تمرکز زدایی شهری در سبزوار از حرف تا عمل!

 
محسن تدینی ثانی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
آورده اند مردی از خانه ای خروسی دزدید ، در کیسه ای انداخت و پا به فرار گذاشت.
 
همسایه ها که این صحنه را دیدند،در پی او دویدند و فریاد زدند:دزد دزد.
 
در نیمه راه دزد بخت برگشته که راه فرار را از دست داد و در بن بست گرفتار شد،با صدای بلند فریاد می زد ،به حضرت عباس من خروس را ندزدیده ام!
 
اما در همان موقع مردم دم خروس را که از کیسه بیرون آمده بود به وضوح دیدند و در این بین مردم مانده بودند حرمت قسم حضرت عباس را باور کنند یا دم خروس را که از کیسه بیرون زده است.
 
حکایت سردرگمی این روزهای مردم سبزوار نیز این چنین است!
 
از یک طرف سعی در سیاست های تمرکز زدایی در مرکز شهر دارند و آنها را سوق به این مهم می دهند تا از بار ترافیکی شهر کاسته شود ولی متاسفانه در عمل شاهد کلنگ زنی پروژهایی در بافت مرکزی شهر هستیم که گره کور ترافیک را در سبزوار دوچندان می کند.
 
اگرچه در پروژ های امیریه ،آرامش،مجتمع تجاری اداری 24متری انقلاب و بیمارستان حشمتیه پارکینگ لحاظ شده،با فرض فضای کافی برای پارکینگ، می شود این پروژ ها را  در بافت پرحجم  و مرکزی شهر نساخت تا هم گره کوره ترافیک را درهم تنیده تر نکنیم و هم هزینه های هنگفت پارکینگ های طبقاتی را از پروژه ها حذف، تا سریع تر شاهد بهره برداری از این طرح ها باشیم،بماند که با پافشاری بر ساخت برخی از این پروژه ها آب های زیر زمینی به سطح زمین راه یافتند و گره کار این طرح ها مضاعف کرده اند.
 
سعی می کنیم مردم از تراکم سازی منع کنیم حال آنکه در برخی از خیابان ها شاهد ساختمان های بالای چهارطبقه هستیم!
 
اگر از این ساختمان های مرتفع فاکتور بگیریم به بلاتکلیفی مالکین اراضی سجادشهر می رسیم!
 
اراضی سجاد شهر نه غیر محدوده و نه در حاشیه شهر است،بلکه در سند توسعه سبزوار این اراضی وظیفه دارند تا به تمرکز زدایی شهری سبزوار کمک کنند!
 
چگونه انتظار داریم مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند و شاهد کمتر شدن خودروهای تک سرنشین باشیم تا هم آلودگی هوا کاهش یابد و هم حجم ترافیک، در حالی که  برخی اتوبوس های خود، دود زا ، فرسوده و حجم ترافیک در مرکز شهر سبب افزایش زمان انتظار برای مسافرین شده است. 
 
چرا طرح هایی از جمله انتقال مرکز شهر به محلی دیگر،باغ بازار بدیعی و پیاده راه شدن  برخی نقاط پر تردد(همانند خیابان شریعتمداری) همچنان روی میز مانده!
 
درحالی که با اجرای این طرح ها ،مبلمان شهری فضای پویا در شهر ایجاد کرده و از تهدید ترافیک که به معضلی لاینحل برای برخی تبدیل شده ،فرصتی برای احیای نشاط شهر ی خواهیم ساخت و در جهت برندسازی شهری در کشور حرکت خواهیم کرد.
 
امام صادق(ع) می فرمایند:به راستی هنگامی که عالم به علم خود عمل نکرد،موعظه او در دل های مردم اثر نمی کند همانطور که باران از روی سنگ صاف می لغزد و در آن نفوذ نمی کند!
 
در مسائل گوناگون برخوردهای اقشار جامعه متفاوت است.
 
گروهی روحیه ی نقادی و طنازی را در جامعه ترویج می دهند.
عده ای بی تفاوت.
 
و گروهی دیگر نق می زنند و سکوت می کنند و حرص می خورند و گاهی نیز کاسه صبرشان لبریز می شود.
 
اما آنچه در تعالیم دینی ما آورده اند را سعدی هنرمندانه به نوعی دیگر این چنین می سراید،آنجا که می فرماید:
طاعت آن نیست که برخاک نهی پیشانی
صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست.
 
مراد از این نوشتار تحقق اجماع یک گفتمان شهری است که منجر به احیای حس تعلق شهری و در نهایت گام نهادن به سوی  شهری مدرن و آباد در چارچوپ الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت است.
 
انتخاب با خودمان است می توانیم دایره باشیم یا خط راست.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما