هشداری برای کسبه شریف واحدهای تجاری

فصل سرما و بخاری هایی که اگر خفه نکنند، حتما مریضمان می کنند!

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
همه ساله با سرد شدن هوا در فصل های پاییز و زمستان شاهد این هستیم که در بسیاری از مغازه ها و واحدهای تجاری سطح شهر بخاری های گازی گذاشته می شود که اکثرا بدون لوله و دودکش هستند و دی اکسید کربن ناشی از روشن بودن بخاری، به راحتی در فضای مغازه ها منتشر می شود.
 
استدلال بسیاری از این فروشندگان عزیز این است که درهای مغازه به خاطر رفت و آمد مشتریان دائما باز و بسته شده و هوا رد و بدل می گردد و بنابراین خطر گازگرفتگی و خفگی وجود ندارد.
 
اگرچه این حرف تا حدی درست است و شاید در این شرایط خطر خفگی با گاز برای کسی به وجود نیاید، اما به هرحال تنفس کردن در محیطی که گاز سمی در آن پراکنده می شود، برای سلامتی کسانی که هر روز ساعت های زیادی در آن محیط هستند، حتماً آسیب رسان و بسیار خطرناک خواهد بود.
 
برای خود من پیش آمد، در یکی از شب های اخیر که هوای سبزوار به صورت محسوسی خنکای پاییزی پیدا کرده بود، همراه با یکی از دوستانم برای خرید به بعضی مغازه های خیابان شریعتمداری می رفتیم و در همان بدو ورود فضای سنگین و خفه ای را احساس می کردم و متوجه می شدم که پس از چند دقیقه توقف در بعضی از مغازه ها چشمانم سوزش پیدا می کرد و پس از جستجوی علت متوجه شدم در همه این مغازه ها یک بخاری گازی بدون اتصال به هیچ دودکشی روشن بود. 
 
البته برای من مشتری که فقط ممکن است دقایقی در یک مغازه توقف داشته باشم، این موضوع شاید خیلی خطرناک نباشد، اما برای سلامتی خود فروشندگان محترمی که بیشتر ساعات شبانه روز را در مغازه ها می گذرانند، تنفس در محیط آلوده به گاز مونوکسید کربن حتما خطرات جدی خواهد داشت.
 
پر واضح است که صرف وجود لوله بخاری و اتصال آن به یک دودکش به معنای برقراری کامل امنیت نیست و شهروندان حتما می بایست چه در مغازه ها و واحدهای تجاری و چه در منازل مسکونی پس از نصب لوله ، به باز بودن محفظه دودکش و سایر علائمی نظیر رنگ آبی شعله بخاری و ... که نشان دهنده خروج صحیح مونوکسید کربن از محیط های بسته است، نیز توجه داشته باشند. 
 
مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، و بی مزه است که اغلب به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می شود، زیرا این ویژگی ها تشخیص آن را دشوار می سازند.
 
بر اساس آمار اعلام شده در رسانه های کشور در طول 10 سال از آغاز 86 تا نیمه سال 96 تعداد 7 هزار و 657 نفر در ایران بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باخته اند.
 
برخی از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عبارتند از: سردرد مبهم، ضعف عضلانی و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی و خواب آلودگی، تاری دید، تشنج. 
 
شاید بدترین مسئله در بحث گازگرفتگی که به خاطر شباهت علائم گازگرفتگی با بیماری های رایجی نظیر سرماخوردگی یا حالت هایی نظیر کم خوابی باشد که اکثراً این علائم توسط قربانیان جدی گرفته نمی شود و همین موضوع خطر را تشدید می کند. 
 
یکی از مشهورترین چهره های سبزواری که در سالهای اخیر قربانی مسمومیت با مونوکسید کربن شد، سید احسان طباطبایی از شاعران جوان و فرهیخته دیار سربداران و موسس انجمن شعر جوان در این شهر بود که در حالی که دوره تحصیلات تکمیلی رشته حقوق را در تهران سپری می کرد، آبان ماه 95 بر اثر گازگرفتگی دار فانی را وداع گفت.
 
به هرحال همانطور که پیداست مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شوخی بردار نیست و حتی اگر منجر به فوت نشود، خطرات بسیار زیادی برای سلامتی افراد دارد و بهترین کار این است که شهروندان گرامی چه در منازل مسکونی و چه در مغازه ها و واحدهای تجاری، این خطر را بیش از پیش جدی بگیرند و هرگز در پی مسامحه با آن بر نیایند.
 
تصویر استفاده شده در این مطلب، از یکی از واحدهای تجاری خیابان شریعتمداری سبزوار گرفته شده است که یک دستگاه بخاری بدون داشتن دودکش در داخل این مغازه و نزدیک به محل نشستن فروشنده با درجه بالا روشن بود
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما