قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل:

تحت تاثیر فعالیت های دانشگاه حکیم سبزواری در راستای بین المللی شدن قرار گرفتم

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم  گفت: برجام بستر ارتباطات علمی دانشگاهی را توسعه داد و پس از این توافق دیپلماسی علمی  کشور گسترش یافت.
 
دکتر حسین سالار آملی صبح امروز در نشست مدیران دانشگاههای منطقه ۹ کشور در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: در سال گذشته چندین هیات دانشگاهی از کشورهای مختلف جهت پژوهش، دوره های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو وارد کشور شدند.
 
وی با بیان اینکه وزرات علوم از برجام به خوبی استفاده کرد، تصریح کرد سال قبل  ۲ هزار و۲۰۰  ویزای ورود به ایران برای بازدید از دانشگاههای کشور با همکاری وزارت علوم صادر شد که  بطور میانگین در هر هفته ۱۱ هیات سه تا پنج نفری  را در بر می گیرد.
 
دکتر سالار آملی با بیان اینکه بلحاط علمی همه کشورهای دنیا به هم وابستگی دارند، افزود: در موضوع علم و فناوری نباید مرزبندی شود و مسئولان باید چرخه بین المللی را جدی بگیرند. 
 
وی ادامه داد: چرخه علم و فناوری در دنیا شکل گرفته است که ما باید نهایت استفاده را از این چرخه داشته باشیم و نگذاریم کشورهای دیگر محدودیتی برای حضور ما در این چرخه ایجاد کنند.
 
 رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه جذب دانشجوی خارجی و راه اندازی دوره های مشترک از رویکردهای وزارت علوم در بخش بین الملل است، گفت: در سال گذشته ۴۱۷ طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاهها داشتیم  که این خود بیانگر روند رو به رشد طرح آموزشی و پژوهشی مشترک بین المللی است.
 
وی افزود: هم اکنون ۵۵ هزار و ۳۰۸دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بر مبنای برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ دانشجویان خارجی به ۸۰ هزار دانشجو افزایش یابد و تا این سال باید ۱/۸ از دانشجویان دانشگاه های کشور را دانشجویان دانشجویان خارجی تشکیل دهند.
 
دکتر سالار آملی با بیان اینکه هم اینک ۲۳ درصد مقالات منتشر شده در کشور مقالات مشترک محققان ایرانی با محققان بین المللی است، گفت: در افق ۱۴۰۰ باید این تعداد به ۳۵ درصد افزایش یابد.
 
وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۸ دانشگاه کشور در ردیف دانشگاههای برتر جهان بودند که در برنامه پنج ساله ششم توسعه و تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ دانشگاه دیگر کشور نیز در ردیف ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گیرند.
 
دکتر سالارآملی افزود: همچنین تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۶ شعبه دانشگاهی در خارج از کشور راه اندازی کنیم.
 
دکتر سالار آملی  با اشاره به امکانات علمی و ارتباطات بین المللی دانشگاه حکیم سبزوای گفت: تحت تاثیر فعالیت های خوب دانشگاه حکیم سبزواری در راستای بین المللی شدن قرار گرفتم.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ادامه داد: ظرفیت دانشگاه  حکیم سبزواری را چه از لحاظ امکانات، فضا و دانشجو بسیار مثبت و خوب ارزیابی می کنم و نکته مثبتی که دیدم جوانگرایی در دانشگاه است،
 وی همچنین افزود: سبزوار شهر مقاومت، صبر و پایداری است که نماد آن نهضت سربداران است و همچنین شهر ادبا و مشاهیر نامی همچون ابوالفضل بیهقی، حکیم سبزواری، دکتر شریعتی، استاد سبزواری و محمود دولت آبادی است.
 
 
*برنامه پیش روی دانشگاه حکیم سبزواری در بخش ارتباطات علمی بین المللی، توجه به حوزه های علوم انسانی است
 
 
مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی و ارتباط با صنعت دانشگاه حکیم سبزواری در این نشست گفت: برنامه دانشگاه حکیم سبزواری در راستای گسترش ارتباطات علمی بین المللی تاکید و توجه به حوزه های علوم انسانی است.
 
دکتر غلامعلی فرزی افزود: پیش از این در رشته های فنی و مهندسی و رشته های علوم پایه در انعقاد تفاهم نامه و همکاری های مشترک پیشرو بودیم و در حال حاضر با تاکید بر کلیه حوزه ها، نگاه ویژه ای به حوزه علوم انسانی داریم.
 
وی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری با اولویت دادن به حوزه ی ارتباطات علمی بین المللی مطابق با سیاست های وزارت علوم در سال های اخیر ۸ تفاهم نامه همکاری های مشترک با دانشگاه های مختلف دنیا منعقد کرده است و در حال حاضر در حال رایزنی جهت انعقاد تفاهم نامه های جدید هستیم.
 
دکتر فرزی با اشاره به اینکه در حوزه روابط بین الملل برای دانشگاه حکیم سبزواری، کشورهای هدف را به ۳ حوزه تقسیم  کرده ایم، اظهار داشت: این سه حوزه شامل کشورهای توسعه یافته، کشورهای همجوار و کشورهای مسلمان است.
 
وی ادامه داد: نخست کشورهای توسعه یافته است که تعامل با این کشورها را در دو محور دنبال می کنیم ،محور اول شامل اعزام همکارانمان به این کشورها است زیرا می خواهیم آن ها را به روز نگه داریم و همچنین در دومین محور به دنبال  جذب گرندهای پژوهشی برای انجام پروژه های مشترک با آنها هستیم.
 
مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی اظهار داشت: کشورهای همجوار که ما با آنها اشتراکات فرهنگی زیادی داریم و بحث آموزش اساتید، دانشجویان و برگزاری دوره های آموزشی برای این دانشگاه ها مد نظر ماست.
 
دکتر فرزی با تاکید بر اینکه گروه سوم کشورهای مسلمان هستند که به دلیل اشتراکات مذهبی برای ما مهم می باشند، یادآور شد: برگزاری دورهای مختلف آموزشی برای دانشجویان و اساتید و همینطور انجام پروژه های مشترک نیز با این کشورها از جمله برنامه های دانشگاه حکیم سبزواری در بخش گسترش تبادلات بین المللی است.
 
وی با اشاره به اینکه در جذب دانشجوی خارجی تاکید ما بر روی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، عنوان داشت: در حال حاضر برگزاری و ایجاد دو دوره مشترک با دانشگاه های فرانسه  که شامل دوره کارشناسی با دیدگاه اشتغال و مهارت محور و دیگری دوره کارشناسی ارشد است را با همراهی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه در حال پیگیری هستیم.
 
گفتنی  است در ادامه این نشست مدیران و معاونان روابط بین الملل منطقه ۹ کشور به ارائه گزارشات و بیان اظهارات خود در حوزه روابط بین الملل پرداختند.
 
همچنین در این نشست دکتر طالبی، معاون اجرایی مرکز همکاری های بین المللی و معاون گسترش زبان فارسی و ایران شناسی خارج از کشور و جناب آقای کلاته رئیس گروه همکاری های علمی دوجانبه مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم نیز حضور داشتند.
 
دانشگاههای منطقه ۹ کشور شامل دانشگاه های استان های سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است.دانشگاه حکیم سبزواری نیز جزو ۲۲ دانشگاه محور کشور است.
 
پس از این نشست دکتر سالار آملی به همراه مدیران هیات همراه و مدیران روابط بین الملل دانشگاه های منطقه ۹ کشور و مسئولین دانشگاه حکیم سبزواری از ظرفیت های دانشگاه بازدید کردند.

منبع: سایت دانشگاه حکیم سبزواری

کد:4553

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما