فرشته های ماندگاری که نهال هایشان ماندگار نشد

 
نهال هایی که دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به مناسبت روز درختکاری و در مشارکت با شهرداری این شهر در محل باغ ایرانی در ضلع جنوب توحید شهر، کاشته بود، به طرز غم انگیزی، همه خشکیده اند.
 
نکته ناراحت کننده تر اینجاست که کنار این نهال ها اتیکت هایی نصب شده بود که نام افرادی تحت عنوان«فرشته ماندگار» قابل مشاهده بود، فرشتگانی که متاسفانه نهال هایشان با عدم رسیدگی مناسب شهرداری، ماندگار نشد.
 
حالا مشاهده این منظره غم انگیز که تمام نهال ها خشک شده و حتی تنه اغلب آن ها شکسته شده است، هر بیننده را به این فکر می اندازد، که آیا پروژه های درختکاری که معمولا هر سال در نیمه اسفند ماه برگزار می شود، فقط و فقط اقدامی نمایشی برای سپری کردن مناسبتی است که در تقویم به عنوان روز درختکاری ثبت شده است؟
 
همه می دانیم که درختان و گیاهان موجودات زنده ای هستند و خصوصا در احادیث بزرگان دین اسلام از آبیاری درختان تشنه به عنوان سیراب کردن مومن یاد شده است. پس چرا باید شهرداری سبزوار اینقدر نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت باشد که بگذارد همه نهال ها بدون دریافت آب و رسیدگی مناسب خشک و شکسته شوند؟ یعنی چند روز طول کشیده تا ذره ذره این درختان نازنین جان داده اند؟ 
 
آیا در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار که اتفاقا گفته می شد با مازاد نیرو مواجه است و انگار به ستاد انتخاباتی سیار بعضی آقایان شورا و شهرداری تبدیل شده که هر یک زورشان رسیده نیرویی را در این سازمان استخدام کرده اند، واقعا کمبود نیرو داریم که حتی یک نفر از آن ها نتوانسته، هفته ای دو سه مرتبه به آبیاری این نهال ها بپردازد؟
 
آیا فعالیت های شهرداری سبزوار بیش از حد نمایشی نشده است؟ وگرنه چرا باید خبر گل کاری و چمن زنی در میادین و پارک های داخل شهر که در معرض دید مستقیم عموم است به سرعت اطلاع رسانی شود، ولی کسی از خشک شدن درخت های باغ ایرانی که کمی دور از مناطق مسکونی و دور از رفت و آمدها قرار گرفته، خبر نداشته باشد و برای شهرداری هم مهم نباشد؟
 
شاید هم با مشکل شدید کم آبی مواجه شده ایم؟ اما فعلا این فرضیه نیز چندان قابل قبول نیست زیرا اگرچه مشکل خشکسالی و کمبود آب در کشور و در استان و شهرستان ما واقعیت دارد، اما در همین روزها، در هر کجای شهر سبزوار که قطعه زمینی برای ساخت و سازهای جدید گودبرداری می شود، چشمه آبی به راه می افتد که تا چندین ماه شهروندان شاهد هدر رفتن آب های زلال و شفاف هستند. پس نمی توان مشکل بی آبی را هم بهانه کرد و اگر هم مشکل بی آبی است، پس آیا بهتر نیست که دیگر اقدام به کاشت نهال های جدید نشود و به جای آن همان نهال ها و درختان قبلی را مورد رسیدگی و حمایت کافی قرار دهند که اینطور شاهد خشک  و زرد شدن فضای سبز سطح شهر هم نباشیم؟ به راستی تصویر خشک شدن تدریجی درختان سبز بسیار جانکاه و آزاردهنده است.
 
تصور کنید چه قدر تلخ و گزنده است حالا که شهرداری نتوانسته از نهال های کاشته شده محافظت کند، برای کسانی که این نهال ها را کاشته اند، پیامکی مانند این، ارسال شود: «فرشته ماندگار گرامی، نهال شما خشکیده است، برای دریافت جنازه به باغ ایرانی مراجعه کنید.»
 
 
نهال های کاشته شده در باغ ایرانی سبزوار در اثر عدم آبیاری و رسیدگی مناسب شهرداری خشک شده اند. اگر قرار است اینطور درخت ها را خشک کنید، چرا با آن همه هیاهو در مراسم روز درختکاری، نهال می کارید؟
 
 
 
منبع: کانال تلگرامی هُدهُد
کد:6430
 
 
نظرت را بنویس
comments

شهروند

امان از کوشکی و کارای تبلیغاتیش...متاسفم که برای رسیدن به مقام اینچنین نام و یاد شهدا رو به بازی می گیرند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما