مدیر گروه انیمیشن دانشکده بقیه الله سبزوار و منتقد سینما:

کوپال نوید فیلم ساز متفکر، مستقل و صاحب سبکی را می دهد / فراتر از سینمای هنر و تجربه

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در روزهای اخیر شهرستان سبزوار میزبان اکران فیلم کوپال به کارگردانی کاظم ملایی یکی از فرزندان شایسته دیار سربداران بود که اکران چهارشنبه شب 19 اردیبهشت ماه به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار بود. 
 
در پایان این اکران ویژه آقایان قاسم سرپوشی و حسین شمس آبادی دو تن از هنرمندان برجسته سبزوار دقایقی چند به نقد و تحلیل کوتاهی از فیلم کوپال پرداختند که در ادامه شرح اظهارات قاسم سرپوشی از نظر می گذرد:
 
مدیر گروه انیمیشن دانشکده فنی بقیة الله سبزوار گفت: کاظم ملایی از هنرمندانی است که مایه افتخار شهرستان سبزوار است و ورودش به سینمای حرفه ای با فیلم کوپال شروع بسیار محکم ، قاطع و خوبی بود و به گفته اکثر منتقدین و بینندگان فیلم در داخل و خارج از کشور نوید ظهور فیلم ساز متفکر، مستقل، خوش ذوق و صاحب سبکی را می دهد. 
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه قاسم سرپوشی در مراسم اکران ویژه فیلم سینمایی کوپال که در سینما بهمن سبزوار به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار و با حضور هنرمندان این شهر برگزار شد، افزود: امیدواریم کاظم ملایی در آینده قدم های بعدی را با وجود فیلم خوب و اندیشمندانه ای مثل کوپال بسیار محکم تر و قوی تر بردارد.
 
این منتقد سینما ادامه داد: فیلم کوپال در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و در این سینما شناخته شد، هر چند به نظر من کوپال در مقام مقایسه با سایر فیلم هایی که در این بخش به نمایش درآمد یک سرو گردن فراتر بود. 
 
سرپوشی با بیان این که فیلمنامه کوپال بسیار حساب شده و چیدمان شده بود، ادامه داد: این همان نقطه قوت فیلم است و البته در برخی بخش ها دچار ضعف هایی می شود.
 
وی با بیان این که فیلم در جریان تولید با افت و خیزهای زیادی روبرو شده است افزود: کاظم ملایی برای پیدا کردن تهیه کننده و بازیگر بیش از 27 تهیه کننده و 22 بازیگر کاندید مد نظر داشت و در نهایت مرحوم لوون هفتوان انتخاب شد که به خاطر شخصیت وی فیلمنامه نسبت به نگارش اولیه دستخوش تغییرات بسیاری شد.
 
سرپوشی همچنین گفت: فیلم کوپال بازی بسیار خوب و درخشانی از لوون هفتوان به نمایش گذاشت و چهره ی دیگری از وی در این فیلم ارائه شد و بازی او در این فیلم جزو تحسین شده ترین بازی هایش محسوب می شود.
 
این مدرس فیلم و انیمیشن با بیان این که کوپال شروع هوشمندانه ای دارد ادامه دارد: کاظم ملایی سعی کرده است چیدمان های فیلمنامه را از همان ابتدای کاردقیق رعایت کند به عنوان مثال در ابتدای فیلم وقتی ظرف میوه ای را برمیدارد و یک عدد پرتقال می افتد که شاید در وهله اول توجه بیننده را جلب نکند یا مثلا لیوان آب میوه ای که در هنگام خوردن غذا می افتد و روی مبایل او سرازیر می شود؛ تمام این چیدمان های ظریف در جای جای فیلمنامه مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی استفاده ای هوشمندانه از همه ابزار و اشیا در جهت پیشبرد داستان کرده است. 
 
وی افزود: البته در مقابل این چیدمان بسیار دقیق و حساب شده جاهایی هم دچار یک سری نقص های ظریفی می شود که قابل اغماض است. 
 
مدیر گروه انیمیشن دانشکده بقیه الله با اشاره به این که خط قصه فیلمنامه تک بازیگر است ادامه داد: فیلمنامه های تک بازیگر ممکن است خط قصه ضعیفی داشته باشند زیرا اتفاق در فیلمنامه خیلی کم وجود دارد، لذا به گفته بسیاری از منتقدین سینما فیلم کوپال در میانه دچار افت ریتم می شود.
 
وی همچنین گفت: اگر چه کوپال در میانه دچار افت ریتم شده اما سکانس هایی دارد که آن را جبران می کند. مثلا سکانس درخشان تیرهایی که به لوون هفتوان اصابت می کند و در واقع به نوعی می شود گفت انعکاس و رفلکس آن تیرهایی است که به حیوانات زده است و کاملا به خودش بر می گردد. 
 
سرپوشی اظهار داشت: با استفاده از فرم و تکنیک می شود فیلمنامه ای که خط قصه ضعیفی دارد را جلو برد و به سرانجام رساند و کوپال نمونه درخشان از این مساله است.  ملایی توانسته است با استفاده از زوایای مختلف انواع دوربین ها فیلم را ضبط کند و با تدوین بسیار درست فیلم، این ضعف ها را  بپوشاند.   
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما