گفتگو با حسین داوودیان، دوچرخه سوار سبزواری

سبزوار برای نیمه شرقی ایران افتخار آفرید

 
ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

یکی از موفقیت های ارزشمند ورزشی که به تازگی برای سبزوار به دست آمده، در رشته ی دوچرخه سواری است که با همت حسین داوودیان تحقق یافته است. 
 
افتخاری که حسین داوودیان کسب کرده بسیار با اهمیت است زیرا وی توانست با کسب نشان طلای مسابقات جهانی ترکیه به عنوان تنها نماینده شرق ایران در کشور نام سبزوار را مطرح کند.
 
حسین به ایران و پرچمش دلبستگی خاصی دارد و تمام لباس های تمرین و مسابقاتش با نشان پرچم ایران بود. می گوید شهدا به خاطر همین خاک و پرچم خون دادند و بنده با افتخار آفرینی در حوزه فعالیتم میخواهم دِینم را به آنها ادا کنم.
 
خبرنگار اسرارنامه برای تبریک این افتخار آفرینی و تهیه مصاحبه به منزل او رفت.گرچه در زمان تمرینش به سراغ او رفتیم، اما قانون تمریناتش این بود که برای هر بیست دقیقه تمرینش 10 دقیقه زمان استراحت داشت که مصاحبه ی تهیه شده حاصل ده دقیقه ای هاست که در زمان استراحتش با او به گفتگو نشستیم.
 
 
* 5 سال عضو تیم ملی جوانان و بزرگسالان 
 
حسین داوودیان متولد 30 دی 1356، در حال حاضر دانشجوی کاردانی مهندسی معماری می باشم.
بیش از 20 سال است که دوچرخه سواری را انجام داده ام. جرقه علاقه من به رکاب زنی از سال 74 زده شد. و همچنین در سال های 77-78-79-80-81 عضو تیم ملی (جوانان و بزرگسالان) بوده ام، اما به خاطر مشغله های موجود در زندگی، سال 86 به مدت ده سال از دوچرخه سواری فاصله گرفتم. البته فاصله گرفتنم فقط ازمسابقات بود وگرنه تمرین هایم را انجام میدادم.
 
 
* صعود به قله دماوند
 
کوهنوردی و دوچرخه سواری از رشته های اصلی من می باشد. به گونه ای که توانستم در سن 15 سالگی به قله دماوند صعود کنم، ولی دوچرخه سواری را به صورت و جدی حرفه ای ادامه دادم.
 
 
* اولین و تنها مدال آورنده طلا در شرق کشور
 
مسابقات جهانی گرند فوند آنتالیا 21 تا 23 اردیبهشت ماه 97 در رده های مختلف برگزار شد.بنده در رده سنی 40 تا 44 سال به رقابت پرداختم و توانستم صاحب مدال طلا شوم. کسب این مدال نه تنها در سبزوار بلکه در خراسان و شرق کشور برای اولین بار صورت گرفت. 
 
این مسابقات با حضور 1300 نفر دوچرخه سوار از20 کشور جهان برگزار شد که از بین آنها 280 نفر به صورت حرفه ای در رشته تایم تریل انفرادی شرکت کردند.گفتنی ست تایم تریل رشته ای فنی و تکنیکی تر از استقامت می باشد و با توجه به پایان دوره بزرگسالی، در این رده سنی افراد حرفه ای تر شرکت می کنند؛ در نتیجه رقابت فشرده و سخت تر می شود.
 
 
* در 8 ماه گذشته بیش از صد میلیون هزینه کردم
 
بیشترین نیازی که در مسیر دوچرخه سواری احساس می شود، پول است. در 8 ماه گذشته بیش از صد میلیون تومان صرف خرید دوچرخه، کفش، گارمین (دستگاهی ست که تمام اطلاعات جزئی را ثبت می کند)، لباس و مربی و ... کرده ام. علاوه بر نیاز مالی، با دردسر و خطر زیادی نیز مواجه هستم.
 
 
* برگزاری مسابقات قهرمانی جهان در شهریور ماه
 
مسابقات قهرمانی جام جهانی از 29 مرداد ماه تا 11 شهریور در اتریش و واریس ایتالیا برگزار می شود و تنها سه نفر از ایران که در مسابقات جهانی ترکیه مقام آوردند می توانند در این رقابت شرکت کنند؛ که یکی از آن سه نفر بنده هستم. به همین دلیل است که برای رسیدن به هدفم تمریناتم را به جد شروع کرده ام.
 
 
* تمام هزینه سفرم را خودم مهیا کرده ام
 
در مسابقات گذشته تمامی هزینه های سفر و همچنین وسایل موردنیاز را خودم با هزینه شخصی تهیه کرده ام.
برای مسابقات آینده نیاز به حمایت دارم که متاسفانه در این مواقع فدراسیون حمایت نمی کند ولی امیدوارم با توجه به اینکه این مسابقات ارزشمند است بتوانم حامی مالی شخصی پیدا کنم.
 
 
* روزی 6 ساعت تمرین می کنم
 
پرواضح است که برای مسابقات، تمریناتم را شروع کرده ام. روزی 6 ساعت تمرین دارم  که 2 الی 3 روز از هفته را درجاده های تهران- اسفراین با دوچرخه معمولی و نیز در منزل هر روزه با دوچرخه ترینر (ثابت) تمرین هایم را انجام می دهم.
 
 
* خاطرات پراسترس اما شیرین
 
4 روز قبل از مسابقات جهانی گرند فوند آنتالیا، زمانی که از هتل خارج شدم، یک نفر از شرکت کننده ها به سمت من آمد و گفت بدون شک شما مقام اول را می آوری.با تعجبی که در چهره ام دید ادامه داد: 
به دلیل نصب جی پی اس استراق در دستگاه گارمین تان، از آنجایی که این نرم افزار جهانی است،در صورت عضویت در آن تمام اطلاعات اشخاص ارسال می گردد.
 
 و براین اساس بود که اطلاعات بنده در اختیار رقبا قرار گرفته بود و در رنکینگ استراق ها بین تمام دوچرخه سوارهایی که در این 4 روز رقابت داشته اند مقام اول را کسب کرده بودم.
 
گرچه این موضوع باعث خوشحالی من شد ولی از آنجایی که رقبایم درجریان شرایط بدنی و فعالیت های روزمره ام قرار گرفته بودند، استرس زیادی داشتم.
 
مهدی کرمانی نفر سوم مسابقات جهانی ترکیه، با توجه به اینکه میدانست میتوانم در این رقابت مقامی کسب کنم و این موضوع به همه ثابت شده بود ، دوست داشت در مسابقات پشت سر من قرار گیرد تا بنده را به عنوان هدف قرار دهد و خوشبختانه بعد از دو نفری که پشت سر من بودند، شروع کرد و خوشبختانه توانست مقام سوم را کسب نمود. 
 
 
* از 7 نفر توانستم پیشی بگیرم
 
در مسابقات دوچرخه سواری تایم تریل انفرادی معمولا پیشی گرفتن از یک یا دو نفر فقط ممکن است؛ اما من توانستم در مسیر سیزده کیلومتر از 7 نفر پیشی بگیرم و مدال طلا را از آن خود کنم.
 
 
* استقبالی که می توانست پرشکوه باشد اما ....
 
انصافاً مراسم در شان ورزشکاری که صاحب نشان طلای مسابقات جهانی شده، نبود.
  
مسئولین برایم کم گذاشتند و حتی از حضورشان در مراسم استقبال دریغ کردند.شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و... کسانی بودند که در مراسم استقبال جای خالی شان را به شدت احساس کردم.تمام تلاش من به خاطر مردم این شهر و سبزوار است، پس در نتیجه تشنه حضور گرم وخداقوت گفتن ها هستم.
 
شرکت در مراسم استقبال، دادن یک شاخه گل، سرزدن و تماشا کردن تمریناتم از نزدیک، حتی تماس تلفنی و یا یک پیامک به بنده روحیه می دهد و قوت قلبی برای مسابقات آتی می باشد و نگاهم را به شهر عوض می کند.
 
رئیس هیئت دوچرخه سواری استان برای عرض تبریک 250 کیلومتر راه را از مشهد به سبزوار آمد ولی متاسفانه مسئولین سبزوار حتی در مراسم استقبال حضور نیافتند که این برای بنده بسیار دردناک بود.در ادامه صحبتش گفت: حتی در زمینه اطلاع رسانی و بیلبوردهای شهر برایم کم گذاشته بودند و مردم از این مراسم مطلع نشدند. امیدواریم مسئولین برای مسابقات آینده که شهریورماه برگزار می شود، ورود پیدا کنند. 
 
 
* پرچم ایران را در جایی بلند می کنم که دست کسی به آن نرسد
 
برای رسیدن به هدفم تمام وقتم را گذاشته ام و زندگی ام را وقف این ورزش کرده ام. اگر کسی هم در این راه حمایتم نکند، تا زمانی که زنده باشم متعلق به ایران به خصوص سبزوار هستم و روزی پرچم ایران را در جایی بلند می کنم که دست کسی به آن نرسد.
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما