رسوم ماندگار همچنان در روستای ایزی

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
آیین ها ی اقوام در برپایی مراسمات و جشن ها به ویژه مراسم عروسی می تواند به صورت خاص و ویژه برگزار شود. این آیین در روستای ایزی، در گذشته با رسوم خاصی برگزار می شد که در حال حاضر نیز برخی از رسم های آن همچنان پابرجاست.
 
در این مراسم که در خانه پدری داماد برگزار می شود، ظهر عروسی تعدادی مهمان توسط خانواده داماد گرد هم می آیند و بعد از صرف ناهار، به  پایکوبی و رقص های محلی می پردازند.
 
بعد از صرف ناهار و رقصیدن، نوبت به مراسم لباس پوشی داماد می رسد.
 
لباس پوشی داماد به اینگونه است که کت وشلوار و لباس های جدیدی را  که توسط خانواده عروس و داماد خریداری شده ،داخل سینی بزرگ که مجمه نام دارد قرار می گیرد  و آن را تزیین می کنند و سپس مجمه ها را بر سر می گیرند و به سمت داماد می برند.
 
در این بین بزرگان خاندان به چاووشی خوانی می پردازند و بعد با دود کردن اسفند و چرخاندن به دور سر داماد و گرفتن پارچه ی حوله ای سفید جلوی داماد، لباس پوشی را آغاز می کنند.
 
تعویض لباس ها از جوراب و کفش تا کت وشلوار صورت می گیرد و بزرگترهای فامیل به یاری داماد برای تعویض لباس هایش می آیند.
 
بعد از لباس پوشانی، داماد از بزرگترهای خود کسب اجازه می کند و بعد از رقص و  پایکوبی با مهمانان، به دنبال عروس می رود.
 
گفتنی ست روستای ایزی که در 5 کیلومتری سبزوار می باشد، آداب و رسومی شبیه به آداب و رسوم دیگر شهرها و روستاهای غرب خراسان رضوی و به خصوص سبزوار دارد، گرچه رسم لباس پوشی داماد در سبزوار کمرنگ شده است، اما این رسوم همچنان در روستای ایزی پابرجست.
 
برای مشاهده ی تصاویر این مراسم اینجا کلیک کنید: 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما