مصداقی دیگر از تمرکزگرایی شدید اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی بر مشهد و فراموشی از دیگر مناطق استان

کانال تلگرامی🐦هدهد سبزوار نوشت :
 
  در طرح روی جلد جدیدترین شماره ماهنامه آمار عملکرد فرودگاه های کشور نقشه ای از عملکرد هر یک از فرودگاه ها درج شده است که به وضوح مصداقی از تمرکزگرایی شدید اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی بر شهر مشهد و فراموشی از دیگر مناطق این استان پهناور و چند میلیون نفری است.
 
در این نقشه تعداد پروازهای فرودگاه مشهد در شهریور 97 با لکه درشتی 28833 پرواز درج شده است. اما تنها فرودگاه فعال در شهرستان های غیر مرکز استان خراسان رضوی که در شهرستان سبزوار واقع شده است، در شهریور 97 تنها با انجام 30 پرواز عملکردی در حد تعطیلی داشته است.
 
حالا سئوال اینجاست که مگر در نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید و توصیه شدید مقام معظم رهبری و دیگران بزرگان کشور و اهداف توسعه ای کشور بر تمرکززدایی از شهرهای بزرگ و فرستادن امکانات به شهرها و مناطق کوچک و متوسط نبوده است؟
 
پس چرا باید در استان خراسان رضوی با بیش از 6 میلیون نفر جمعیت تنها دو فرودگاه فعال وجود داشته باشد که آن هم عملکرد یکی از این دو فرودگاه در شهر غیر مرکز استان نزدیک به صفر باشد؟ 
 
به راستی حالا که تقریبا جمعیت یک میلیون و پانصدهزارنفری در حدود 10 شهرستان غرب خراسان رضوی سکونت آیا مدیران اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی وظیفه ندارند با یک برنامه ریزی صحیح پروازهایی منظم را به چند مقصد مهم رفت و آمد مردم غرب خراسان در فرودگاه سبزوار برقرار کنند تا حداقل ساکنان این نواحی هر بار مجبور نباشند برای سفرهای هوایی خود مسیر طولانی مشهد را طی کنند و به شلوغی و ازدحام شهر مشهد بیافزایند؟
 
بحث فرودگاه سبزوار مانند برخی شهرهای دیگر نیست که هنوز می خواهند با دریافت بودجه و کمک های دولتی فرودگاه تأسیس کنند، بلکه بحث در اینجا بر سر میلیاردها تومان ثروت و سرمایه مردم سبزوار بزرگ است که در سال های دهه هفتاد و هشتاد با همت و غیرت خود فرودگاه شهرشان را ساختند و برای بهره برداری به شرکت فرودگاه های کشور واگذار کردند. 
 
حالا که مردم خودشان کار سخت تر را انجام داده اند، آیا مسوولان استانی و شهرستانی نمی توانند تدبیری برای برقراری پروازهای منظم و مورد نیاز جمعیت غرب خراسان رضوی بیاندیشند؟ مسلماً اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی باید در شیوه مدیریت خود و نگاهش به قلمرو مسئولیتش در این استان تجدید نظری اساسی بکند.
 
چرا استان هایی مثل کرمان، فارس ، مازندران و چندین استان کوچکتر و کم جمعیت تر دیگر در کشور هر کدام چند فرودگاه فعال در چند شهرستانشان دارند، اما استان خراسان رضوی با 28 شهرستان و بیش از 6 میلیون نفر جمعیت تنها دو فرودگاه فعال دارد که آن هم عملا  چنین تبعیض گسترده و تفاوت فاحشی بین سطح عملکردی دو فرودگاه مشهد و سبزوار مشاهده می شود؟
 
مدیران اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی، همچنین استاندار خراسان رضوی، فرماندار شهرستان ، نمایندگان و رئیس فرودگاه سبزوار و ... باید به این سئوال پاسخ بدهند که دلیل این همه بی عدالتی چیست و حق مردم سبزوار تا کجا باید نادیده گرفته شود؟
 
 
نظرت را بنویس
comments

جمال آبادی

سلام این مطلب را حذف و یا اصلاح کنید. بزرگتر بودن دایره ها در ماهنامه، ربطی به مرکز استان بودن مشهد و وجود اداره کل فرودگاههای استان در این شهر نداره. بلکه نشان از وجود پروازهای زیاد در فرودگاه مشهد داره. همونطور که خیلی دیگه از فرودگاههای مراکز استان براشون دایره کشیده نشده و برعکس آبادان که مرکز استان نیست، دایره مخصوص و مستقل خودشو داره. همه فرودگاهها دایره ندارن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما