آغاز واگذاری فرودگاههای غیراقتصادی و کوچک به استانداری ها و شهرداریها از دو هفته آینده

 
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از رونمایی طرح واگذاری فرودگاه‌ های غیر اقتصادی به استانداری‌ها و شهرداری‌ها در یکی دو هفته آینده خبر داد.
 
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هفته گذشته از آغاز اجرای طرحی دیگر در این شرکت با سابقه تحقیقات بیش از یک ساله مبنی بر «فرودگاه‌های نسل سوم» خبر داد و گفت: از آنجایی که بیشتر فرودگاه‌های کشور غیر اقتصادی هستند و نیز ۹۰ درصد پرواز‌ها صرفا در ۱۰ درصد فرودگاه‌ها انجام می‌شود، به دنبال تبدیل فرودگاه‌های زیان ده و غیر اقتصادی به نسل سوم فرودگاه‌ها هستیم.
 
به گفته مه آبادی، فرودگاه‌های نسل سوم فرودگاه‌هایی هستند که توسط دولت‌های محلی (استانداری‌ها و شهرداری ها) اداره و از محل بودجه های استانی یا محلی اداره می‌شوند. به این ترتیب ستاد مرکزی شرکت فرودگاه‌ها دیگر در درآمد - هزینه این فرودگاه‌ها دخالت نداشته و مقامات محلی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان یا شهر مربوطه به اداره فرودگاه خود می‌پردازند.
 
غلامحسین باقریان عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و یکی از طراحان اصلی طرح تبدیل یا احداث فرودگاه‌های نسل سوم درباره این طرح به خبرنگار مهر گفت: قرار است طی یکی دو هفته آینده این طرح با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شود.
 
وی با بیان اینکه قرار است فرودگاه‌های جدیدی که ساخته می‌شود با رویکرد فرودگاه نسل سوم باشد، ادامه داد: مطابق این طرح، فرودگاه ‌ها بر اساس میزان کارآیی آن‌ها تقسیم بندی شده و قرار است در واگذاری به دولت‌های محلی، از حداکثر امکانات محلی و حداقل نیروی انسانی فعال شده و بهره وری را بالا ببرند. این مشکلی است که ما در حال حاضر در اکثر فرودگاه هایمان داریم.
 
«با توجه به اینکه فرودگاه کاشان را شهرداری این شهر از محل منابع داخلی خود اداره می‌کند، آیا فرودگاه پایلوت این طرح است؟»، باقریان در پاسخ به این سوال گفت: فرودگاه کاشان متعلق به شرکت فرودگاه‌های کشور نیست. این فرودگاه را خود شهرداری احداث کرده است. این فرودگاه نظامی است و شهرداری کاشان بخشی از آن را در اختیار گرفت و تکمیل کرد و در حال حاضر در حال بهره برداری از آن است. این یکی از نمونه‌های خوب آن است. اگرچه در این فرودگاه یک سری محدودیت‌هایی وجود دارد، اما شهرداری کاشان حمایت خوبی از آن کرده است.
 
وی با تأکید بر اینکه طرح تبدیل یا احداث فرودگاه‌های نسل سوم به صورت یک مجموعه اقدامات دیده شده، گفت: با این هدف، فرودگاه کوچک‌تر و اقتصادی ‌تر احداث می‌شود تا هواپیما‌های ۴۰ تا ۵۰ نفره اقدام به جابه جایی مسافر کنند. در رویکرد فرودگاه‌های نسل سوم، بخشی از اقدامات را شرکت فرودگاه‌ها انجام می‌دهد و بخشی را هم شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌دهند. هدایت شرکت‌های هواپیمایی هم با سازمان هواپیمایی کشوری است.
 
باقریان در پاسخ به این پرسش که آیا غیر از هواپیما‌های‌ای تی آر که هما در دوره پسابرجام خریداری کرد، قرار است هواپیما‌های کوچک و چند نفره دیگری هم وارد کشور شود؟ گفت: یک سری هواپیما‌های بمباردیر RJ ۱۴۵ با موتور جت هستند که چند شرکت هواپیمایی داخلی قرار است وارد کنند که ۴۰ تا ۵۰ نفر ظرفیت دارند. این هواپیما‌ها دست دوم هستند.
 
منبع: خبرگزاری مهر
کد: 6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما