سبزوار میزبان نمایشگاه سیمرغ با موضوع پرندگان در فرهنگ ایران اسلامی/ جلسه منطق الطیر خوانی دکتر رحیمی برگزار شد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شهرستان سبزوار با همت موسسه آفرینش های هنری بیهق در روزهای اخیر و همزمان با ایام دهه کرامت میزبان برپایی نمایشگاه سیمرغ با موضوعیت پرندگان در فرهنگ ایران اسلامی شد.
 
این نمایشگاه که با حمایت مدیریت فرهنگی-اجتماعی-ورزشی شهرداری سبزوار و کمسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر، در محل دفتر موسسه آفرینش های هنری سبزوار واقع در خیابان بعثت 13 برپا شده است، از جمعه شب 29 تیرماه گذشته افتتاح شده و تا 10 مرداد ماه در همان محل آماده بازدید علاقه مندان است.
 
در طول روزهای برپایی این نمایشگاه، چند برنامه جانبی نظیر نشست منطق الطیر خوانی دکتر ابوالقاسم رحیمی استاد دانشگاه حکیم سبزواری نیز برگزار شده است.
 
دکتر ابوالقاسم رحیمی در نشست منطق الطیر خوانی نمایشگاه سیمرغ که چهارشنبه شب 3 مرداد برگزار شد، گفت: باید سپاسگزار باشیم از ارجمندانی که امکان برگزاری چنین نشست هایی را فراهم می کنند. اگر افرادی که در زندگیشان مرتکب برخی جنایات می شوند، پیش از آن فرصت حضور مستمر در چنین جلساتی را می داشتند، مطمئناً به آن روزها نمی افتادند. 
 
وی سپس با خواندن بخش هایی از داستان داستان سیمرغ منطق الطیر گفت: یکی از درس هایی که می شود از داستان سیمرغ گرفت این است که همه انسان ها حداقل یک بار مانند این پرندگان که به دنبال شاه خود و کامل ترین خود گشتند،  از خود بپرسند چه کسی باید سرمشق رفتار ما باشند و از کجا آمده ایم و به کجا باید برویم؟
 
رحیمی با توصیه این مطلب به مخاطبان خود که کتاب منطق الطیر با تصحیح شفیعی کدکنی را تهیه کنند، ادامه داد: مرغ نشان جان است و سیمرغ یعنی جانان. در داستان سیمرغ مرغ ها می پرسند اصلمان کجاست؟ آیا ما انسان ها نیز این سئوال را از خود می پرسیم؟
 
وی با بیان این نظر که یقین دارم مرغ هایی که در این داستان به دنبال خدا رفته اند،  خیلی گرسنه نبوده اند وگرنه فقط می توانستند به فکر حفظ جانشان باشند گفت: در مسیر عرفان نباید چنان به خدا بپردازیم که از خلق خدا باز بمانیم.
 
در این جلسه همچنین یک برنامه نقالی نیز برگزار شد که در این بخش الهام خاکشور مربی تئاتر کودکان آموزشگاه عرشیا به همراه یکی از هنرجویان خود ستایش یوسفی به اجرای بخش هایی از داستان سیمرغ عطار پرداختند و یاسمن سرپوشی از هنرجویان آموزشگاه موسیقی چکاوک موسسه آفرینش های هنری بیهق ضرب نوازی این اجرا را برعهده داشت.
 
ستایش یوسفی از هنرجویان نونهال موسسه آفرینش های هنری است که دوره های قصه گویی و تئاتر را در آموزشگاه تئاتر این موسسه گذرانیده است.
 
زهرا شیرازی مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری سبزوار در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار اسرارنامه گفت: مدت طولانی پیگیر این بودیم که برخی از آثار باغ موزه ملک تهران را برای نمایش به سبزوار بیاوریم که سرانجام با پیگیری آقای مسلم و خانم بهنامی فر این ایده محقق شد.
 
وی توضیح داد: البته اصل آثار که قابل انتقال نبود، اما قرار شد به مناسبت دهه کرامت همزمان با برپایی نمایشگاه های این موزه در مراکز فرهنگی کشور بسته نمایشگاهی سیمرغ نیز که شامل آثار چاپی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع پرندگان است، در سبزوار  با همت موسسه آفرینش های هنری بیهق و با حمایت مدیریت فرهنگی-اجتماعی-ورزشی شهرداری سبزوار و کمسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر، به نمایش گذاشته شود.
 
شیرازی افزود: هدف از برپایی این نمایشگاه آشنایی مخاطبان با آثار نقاشی، حکاکی، سکه ها و کاربرد و نقش پرندگان در این آثار و در هنر ایرانی، ایجاد روحیه نشاط در مردم، فرهنگ موزه و آثار آن و ... بوده است.
 
وی در ادامه به برگزاری یک نشست عکاسی با حضور یاسر هاشمی دلباز از اساتید برجسته عکاسی کشور نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه های جانبی نمایشگاه سیمرغ اشاره کرد و گفت: در جریان برگزاری این نشست یک ورکشاپ کاملا تخصصی و یک ورکشاپ عمومی داشتیم که یکی در نگارخانه آفرین مرکز آفرینش های اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری و دیگری در سالن کنفرانس آموزش و پرورش برگزار شد و از این بابت قدردان همکاری آقایان دکتر مولوی، تسنیمی، شادنیا و سایر همکارانشان در دانشگاه حکیم سبزواری و نیز آقایان رئوفی و محرابی در آموزش و پرورش سبزوار و نیز زحمات استاد محمود حیطه هستم. 
 
گفتنی است اجرای برنامه منطق الطیر خوانی نمایشگاه سیمرغ برعهده موسی الرضا دانایی شهروند فرهیخته سبزواری و عضو هیئت مدیره موسسه افرینش های هنری بود.
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما