دانشگاه های حکیم سبزواری، فردوسی مشهد، امیرکبیر تهران پیشرو در همکاری های دانشگاهی ایران و افغانستان

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد:
ضرورت تاسیس اتحادیه روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان/ تحصیل ۲۲ هزار دانشجوی افغانستانی در کشور
 
دکتر حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان در دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، بر ضرورت تأسیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان تأکید کرد.
 
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالارآملی در این همایش با بیان اینکه در مجموع ۲۲ هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: از این تعداد ۴۹۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، ۵۹۲ نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۷۸۳۸ نفر در دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۵۰۸ نفر در دانشگاه پیام نور مشغول تحصیل هستند.
 
وی درخصوص همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور ایران و افغانستان تصریح کرد: دانشگاه‌های علامه طباطبایی، الزهرا (س)، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر سبزوار و پیام نور در سال گذشته در زمینه‌های تربیت دانشجویان، نشست رؤسای دانشگاه‌های دو کشور، حضور در نمایشگاه کتاب، اعطای بورس به زنان هیئت علمی افغانستان و ارائه فرصت‌های مطالعاتی با دانشگاه‌های افغانستان همکاری‌های مطلوبی داشته‌اند.
 
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم از وجود سه شعبه دانشگاهی ایران در افغانستان خبر داد و بیان کرد: دانشگاه پیام نور در سه شهر افغانستان شعبه دارد، ضمن آنکه دانشگاه آزاد و دانشگاه جامعه المصطفی در کابل شعبه دارند.
 
قائم مقام وزیر علوم به همکاری‌های چندجانبه این وزارتخانه با مؤسسه GIZ آلمان در رشته معدن و مذاکره با سازمان یوتاما (با حمایت ایتالیا) اشاره کرد و بر ضرورت داشتن نقشه راه همکاری‌های علمی دانشگاهی بین دو کشور، گذار از مرحله آموزش صرف به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین گذر از رشته‌های علوم انسانی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاربردی تأکید کرد.
 
به گفته وی اعطای بورس به مربیان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های افغانستان، انتقال تجربیات در پژوهش، برنامه‌ریزی آموزشی، سنجش دانشجو ارتقای اساتید، راه‌اندازی دانشگاه مشترک فنی و حرفه‌ای و کاربردی، تأسیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های دو کشور و همکاری‌های علمی دانشگاهی در حوزه سنجش و آموزش، محورهای عملیاتی همکاری‌های آینده ایران و افغانستان را تشکیل می‌دهند.
 
منبع: خبرگزاری آنا
 
*   *   *
 
نگاه اسرارنامه:
 
گفتنی است، دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دومین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق ایران و بزرگترین دانشگاه نیمه غربی خراسان،  در سال های اخیر گام های خوبی در راستای دیپلماسی علمی و گسترش مبادلات علمی بین المللی برداشته است.
 
این دانشگاه که در حال حاضر در کنار دانشگاه های فردوسی مشهد، بیرجند، سمنان و بجنورد یکی از 5 دانشگاه معین منطقه 9 آموزش عالی است و تا کنون با دانشگاه های چند کشور اروپایی و آسیایی تفاهم نامه های همکاری ای را امضا کرده است.
 
دانشگاه های لیون فرانسه، سوربن، تورین ایتالیا، ملاکند پاکستان، غالب هرات، جمال الدین افغانی و ... از جمله دانشگاه های طرف قرارداد و همکاری های بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر بوده اند.
 
شهرستان سبزوار به عنوان مهمترین جلوه گاه فرهنگی و تاریخی منطقه غرب خراسان از دیرباز با سرزمین افغانستان ارتباطات فرهنگی و تاریخی گسترده ای داشته است. ملاحسین واعظ کاشفی، امیرشاهی سبزوار و ابوالفضل بیهقی و ... از جمله بزرگان سبزواری هستند که در قرون گذشته حضور و نقش پر رنگی در جامعه افغانستان داشته و دارند و شایسته است امروز نیز این ارتباطات از کانال دانشگاهی و فرهنگی حفظ شود.
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما