دلیل پیشرفت چشمگیر فرودگاه شاهرود نسبت به فرودگاه سبزوار چیست؟

🔸دلیل پیشرفت چشمگیر فرودگاه شاهرود نسبت به فرودگاه شهید الهامی نژاد سبزوار چیست؟
 
✍️ نویسنده: هدهد سبزوار
 
🔹فرودگاه شاهرود به عنوان فرودگاهی با موقعیت مشابه فرودگاه سبزوار در همسایگی غرب این شهرستان، در سال های اخیر روند چشمگیری را در زمینه توسعه زیرساخت ها و نیز افزایش تعداد پروازها طی کرده است؛ به طوری که عملکرد مجموعه مدیریتی حاکم بر شهرستان شاهرود و فرودگاه آن می تواند الگویی برای مجموعه مدیریتی شهرستان سبزوار و فرودگاه این شهر باشد.
 
🔹با نگاهی به آمارهای عملکرد فرودگاه های شاهرود و سبزوار در فروردین ۹۷، در می یابیم که رشد پروازهای انجام شده در فرودگاه شاهرود، نسبت به فرودگاه سبزوار بسیار چشمگیر است، این در حالی است که در همین مدت تعداد مسافر و بار جابه جا شده در فرودگاه شاهرود، در حد نصف آمار فرودگاه سبزوار هم نبوده، یعنی علی رغم آنکه مسافران استقبال کمتری از پروازهای فرودگاه شاهرود می کنند، اما امکانات و توجهات بیشتری به این فرودگاه صورت می گیرد. البته وجود اداره کل فرودگاههای استان سمنان در شاهرود را باید یکی از دلایل توسعه فرودگاه این شهر دانست.
 
🔹اما در خراسان رضوی، مسئولان مرکز استانی انحصارگرا مانند مشهد، در راه توسعه فرودگاه سبزوار سنگ اندازی می کنند. در حالی که فرودگاه شاهرود در فروردین ۹۷، سی و هشت سورتی پرواز انجام داده که در این پروازها ۱۰،۵۸ نفر مسافر به همراه ۶،۱۹۴ کیلوگرم بار در دو مسیر هوایی تهران و مشهد جابه جا شده اند، اما در فرودگاه سبزوار در همین مدت با انجام ۳۲ سورتی پرواز، ۲،۲۲۲ نفر مسافر به همراه ۱۸،۴۹۶ کیلوگرم بار جابه جا شده اند. این ارقام بدان معنی است که اگرچه پرواز های فرودگاه شاهرود بیشتر از سبزوار بوده است، اما فرودگاه شاهرود در عمل حدود نصف یا یک سوم مسافر و باری که در فرودگاه سبزوار جابه جا شده، بازدهی داشته است.
 
🔹اما به راستی چرا چنین تفاوتی به وجود آمده است؟ چرا در شهری که استقبال کمتری صورت می گیرد، پروازها بیشتر است و در شهری که مسافران بیشتری مایل به استفاده از پروازها هستند، تعداد کمتری پرواز وجود دارد؟ مسئله دیگر درباره روند توسعه است. به گونه ای که اگرچه مطالعات توسعه فرودگاه سبزوار در سال ۹۰ انجام شده، متاسفانه از آن زمان تا کنون هیچ قدم مثبتی برداشته نشده است، 
 
🔹اما طرح توسعه فرودگاه شاهرود که چند سال دیرتر از سبزوار مطرح شده است، اکنون روند فعالیت خود را به خوبی طی می کند. به طوری که اخیرا حمیدپور مدیر فرودگاه شاهرود از توسعه و بهسازی ترمينال مسافری اين فرودگاه از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران طی مدت ۱۲ ماه خبر داده است. که گفته می شود، طرح توسعه فضای ترمینال فرودگاه شاهرود و بهره برداری از این پروژه در توسعه و افزایش پرواز های این فرودگاه نقش بسزایی خواهد داشت.
 
🔹همچنین در مدت کمتر از یک سال گذشته، خبرها و تحولات مهم زیر در فرودگاه شاهرود اتفاق افتاده است:
 
🔻مناقصه پروژه توسعه و بهسازی ترمينال فرودگاه شاهرود
 
🔻نصب چراغ بيکن در برج جديد مراقبت پرواز فرودگاه شاهرود
 
🔻ارائه سوخت هواپيمايی در فرودگاه شاهرود
 
🔻آغاز سوخت رساني و عمليات سوخت گيری هواپيمای ماهان در فرودگاه شاهرود
 
🔻مناقصه پروژه بهسازي عوامل پروازي فرودگاه شاهرود
 
🔻ساختمان پست نيروگاه برق فرودگاه شاهرود
 
🔻احداث و بهره برداري از نمازخانه ترمينال فرودگاه شاهرود با هنر ایرانی و اسلامی
 
🔻اصلاح شبکه هوايي و روشنايی بلوار ورودي فرودگاه شاهرود
 
🔻رشد ۱۰۰ درصدی پروازهای فرودگاه شاهرود
 
🔹با مشاهده این عملکرد در فرودگاه شهرستان شاهرود، به نظر می رسد مجموعه مدیریتی فرودگاه سبزوار به عنوان تنها فرودگاه نیمه ی غربی استان خراسان رضوی که می تواند جمعیتی بین ۱/۵ تا ۲ میلیون نفر از ساکنان شهرستان های منطقه و استان های اطراف را پوشش دهد، احتمالا از نوعی ضعف عملکرد در مجموعه مدیریتی خود این مجموعه، شهرستان سبزوار و حتی استان خراسان رضوی رنج می برد.
 
🔹در واقع اگرچه در ماه های اخیر شاهد فعالیت های خوبی در عملکرد حوزه ی روابط عمومی و همچنین در حوزه افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار بوده ایم، اما به نظر می رسد عملکردهای اصلی مورد انتظار از این فرودگاه در غرب خراسان از جمله افزایش مسیرهای پروازی و روند توسعه فرودگاه سبزوار در زمینه ساختمان ترمینال، برج مراقبت و ساختمان اداری، تطویل باند، فضاسازی محیطی، ساخت و نصب سردر و المان ویژه فرودگاه، چندان روند امیدوارکننده و موفقیت آمیزی مشاهده نمی شود.
 
منبع: کانال تلگرامی عصر سبزوار بزرگترین و پرمخاطب ترین کانال خبری سبزوار
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما