کمک های مردمی پوشش داده می شود، حال آنکه  در نخستین سال راه اندازی ستاد،  مقرر شد همه دستگاه ها  برای از بین بردن تکدی گری در سبزوار پای کار باشند  و فرمانداری هم بودجه ای را در این خصوص تخصیص دهد.
 
 دیواندری اضافه کرد: از سال 93 نه تنها  کمکی توسط دستگاه های دولتی به ستاد جمع آوری انجام نشد  بلکه  شهرداری که متولی جمع آوری متکدیان است و ستاد به عنوان پیمانکار این طرح در سبزوار فعالیت دارد به تعهدات خود حتی  در پرداخت اجاره ماهیانه  از قرار یک میلیون و 500 هزار تومان عمل نکردند و  فقط 7 ماه ابتدای کار این مبلغ پرداخت شد و از آنجایی که ستاد جمع اوری متکدیان در یک مکان استیجاری بود، مجبور شدیم بخاطر هزینه ها به مکان دیگری برویم و متاسفانه پس از این جابه جایی در دیماه سال گذشته گرمخانه برای نگهداری متکدیان نداریم و تاکنون بالغ بر 30 نامه در این خصوص  زده شده اما شهرداری همچنان به تعهدات خود عمل نمی کند.
 
وی ادامه داد: برخی از متکدیان اگر به خوبی مدیریت شوند به راحتی به چرخه کار و فعالیت سالم در جامعه بر می گردند. مثلا بعضی متکدیان معتاد که برای بهبودی به کمپ ترک اعتیاد معرفی می شدند بعد از اتمام دوره درمان از آنجایی که یا خانواده ای نداشتند و یا خانواده قادر به پذیرش آنها نبود در گرمخانه محل ستاد زندگی می کردند به این صورت که  فرد بهبود یافته از طریق موسسه در محلی مشغول بکار می شد و شب  برای استراحت به گرمخانه برمی گشت و به این صورت موسسه برای انها برنامه ریزی  میکرد تا دوباره درگیر تکدی گری و اعتیاد نشوند.
 
هم اکنون حدود یکسال است که ستاد جمع آوری متکدیان در سبزوار فاقد گرمخانه است و ستاد محلی برای نگهداری متکدیان ندارد در حالیکه فعالیت های شبانه روزی ستاد متکدیان در این چهار سال سبب شده بود تا متکدیان حرفه ای فعالیت خود را در سطح شهر کمرنگ کنند اما از زمانی که  پی برده اند ستاد محلی برای نگهداری متکدیان ندارد فعالیت خود را مجدد شروع کرده و ستاد عملاٌ نمی تواند غیر از تذکر دادن کاری انجام دهد.
 
 دیواندری  در مورد مبالغ دریافتی از متکدیان نیز گفت: متکدی بعد از دستگیری توسط نیروهای ستاد جمع آوری  مورد بازرسی قرار می گیرد و معمولا چون اکثر متکدیان مصرف کننده مواد مخدر صنعتی یا سنتی هستند قطعا موادی چون شیشه، کراک، کریستال و ... از انها کشف می شود. برای هر متکدی یک پرونده مجزا تشکیل می گردد و هر آنچه از آنها کشف می شود از جمله  مواد مخدر،  با نامه فرمانداری  به ستاد مواد مخدر شهرستان تحویل داده می شود. همچنین مبالغ دریافتی از متکدیان دقیق شمارش می شود مجموعه مجهز به دوربین مدار بسته با صوت و تصویر است ما هیچ حساب شخصی نداریم و مبالغ دریافتی از تکدی گری به حساب ستاد جمع اوری متکدیان واریز و فیش آن در پرونده متکدی نصب می شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسرارنامه، مبنی بر اینکه با وجود اقدامات مفیدی که ستاد متکدیان برای شهرستان در بحث جمع آوری متکدیان و کمرنگ شدن چهره تکدی گری داشته علت سنگ اندازی و حاشیه سازی ها بر علیه این ستاد چیست؟ گفت بنده از سال گذشته پیگیر اخذ مجوز ایجاد دهکده سلامت  در سبزوار هستم که خوشبختانه این مجوز را دریافت کردم و بسیاری از حاشیه سازان فکر می کنند که ایجاد این مجموعه سدی برای فعالیت آنها می شود  در صورتی که تفکر آنها اشتباه است.
 
دیواندری افزود:  دهکده سلامت متشکل از گرمخانه، درمانگاه، داروخانه، کمپ نگهداری بانوان و کمپ نگهداری  برای مردان است که در این مجموعه واحدهای تجاری برای اشتغال افراد تحت پوشش ایجاد می شود و کسانی که در این چرخه قرار خواهند گرفت بعد از بهبودی  در فنی و حرفه ای تحت آموزش برای کار قرار می گیرند و به این ترتیب فرد بهبود یافته که قبل از این در بیکاری و درگیر معضل اعتیاد یا تکدی گری بود از این طریق وارد چرخه کار می شود.
 
این فعال اجتماعی  اضافه کرد: ایجاد چنین مجموعه ای  بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت و تا کنون تعدادی از خیرین در ایجاد  دهکده سلامت در سبزوار اعلام آمادگی کرده اند  و طبق  صحبت هایی که خیرین داشتند آنها فقط در مکانی که مختص موسسه خیریه است کمک های خود را هزینه می کنند بخاطر اینکه در آینده شهرداری یا دیگر دستگاه های دولتی روی آن دست نگذارند.
 
وی افزود: در همین راستا جلساتی با برخی از دستگاه ها و ادارات برگزار شده و هم اکنون پیگیر گرفتن مکانی برای ایجاد دهکده سلامت هستیم. این الگو در کشور استرالیا  برای 5 نفر ساخته شده است حال برای موسسه ای  که 350 خانواده را مستقیم تحت پوشش دارد و 200 خانواده نیز صرفاً از سبد کالا و کمک های اهدائی  استفاده می کنند لازم است تا چنین مجموعه ای ایجاد شود.
 
مدیر عامل موسسه خیریه مستمندان اسرار سبزوار افزود: با وجود برخی از سنگ اندازی ها و ناملایمات همچنان برای شهرم کار می کنم و عادت ندارم درصدی از کار را انجام دهم و کنار بکشم تا به هدفم نرسم و تا معضل تکدی گری را از چهره شهر پاک نکنم و سبزوار را به دومین شهر بدون گدا در ایران  تبدیل نکنم از پای نخواهم نشست.
 
وی همچین در پاسخ به برخی حواشی در مورد فروش اجناس سوپر مارکت خود تحت عنوان سبد کالا به مددجویان تحت پوشش موسسه خیریه نیز گفت: در سال 77 بعد از فوت مادرم با همکاری تعدادی از دوستانم از جمله دکتر ناوی، آقایان ارغند ، عباسی و ابوذریان که هر کدام دغدغه ای برای کمک به افراد بی بضاعت داشتند مجوز موسسه خیریه مستمندان اسرار را گرفتیم و در ابتدا به لحاظ اینکه موسسه هنوز نوپا بود مکانی را در میدان نقابشک اجاره و 200 خانواده را تحت پوشش موسسه قرار دا دیم که 5 روز پایانی هر ماه این افراد برای گرفتن  سبد کالا به موسسه مراجعه می کردند.
 
 وی ادامه داد: به دلیل اینکه موسسه در نزدیک موتور فروشی بود و معمولا افراد زیادی به آنجا مراجعه می کردند یکی  از موتور سازی های نزدیک موسسه ما را از موضوع مزاحمت برای افرادی که به موسسه مراجعه می کنند، خبر دار کرد بعد از صحبت با هیات مدیره قرار شد فروشگاهی که مالکیت آن از پدرم بود و در مرکز شهر قرار داشت  را آماده کردیم تا برای حفظ شان و منزلت مددجو، خانواده های تحت پوشش سبد های خود را  از این فروشگاه تهیه کنند.
 
همچنین مرکز  DIC  از جمله مراکزی است که برای مصرف کنندگان مواد صنعتی  و تزریق کنندگان ایجاد شده است و به جرات می گویم که نحوه مطلوب خدمات دهی به مصرف کنندگان مواد در این مرکز باعث شده تا در سطح استان حرف اول را  بزند و کوچکترین قصور در این مرکز تاکنون رخ نداده است و دانشگاه علوم پزشکی در هفته سه بار از این مرکز بازدید دارد  و از تمام کم و کیف کار در مرکز DIC مطلع است و در این مرکز سه نیروی دکتر، مددکار و روانشناس فعالیت دارند.
 
دیواندری افزود: در این دو سالی که بنده عهده دار این مرکز شده ام حتی یک دوز داروی متادون  به فروش نرفته است و متادون در شرایط غیر قابل دسترس در کمد نگهداری می شود و در ساعاتی که دکتر در مرکز فعال است متادون به صورت مشخص شده در اختیار بیماران قرار می گیرد و بعد از  آن  دارو قطع و در کمد نگهداری می شود. پک های در نظر گرفته که شامل سرنگ و  ... است توسط گروه اتریش به صورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. وی افزود قیمت یک سرنگ 300 تومان است 100 عدد سرنگ می شود 30 هزار تومان. آیا این به لحاظ قیمتی ارزشی دارد که خود را مدیون بیت المال کنیم؟
 
وی در پایان گفت: در مجموع در این چهار سال به همراه همکارانم هر انچه در توان داشتیم برای خدمت به آسیب دیدگان اجتماعی و متکدیان انجام دادیم و در این مدت در این مجموعه از کودک 18 ماهه  تا  زن و مرد 70 ساله آسیب دیده و معتاد را مانند بچه و خواهر و برادر خود کمک و یاری رساندیم تا از گرداب تباهی بیرون ایند و به  دامان خانوادهایشان برگردند و در اخر اینکه دعای خیر آنها برایمان  کافی است.
 
برای مطالعه گزارش های بیشتر به قلم الهام شبانی مقدم هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما