واکنش رئیس کمیته امداد سبزوار به گزارش فوت کودک 12 ساله از فقر

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در پی انتشار خبر درگذشت یک کودک دانش آموز سبزواری بر اثر فقر و سوءتغذیه، موجی از واکنش ها نسبت به این خبر ایجاد شده است.
 
یکی از واکنش ها از جانب محمد داورزنی رئیس کمیته امداد سبزوار است که در گفتگویی با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه، ضمن ابراز تأسف از این واقعه تلخ اظهار داشته است: کمیته امداد همواره تمام سعی خود را برای کمک رسانی به خانواده های محروم و نیازمند کرده است، اما خانواده ها باید شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را داشته باشند و خانواده این کودک مرحوم بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفته قانوناً نمی توانسته است، در حیطه وظایف کمیته امداد قرار بگیرد.
 
وی  تصریح کرد: خانواده این کودک هیچیک از شرایط مشمولین تحت پوشش کمیته امداد نظیر از کار افتادگی با تائید کمیسیون پزشکی، سن بالای 60 سال، خانواده زندانی و یا فوت سرپرست یا مطلقه بودن را نداشته اند، بلکه به دلیل بیماری اعصاب و روان پدر این خانواده در دامنه وظایف اداره بهزیستی قرار می گرفته اند.
 
داورزنی توضیح داد: این مطلب که کارشناسان امداد به مراجعه کنندگان توصیه کنند برای تحت پوشش قرار گرفتن از همسر خود طلاق بگیرند و طلاق نامه بیاورند، صحت ندارد و در صورت وجود چنین صحبتی قطعاً با کارمند خاطی برخورد می کنیم، چرا که اتفاقا اولویت مجموعه ما همیشه تلاش برای حفظ کانون خانواده است و حتی برای زوج هایی که خودشان قصد طلاق دارند نیز جلسات مشاوره ای برگزار می کنیم که حتی الامکان آنان از این تصمیم منصرف شوند.
 
وی درباره سوءتفاهمی که ممکن است برای بعضی از خانواده های مددجویان پیش بیاید گفت: از آنجایی که یکی از شرایط تحت پوشش قرار گرفتن خانواده ها در کمیته امداد، مطلقه بودن است، ممکن است بعضی مددجویان وقتی توضیحات کارشناسان امداد را درباره شرایط تحت پوشش قرار گرفتن می شنوند، دچار سوء برداشت شوند و تصور کنند که کارشناسان ما به آن ها توصیه کرده اند که طلاق بگیرند.
 
وی تأکید کرد: با اینکه بر اساس توضیحات فوق این خانواده در حوزه شمولیت کمیته امداد امام خمینی (ره) نیست و با توجه به بیماری که سرپرست آنها دارد بایستی تحت پوشش بهزیستی قرار گیرد، اما در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی کشور یکسری اعتبارات ویژه در قالب تبصره  14 یا همان تبصره فقر مطلق از طریق کمیته امداد برای نیازمندان در نظر گرفته شده است و ما این امکان را پیدا کرده ایم که خانواده هایی که چنین وضعیتی دارند را نیز تحت پوشش کمک های خود قرار دهیم. لذا این خانواده نیز در این شرایط استثناء تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند. اما اگر این تبصره ویژه وضع نمی شد، همین حالا هم قانونا ما از طریق کمیته امداد نمی توانستیم این خانواده را تحت حمایت قرار دهیم.
 
داورزنی اظهار داشت: پرونده حمایتی این خانواده اکنون به صورت ویژه در کمیته امداد امام خمینی (ره) در حال بررسی است و در مراحل کار، باید بیماری سرپرست خانواده به تائید کمیسیون پزشکی برسد. اما فعلا  تحت عنوان تبصره 14 از بخشی از خدمات امداد بهره مند خواهند شد و بعد از تائید نهایی  انشا... به طور کامل تحت پوشش قرار می گیرند .
 
وی همچنین گفت: در سال گذشته درصدی  از افراد تحت پوشش که به نوعی  توانمند شده بودند از چرخه امداد خارج شدند اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی  کشور، رایزنی هایی صورت گرفت که ماحصل آن گرفتن اعتبار ویژه  در قالب تبصره  14 بود که برای تعدادی خانواده به طور محدود سهمیه گرفته شد.
 
وی تصریح کرد: در این سهمیه پرونده خانواده های در نوبت و کسانی که در سال گذشته  مستمری آنها قطع شده بود، مورد بازبینی و پالایش قرار گرفت  و بدین ترتیب هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد  سبزوار قرار گرفتند.
 
رئیس کمیته امداد سبزوار در پایان مجموع خانواده های تحت پوشش این نهاد را 22 هزار خانواده اعلام کرد و  گفت: 60 درصد  این جمعیت زنان سرپرست خانوار هستند.
 
گفتنی است، کمیته امداد سبزوار اولین نهاد حمایتی بود که حتی قبل از انتشار گزارش اسرارنامه، ضمن حضور در منزل خانواده داغدار علی  و عرض تسلیت برای کمک و تحت پوشش قرار دادن آنها اعلام آمادگی کرد. در واقع رئیس کمیته امداد سبزوار به محض مطلع شدن از این موضوع با اینکه خود در سفر کاری تهران بود، اما معاون خود آقای خالقی را مامور رسیدگی به این موضوع کرد.
 
لازم به ذکر است در پیگیری پرونده فوت کودک 12 ساله سبزواری مجله اینترنتی اسرارنامه به سراغ اداره بهزیستی و آموزش و پرورش و ... نیز خواهد رفت.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما