تخران در حلقه داستانی کویرنشینان

نیاسان بیهقی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مجید اسطیری با مجوعه داستان کوتاه "تخران"، مهمان انجمن داستانی حلقه کویر سبزوار بود.
 
به گزارش اینترنتی اسرارنامه؛ محفل نقد وتحلیل کتاب "تخران" اثر مجیداسطیری، بعدازظهر سه شنبه  19تیرماه 97 با حضور اهالی قلم واندیشه سبزوار در حلقه داستانی کویر شهرستان سبزوار برگزار شد.
 
کارشناس دفتر داستان موسسه شهرستان ادب، و نویسنده تخران در ابتدای جلسه گفت:ازچاپ این کتاب حدود پنج سال می گذرد، و حتی بعضی از داستانها در این مجموعه از نوشتنشان ده سال گذشته است، پس من خودم در صف منتقدان برخی از این داستانها قرار می گیرم.
 
 مجید اسطیری افزود: این مجموعه، کتابی نیست که بگویم صد در صد بهترین اثر من است و تمام قد بخواهم پشتش بایستم ، بلکه تخران امروز بهانه برای دیدار با دوستان نویسنده و اهالی اندیشه شهرم است.
 
در ادامه جلسه علی ششتمدی یکی از منتقدان ونویسندگان سبزواری در نقد کتاب "تخران" گفت: تار وپود داستان های کوتاه تخران ذهن مشتاق خواننده را به سمت خود جذب می کند. این کتاب مشتمل بر چهارده داستان کوتاه است.
 
وی افزود: داستان های کوتاه تخران از فضاهای واقعی و زنده نشئت گرفته است که این از ویژگی های مهم تخران است. از دیگر ویژگی های آن کتاب، می توان به سوژه های خاص و به یادماندنی و راوی های خاص اول شخص اشاره کرد.
 
وی در ادامه گفت: کشف، از برجسته ترین ویژگی این داستان ها است.به گونه ای که اتفاق های معمولی، شخصیت های نه چندان خاص و روایت متنوع همه منتهی به کشف می شود و در درون مایه این اثر نگاه ارزشی دیده می شود.
 
صفورا تقوی مقدم، عضوانجمن داستان حلقه کویر سبزوار در نقد "تخران" گفت: ضعیف ترین داستان این مجموعه داستان "صفر4" است که روابط علت و معلولی در این داستان خوب از آب درنیامده است.
 
 وی در ادامه گفت: به شخصیت اصلی داستان که حول محور شخصیت شهید برونسی می چرخد، خوب پرداخته نشده و داستان را دچار نقصان و لنگش کرده است.
 
مهدی عابدی از دیگرنویسندگان شهرستان افزود: داستان پیراهن پاره پاره عبدالله، در تقابل بین سنت و مدرنیته است و نگاه ارزشی نویسنده و پاسداشت سنت ها وپرداختن به سنتهای منسوخ شده داستان را به سمت شعار زدگی پیش می برد.
 
در پایان جلسه مجید اسطیری درتایید و نقد اهالی قلم سبزوار گفت: اگر بخواهم این کتاب را  مجدد چاپ کنم، قطعاً داستان کوتاه صفر4 را حذف خواهم کرد.
 
گفتنی ست با اینکه اعضای انجمن داستان حلقه کویر سبزوار در حد توان و بضاعت خود برای برگزاری محفل نقد و تحلیل "تخران" در سطح شهر اطلاع رسانی کرده بودند؛ اما متاسفانه هیچکدام از مسئولین فرهنگی و هنری سبزوار در این جلسه حضور نیافتند.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما