آقازادگی در سبزوار

محسن تدینی ثانی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
«بخش اول»
 
بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدی امور کشور شوند.
 
احمد خدمتگزار ملت است و در این مرحله با آزادی بهتر می تواند خدمت کند.
جوانی جامعه،هیجان مثبت کار برای قرار دادن تولید و فعالیت ،جنبه معنوی و هیجان آفرین حاج احمد آقا از جمله دلایلی بود که ابوالحسن بنی صدر ایشان را برای نخست وزیری به امام پیشنهاد داد که با پاسخ صریح و قاطع بنیانگذار کبیر انقلاب مواجه شد. البته حاج آقا سید مصطفی خمینی آقا زاده ی دیگر امام بودند که هیج گاه آقا زاده نبود. به جای آقا زادگی ساده زیستی را به عنوان اساس زندگی اش برگزید چنانچه شهادتش حیاتی دوباره به انقلاب بخشید.
 
رحلت پیامبر(ص) همه را ناراحت کرد اما بی تابی  حسین (ع) که کودکی بیشتر نبود چیز دیگری بود بغض و گریه هایش آتش می زد به زمین و آسمان. شاید به همین خاطر خدا پیامبری کوچکتر به او داد ،علی اکبر تا زخم دوری پیامبر را تسکین بخشد. آقا زاده امام حسین به عنوان اولین فرد از خاندان بنی هاشم به میدان نبرد می رود و پدر اربن اربا فرزند را در آغوش می گیرد البته هستند آقازاده هایی هم که برای تحصیل به خارج می روند تا برای جنگ اقتصادی با استکبار جهانی آب دیده شوند ! و  به کشور خدمت کنند. بی مایه فطیر است گفتیم استکبار جهانی ؛ 148 میلیارد دلار در مقابل تریلیون دلاری که آنها هزینه می کنند ناچیز است! 
 
اگر از ماجرای گذاشتن آتش گداخته توسط حضرت علی(ع) در دست برادرش عقیل در مقابل درخواست ناچیزش از بیت المال و برخورد با علی ابن رافع که گردنبندی از بیت المال به دخترش که  امانت داده بود بگذ ریم به روایت هایی از تاریخ انقلاب می رسیم که در دادگاهایی فرزند گرفتار تیغ عدالت پدر شده است از ماجرای حکمی که آیت الله  محمدی گیلانی برای فرزندانشان  صادر می کند تا لو دادن محل اختفای رشید حسنی توسط امام جمعه ارومیه و نهایتا اعدام او.
 
هنوز هم می توان رگه هایی از برخورد های اوایل انقلاب  پدران با فرزندان ناخلف را یافت. بیانیه ای که آیت الله خزعلی در اعلام برائت از رفتار و کردار فرزندش مهدی منتشر کرد ریشه در همان اعتقادی داشت که زمانی ، از دل آن اعتقاد برخورد های آیت الله جنتی ، آیت الله حسنی ، آیت الله محمدی گیلانی با فرزندان گمراهشان جوشیده بود.
 
سید مجتبی طالقانی فرزند آیت الله سید محمود طالقانی که از دایره اسلام خارج شد و 23 فروردین 58 به خاطر ارتباطش با مارکسیست دستگیر شد. آیت الله بعد از شنیدن شرح ماجرا سفری قهرگونه به خارج از تهران در پیش می گیرد .سازمان مجاهدین خلق سعی می کند از آب گل آلوده ماهی بگیرد و طی بیانیه ای اعلام کرد نیروهای نظامی خود را در اختیار آیت الله طالقانی می گذارد. آیت الله به این پیام اعتنایی نکرد .آیت الله مهدوی کنی سرپرست وقت کمیته های انقلاب در آن زمان با روزنامه کیهان (25 فروردین 58) گفتگو و اشاره  می کند انتقال مکان آیت الله به خاطر ازدحام بیش از حد مراجعین از منزل اصلی خود  نقل مکان کرده است .زیرکی حضرت امام غائله را ختم به خیر کرد. امام  خمینی در مصاحبه ای به دستگیری پسر آیت الله طالقانی اشاره کردند و گفتند:"اگر احمد من را هم دستگیر می کردند من حرفی نمی  زدم".  این باعث شد که آیت الله طالقانی به تهران برگردند و سپس در قم با امام ملاقات کردند. 
 
آیت الله جنتی نذر کرده بود اگر پسرش محمد حسین که فراری است و روند انقلاب را قبول ندارد دستگیر یا اعدام شود 40 روز روزه شکر بگیرد.او قبل از انقلاب به دلیل ارتباطش با سازمان مجاهدین خلق دستگیر و محکوم به حبس ابد شد.آبان 57 از زندان آزاد شد و پس از اعلام جنگ مسلحانه مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی به حمایت از سازمان مجاهدین برخاست و فعالیت خود را شدت  بخشید.در پاییز 1360خانه او به محاصره در آمد .پس از در گیری حسین خود را از پنجره ساختمان به پایین پرت کرد تا فرار  کند اما کشته شد.دستپاچگی برخی در تصویب FATFکه نوعی خود تحریمی و سبقت گرفتن از ترامپ بود را می توان نتیجه دل نکندن پدران از آقازاد ه های خود دانست.البته بودند آقازاده هایی که در همین دیار سربداران که راه پدران خود را  برگزیدند.ابوالفضل احمدی فرزند شهید یدالله احمدی (تخریب چی که در فروردین 1365 در منطقه فاو در سن 37 سالگی به شهادت رسید)از پاسدارانی بود که در 27 آذر 1392 در جنوب شرق ایران در 37 سالگی به شهادت رسید.سید ابوالمعالی کاشانی فرزند آیت الله کاشانی برای انتخابات مجلس شورای ملی از سبزوار نامزد شد.کاندیداتوری وی از سبزوار واکنش برخی از اهالی منطقه را در پی داشت تا جایی که آیت الله کاشانی بیانیه ای صادر و فرزندش را از این کار بازداشت.
 
******
«بخش دوم» 
 
فرزند جوان شهیدی که تازه به پارلمان  محلی سبزوار راه یافته بود کفن پوش  در مقابل ساختمان هتل شهردا ری تحصن کرد تا مانع تخریب این بنا شود.
 
آیت الله سید محمد  حسن علوی شریعتمدار که به استناد اسناد ساواک محرک اصلی انقلاب در سبزوار بود بیش از 6000 نسخه از کتب کتابخانه عمومی خود که مقدار قابل توجه ای از آنها نسخه های  خطی کمیاب و با ارزش از کشورهای  لبنا ن و عراق و ایران است را در زمان حیاتش وقف آستان قدس رضوی می کند تا جویندگان دانش از آنها بهره بگیرند.
 
بدون هیچ چشم داشتی به تدریس  علوم دینی در بیت خود بسنده کرده است. ضیاالحق حکیمی سبزواری فرزند آقا عبد الغیوم که او پسر حاج ملاهادی اسرار حکیم سبزواری بود سالها در سبزوار ریاست فرهنگ و اوقاف را برعهده داشت.غالبا به مطالعه کتب علمی و ادبی می پرداخت.همیشه در منزل خود با اهل ذوق می نشست و یا در منزل دوستان در مجمع اهل ادب و عرفان حضور داشت.حکیمی در سرودن غزلیات طبعی رسا و شیوا و دستی توانا داشت.
 
اگر سردار شهید حاج حسین محمدیانی که آرزوی  نقالی داشت در میان بود چه برایمان نقل می کرد!
شاید بخاطر همین بود که شهید فرومندی گفتند:"دعا کنید شهید شوید معلوم نیست که بمانید که بمانید"!!!
هیچ کاخی بنا نمی شود مگر آنکه صدها کوخ ویران شود .هیچ کاخی بنا نمی شود مگر آنکه در کنار آن کوخی باشد و هیچ ثروتی انباشته نمی گردد مگر آنکه حق مظلومی در کنار آن غصب شده باشد.
 
چه تفاوتی میان خون مرغوب آقازادگی با خون های پاکی که بر زمین ریخته وجود دارد؟
برخی آقازاده های سبزواری به واسطه ی ژن خوبشان،خوش گذرانی های لاکچری،رویای شهردار شدن،رزومه سازی فرمایشی ،پروژه های نون و آب دار عمران شهری و...حق مسلم خود می دانند باید بدانند تزلزلی که در بین کاخ نشینان است در بین کوخ نشینان نیست ،آرامشی که این طبقه محروم دارند ،آن طبقه که به خیال خودشان در آن بالا ها هستند ندارند،خیلی از این کوخ نشینان بودند که از بسیاری از انحرافات جلوگیری کردند.
 
رسول خدا(ص)فرمودند:آنگاه  که کار بدست نا اهل سپرده شود منتظر قیامت و هلاکت باشید.
یکی از بدعت هایی که علی(ع)به مبارزه با آن پرداخت مصلحت اندیشی در برابر احکام خداوند بود.برخی پدران در برابر لغزش آقازاده هایشان تساهل  و تسامح کرده و گروهی دیگر آنان را به قانون سپردند.
نمی دانم پس از مرگم چه خواهد شد؟
نمی خواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم چه خواهد ساخت؟
 
ولی بسیار مشتاقم ،که از خاک گلویم سوتکی سازد.گلویم سوتکی باشد بدست کودکی گستاخ و بازیگوش و او 
یکریز و پی در پی ،دم گرم خوشش را بر گلویم سخت بفشارد،و خواب خفتگان خفته را آشفته تر سازد .بدینسان بشکند در من،سکوت مرگبارم را...(سوتک،دکتر علی شریعتی)
 
امام خمینی(ره):باید بکوشیم اخلاق کاخ نشینی را از این ملت بزداییم.اکثر این خوی های فاسد از طبقه مرفه به مردم صادر شده است.آنهایی تا آخر  خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده با شند.
 
 
محسن تدینی ثانی، مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه ملک بیداری
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما