بزرگداشت ابوالفضل بیهقی بعد از یک هفته به پایان رسید

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
هشتمین بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، مورخ قرن پنجم هجری به پایان رسید.این بزرگداشت با پیشنهاد و همکاری اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی سبزوار امسال به جای یک روز، در طول یک هفته  با همت دانشگاه ها، آموزش و پرورش، شورای اسلامی شهر و شهرداری برگزار شد. 
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مراسم اختتامیه بزرگداشت ابوالفضل بیهقی بعد از گذشت یک هفته، شب گذشته در جوانسرای اسرار به میزبانی آموزش و پرورش با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی، مسئولان اجرایی و مردم سبزوار برگزار شد.
 
مدیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن خوش آمدگویی، اظهار داشت: یکی از ماموریت های مهم آموزش و پرورش، شناخت هویت از طریق بزرگانی است که در کشور و به خصوص  دیار سرافراز بیهق داریم.
 
حسن محرابی ادامه داد: امروز گرد هم آمدیم تا از یک شخصیت علمی و مذهبی به نام ابوالفضل بیهقی "پدر نثر پارسی" یاد کنیم. اعتقاد ما بر آن است که تکریم بزرگان بخشی از هویت ماست و ما در کنار سایر ماموریت هایی همچون آموزش حقوق شهروندی که داریم، باید تکریم بزرگان را به عنوان بخشی از هویت ایرانی و اسلامی انجام دهیم.
 
وی گفت: هویت همان هستی و وجود است که در میراث گذشتگان وجود دارد که  ما آن را برای بقای امروز جامعه مان پاس می داریم.
 
وی ادامه داد: در اهمیت هویت همین بس که ، زیستن برای کسی که احساس هویت نکند، در جامعه ممکن نیست. اگر تکیه به اصالت و هویت خویش نکنیم، قطعاً راه را گم خواهیم کرد و با تکیه به بزرگانی که راهنمایان ما هستند می توانیم مسیر را پیدا کنیم. واینچنین است که امروز برای زنده نگه داشتن این اصالت و هویت ، بزرگداشت بیهقی "پدر نثر پارسی" را برگزار کرده ایم.
 
محرابی به نمادهای مختلف هویت اشاره کرد و گفت: زبان، فرهنگ، زادگاه، بزرگان وافسانه‌های یک قوم و زادبوم یک گروه نمادهایی از هویت به شمار می رود. همچنین مهمترین شاخص هویت، وطن دوستی است و اولین عامل تمایل به تاریخ‌نویسی نیز وطن دوستی است که که در تاریخ بیهقی شاهد آن هستیم.
 
گفتنی ست در این مراسم ستایش یوسفی نونهال سبزواری، به تعریف داستان حسنک وزیر به صورت نمایشی ، با زبان شیرین و دوست داشتنی  پرداخت و در انتهای مراسم نیز از یک اثر روزنامه دیواری با عنوان فرازنامه ای در جستجوی حقیقت ابوالفضل بیهقی رونمایی شد که توسط مهرآیین صالحی  تهیه شده بود.
 
لازم به ذکر است؛  افتتاحیه این مراسم با زنگ بیهقی در مدارس و اختتامیه آن نیز در جوار فرهنگیان و فرهیختگان برگزار شد که این اتفاق را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که فرهگیان دیار سربداران هفته بیهقی را تبدیل به سال نمایند و در تمام طول سال ابوالفضل بیهقی را به فرزندان مان بشناسانند و عفت قلم و زبان او را آموزش دهند.
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  در پایان مراسم  به خبرنگار اسرارنامه گفت: هدف غایی ما به ثبت رسانیدن اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی در تقویم کشور است. در همه این سال ها خواسته مردم سبزوار و نیز اساتید و متخصصان ادبیات فارسی این بوده است که اول آبان به عنوان روز نثر فارسی و بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در متن تقویم ملی کشور ثبت شود و ما تمام تلاش خود را برای برآورده شدن این آرزوی دیرینه مردم دیار سربداران به کار می گیریم.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما