واکنش آموزش و پرورش سبزوار به فوت دانش آموز 12 ساله / در کنار آموزش موضوع سلامت جسمی و روحی دانش آموزان مد نظر ماست

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه

به دنبال مطرح شدن پرونده فوت کودک دانش آموز 12 ساله سبزواری در اثر فقر، در رسانه های سبزوار مجله اینترنتی اسرارنامه در پی شنیدن پاسخ ها و نقطه نظرات هریک از دستگاه ها و مسئولانی که به نحوی با این پرونده مرتبط می شدند، برآمد. تا به این لحظه کمیته امداد امام خمینی و اداره آموزش و پرورش سبزوار اظهاراتی را نسبت به این موضوع داشتند و خبرنگاران اسرارنامه برای دریافت پاسخ اداره بهزیستی نیز در حال پیگیری هستند.
 
در اینجا اظهارات حسن محرابی رئیس اداره آموزش و پرورش سبزوار درباره این پرونده درج می شود:
 
رئیس آموزش و پرورش سبزوار گفت: اعتقاد ما بر این است که در مدرسه علاوه بر تعلیم و تربیت باید موضوع سلامت جسمی و روحی دانش آموزان نیز مدنظر قرار بگیرد. اما در مورد دانش آموز 12 ساله که چندی پیش فوت شد  با صحبت هایی که مدیر مدرسه داشت، اعلام شد که  این کودک بیمار بوده و حالات غیر طبیعی داشته که همان زمان  این موضوع  به مادر دانش آموز اطلاع رسانی شده  و از خانواده خواسته شده تا برای درمان فرزند خود اقدام کنند.
 
حسن محرابی افزود:  با اینکه مادر این دانش آموز در جریان وضعیت فرزند خود قرار گرفته اما  کودک را  برای درمان به دکتر نمی برد و این دانش آموز به دلیل مشکل خونی که داشته نسبت به غذا خوردن بی اشتها می شود و در واقع دانش آموز بر اثرفقر و  سوء تغذیه فوت نکرده است .
 
وی ادامه داد: دلیل فوت این دانش آموز مشکلات خونی بوده است از طرفی کودک توسط مادر برای مداوا به دکتر عمومی برده می شود و صرفاً داروی سرماخوردگی نسخه می شود و هیچ تشخیصی توسط پزشک عمومی مبنی بر اینکه این کودک دچار مشکلات خونی و همچنین روحی  است، گفته  نشده است و این  امر سبب مرگ کودک شده در حالیکه در همان خانه  فرزند دیگری هم هست که سوء تغذیه ای در او دیده نشده است.
 
محرابی اظهار کرد: حرف اصلی ما بر این جریان است که این دانش آموز بر اثر سوء تغذیه یا فقر یا نخوردن فوت نشده بلکه علت آن بیماری بوده که اصلا تشخیص داده نشده است. در این شهر سه بیمارستان دولتی  فعال است دانش آموز در این وضعیت جسمی باید در بیمارستان بستری و سرم درمانی می شد. یعنی می شود دانش آموز بیمار به دکتر برده شود و پزشک تشخیص به فقر تغذیه ای بدهد اما یک سرم به او وصل نشود؟ چطور برای یک سرماخوردگی سرم وصل می کنند اما در آن شرایط جسمی که دانش آموز داشته، پزشک یک سرم نسخه نمی کند.
 
دانش آموز باید در بیمارستان بستری و تحت مداوا قرار می گرفت تا بیماری او تشخیص داده شود و از این شرایط نجات داده می شد. اما این سهل انگاری توسط مادر بوده و با اینکه مدرسه شرایط فرزندش را به او یادآوری کرده، کودک را به بیمارستان نبرده است.
 
رئیس آموزش و پرورش سبزوار گفت: بسیاری از دانش آموزان ما شرایطی مشابه وضعیت این دانش آموز فوت شده دارند و در حال حاضر پنج هزار دانش آموز بی بضاعت در مدارس در حال تحصیل هستند که از موسسه خیریه آل طاها که زیر نظر آموزش و پرورش است کمک می شوند. همچنین نهادهای حمایتی دیگری نیز در این امر به آموزش و پرورش کمک می کنند.
 
وی ادامه داد: اینکه  در گزارش جمله ای نوشته شده که دانش آموز بر اثر سوء تغذیه از بین رفته است را به هیچ وجه قبول ندارم ولی اینکه فقر فرهنگی باعث شده که مقدمات درمانی این کودک دیر انجام شود و تشخیص دکتر به این نبوده که یک شب بستری  شود و سرم درمانی صورت گیرد  دلیلی است که این دانش آموز پایه ششم فوت کند و خانواده و آموزش و پرورش را داغدار کند .
 
محرابی افزود: آموزش و پرورش با آنچه که در توان دارد به دانش آموزی که دچار فقر است کمک مالی  می کند و به مسائل تغذیه ای آنها توجه دارد و بسته های تغذیه ای که خیرین در اختیار ما می گذارند  به خانواده های دانش آموزان می دهیم در حالیکه این وظیفه ما نیست .
 
وی توضیح داد: سالانه حدود 400 میلیون تومان از موسسه آل طاها صرف نوشت افزار و لوازم التحریر دانش آموزان بی بضاعت می شود و 4 هزار و 700 نفر از دانش آموزان از لباس بهره مند می شوند که امکان تامین آن را ندارند و بیشتر از این از عهده ما خارج است. متاسفانه در این شرایط اجتماعی آموزش و پرورش با خانواده هایی بد سرپرست و بی بضاعت  مواجه است بسیاری از این خانواده های نیازمند جهت حمایت به کمیته امداد معرفی  شده اند و بسیاری از خانواده های بد سرپرست مخصوصا دختران بد سرپرست با اداره بهزیستی هماهنگ شده و تحت پوشش این نهاد قرار می گیرند که از ابتدای سال تعداد 3  نفر تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته اند. 
 
محرابی اضافه کرد: همچنین آموزش و پرورش  خوابگاهی دارد که دانش آموزان بد سرپرست  به این مکان هدایت می شوند. منتهی  ما با محدودیت اعتباری و فضایی  مواجه هستیم و نمی توانیم همه دانش آموزان بد سرپرست را جذب کنیم. مشکل ما گرفتن حضانت دانش آموزان است و گاهی اولیایی پیدا نمی کنیم که بتوانیم حضانت دانش آموز را بگیریم و در خوابگاه ها مستقر کنیم.
 
در عین حال که مشکلات اجتماعی فراوانی  گریبانگیر جامعه و  آموزش و پرورش است و با وجود تمام محدودیت ها ، اما تلاش می کنیم که فضای آرامی را در مدارس با کمک های خیرین، موسسه آل طاها و نهادهای حمایتی ایجاد کنیم.
 
رئیس آموزش و پرورش سبزوار در بخشی دیگر از صحبت هایش گفت: در رابطه با دانش آموز فوت شده نیز با صحبت هایی که با مدیر این مدرسه انجام شد، کمک هایی به خانواده این دانش آموز صورت گرفته هر چند درصد قابل توجهی از دانش آموزان این مدرسه  و مدارس  صالح آباد، چهل متری دوم، غرب نیروگاه،  حاشیه غرب شهر دچار مشکلات اقتصادی هستند و وضعیت مالی ضعیفی دارند.
 
او ادامه داد: تا جایی که به دیگر دانش اموزان نیازمند کمک شده به این دانش آموز نیز در حدی که در توان ما بوده، کمک شده است و مدرسه زمانی که باید  وضعیت بیماری دانش اموز را به خانواده اش اطلاع می  داده  این کار انجام داده  اما مادر خانواده  برای درمان فرزند خود  سهل انگاری کرده است. اگر این کودک بیمار را به مطب یک پزشک متخصص و یا بیمارستان می بردند آیا از پذیرش او خودداری می کردند؟  منتهی این کار انجام نشده  و خانواده به یک پزشک عمومی بسنده کرده و فقط داروی سرماخوردگی به این کودک بیمار داده شده است. آیا نمی شد یک راهکار درمانی جدی در زمانی که دیدند  بچه وضعیت جسمی خوبی ندارد انجام داد؟ این یک مورد دور از ذهن و خنده داری است که علت مرگ را سوء تغذیه اعلام می کنند. 
 
وی تصریح کرد : پذیرش بیماران نیازمند در بیمارستان دولتی رایگان انجام می شود. خانواده  باید کودک را برای درمان به بیمارستان منتقل می کرده تا روند درمانی برای او انجام شود اما هیچ کاری برای این کودک انجام نشده است .
 
انتظار ما از دستگاه های حمایتی کمک به آموزش و پرورش است اگر اعتباری برای آموزش  و کمک به دانش اموزان  نیازمند دارند به این مجموعه مراجعه کنند این نهاد  بیش از این ظرفیت  کمک ندارد  و با محدودیت های مالی دست به گریبان است و متاسفانه مشکلات اجتماعی  نسبت به گذشته بیشتر شده و دانش اموزان را به شدت تهدید می کند.
 
وی گفت:  آموزش و پرورش برای مدرسه ای که از بین 150 دانش آموز 70 نفر آنها  فرزند طلاق هستند چه کاری می تواند انجام دهد؟
 
محرابی توضیح داد: آموزش و پرورش برای کاهش آسیب های اجتماعی تفاهم نامه ای با دانشگاه ها منعقد کرده همچنین طرح 14 با همکاری شهرداری اجرا شده است. همچنین مشاوران، حتی مشاوران  بازنشسته  همه مدارس را پوشش داده و ساماندهی می کنند و در مجموع از پیشکسوتان در همه زمینه ها برای مشورت  با خانواده ها استفاده می کنیم. همچنین تفاهم نامه ای با حوزه علمیه و تبلیغات  اسلامی امضاء کرده ایم  تا یکسری  مسائل معارف و گفتمان دینی  در مدارس  مطرح شود اما مشکلات بالاتر از این است. همه باید اموزش و پرورش را کمک کنند  و اعتبارات فرهنگی این نهاد را تقویت کنند  تا  فرهنگ این جامعه را در همه زمینه های بالا ببریم .
 
وی گفت: البته محدودیت اعتبارات  و مشکلات اجتماعی که حاصل یکسری شرایط ویژه جامعه  از جمله تورم، کمبود اشتغال و بیکاری  است و نسبت به گذشته در سطح جامعه گسترده تر شده را نباید فراموش کرد.  این مسائل به خانواده ها فشار می آورد با بروز این مشکلات والدین کمتر به محیط خانه می رسند  یا نیستند و یا از همدیگر  جدا شده اند و فرزندان اینگونه خانواده ها هستند  که وارد مدارس می شوند و مشکل ایجاد می کنند.
 
* * *
 
گفتنی است، پیرو اظهارات رئیس اداره آموزش و پرورش سبزوار پیرامون بیماری خونی دانش آموز فوت شده، اسرارنامه این موضوع را از مادر دانش آموز جویا شد، ولی او بیماری خونی داشتن فرزندش را رد کرد.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما