گفتگو با بانوی فعال محیط زیست در سبزوار

از دیوو دَد ملولم و حیوانم آرزوست

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در حال قدم زدن در خیابان های سبزوار بودم که با سگی که پایش صدمه دیده بود مواجه شدم. جراحت پای آن سگ  بسیار دلخراش بود و مرا برای نجاتش از آن وضعیت به فکر فرو برد. چه کسی این حیوان را می تواند از این وضعیت دربیاورد؟ آیا در این مواقع باید به سراغ چه کسی یا سازمانی بروم؟
 
بلاتکلیف و کلافه در آن وضعیت به سر می بردم، که این فکر به ذهنم رسید تا با یکی از دوستانم که در شهرداری مشغول به خدمت بود، تماس بگیرم.
 
از این رو تماسی با ایشان برقرار کردم.او فردی به نام نازنین نایب یزدی را به من معرفی نمود که در این زمینه می توانست کمکم کند.
 
با خانم نایب یزدی تماس گرفتم و با وجود اینکه زمان مناسبی نبود خودش را به محل رساند و کمک های اولیه لازم را انجام داد و آن حیوان زخمی را با خود به مکانی که در آن مشغول به فعالیت بود برد و سَمنی را که تشکیل داده بودند به اختصار برایم معرفی کرد.
 
گروهی که با ثبت یک موسسه غیرتجاری حامی، پناهگاه و نقاهتگاهی برای حیوانات است.از این رو سمن محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه در سبزوار (کیلومتر 3 کمربندی سبزوار- مشهد) به حیوانات بی آزاری که ممکن است در سطح یا حومه شهرخطراتی داشته باشند و یا حتی صدمه دیده اند خدمات می دهد.
 
نایب یزدی هدف این سمن محیط زیستی را حمایت از محیط زیست و حیوانات، کمک به نگهداری و ایجاد شرایط مناسب زیستی برای حیوانات و عقیم سازی سگ ها و ...  عنوان کرد.همچنین گفت: این NGO بدون هیچ چشمداشتی به حمایت مسئولان و با کمک های مالی مردم و تلاش های اعضای این سمن برپا شده است.
 
به پای حرف های نایب یزدی مدیرعامل NGO محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه که می نشینم، عشق و علاقه به حیوانات را از تک تک کلماتش درک می کنم. تمام مشغله های شخصی و همچنین سختی و حجیم بودن فعالیت های این موسسه، باز هم ذره ای از علاقه او را کم نکرده است.
 
******
 
*معرفی؟
 
نارنین نایب یزدی متولد 1360هستم  که سال 86 در رشته تحصیلی مهندسی کشاورزی گرایش گیاه پزشکی مدرک کارشناسی ارشدم را ازدانشگاه مازندران اخذ کردم. درحال حاضر در سازمان سیما، منظر فضای سبز شهری شهرداری سبزوار و همچنین به عنوان نماینده و مدیرعامل سمن (NGO) محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه مشغول به خدمت هستم.
 
 
*سمن محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه؟
 
سمن محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه مدت یک سال می باشد که ثبت رسمی شده است. و فعالیت این سمن شامل حمایت از حیوانات از جمله مانع کشتار حیوانات به خصوص سگ ها می باشد و به شیوه ی عقیم سازی از زاد و ولد آن ها جلوگیری می کند.
 
همچنین تعداد اعضای این سازمان پانزده نفر که شامل 5 نفر هیئت موسس و10 نفر هیئت مدیره می باشد؛ گرچه تمام اعضای این سمن فعال نیستند. مدیرعامل، رئیس، نایب رئیس و افرادی که به صورت داوطلبانه و افتخاری از طریق اینستا و تلگرام با این سمن آشنا شده اند جزء فعالان این سازمان مردم نهاد می باشند.
 
 
*حسن نایب یزدی؟
 
پدرم فردی مهربان و دوست داشتنی است که بخش بسیاری از فعالیت اجتماعی من متاثر از فعال بودن ایشان در جامعه می باشد.او از والیبالیست های قدیم سبزوار است.
 
 
*مدت فعالیت؟
 
گرچه سازمان محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه مدت یک سال است که ثبت رسمی شده، اما به دلیل علاقه ام، حدود سه سال است که به صورت غیررسمی در این زمینه فعالیت می کنم.
 
 
*چشم ها را باید شست.....
 
به قول سهراب سپهری؛ چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. وقتی متوجه کشتار سگ ها و همچنین گرسنگی و شرایط نامناسب پیرامونی آنها شدم جرقه ی این فعالیت به ذهنم رسید.
 
 
*چرا حیوان؟
 
اجازه بدهید من از شما این سئوال را بپرسم؟! چرا حیوان نه؟
 
شعر معروفی هست که می گوید از دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست ولی من همیشه این بیت شعر را برای دوستانم زمزمه می کنم: از دیو و دَد ملولم وحیوانم آرزوست.
 
 
*حیوانات سرگردان
 
وزارت کل کشور در دستوالعملِ کنترل جمعیت سگهای ولگرد ؛ شهرداری ها را موظف کرده که  حیوانات موذی و ولگردی که باعث عدم آسایش مردم و وجود بیماری ها در سطح شهر می گردد را جمع آوری کنند؛ البته پیشگیری آنها ابتدا با عقیم سازی و در وهله بعد اگر قرار بر کشتار باشد باید با مرگی آرام این عمل انجام گیرد.
 
ما زمانی که از این دستورالعمل مطلع گشتیم، تصمیم گرفتیم از طریق تاسیس یک سازمان مردم نهاد با کمک متخصصان خیر و داوطلب از کشتار جلوگیری و با عقیم سازی جمعیت سگ ها را کنترل کنیم.
 
 تعدادی از متخصص های محیط زیستی و جمعیت شناسی سبزوار، حیوانات سرگردان را تخمین می زنند و ما در هر ماه برای کنترل جمعیت حیوانات سرگردان،تعدادی از آنها را عقیم سازی می کنیم که این کار باعث می گردد، معضل سلب آسایش و بیماری های مشترک در بین  مردم کاسته شود.
 
 
*فرآیند کار؟
 
بعد از پروسه زنده گیری سگ ها، وارد مرحله معاینه و درمان آنها می شویم. طبق تقسیم بندی که انجام می گیرد، اگر سگ ها نیاز به درمان داشته باشند درمان می شوند؛ همچنین اگر نیاز به گرافرارادیولژی باشد رادیولوژی انجام می شود و اگر هم از لحاظ سلامتی تایید شوند وارد مرحله عقیم سازی می گردند. پیش پا افتاده ترین کار در این مراحل استریل کردن وسایل جراحی است که متاسفانه حتی یک اتوکلاف برای استریل کردن وسایل نداریم.
 
بعد از عقیم سازی؛ نرها به مدت یک هفته و ماده ها نیز به مدت ده روز نگهداری می شوند و 3 الی 5 روز بر روی آنها نیز آنتی بیوتیک تراپی انجام می شود و بعد از تزریق واکسن هاری توسط شبکه دامپزشکی وارد مرحله رها سازی یا واگذاری می شوند؛ که واگذاری آنها با شرایط خاصی صورت می گیرد.
 
همچنین علاوه برکار در داخل مرکز، تقریباً هرروزه حدود صد قلاده  سگ را غذا رسانی می کنیم تا از ورود آنها به دلیل گرسنگی و تشنگی در حریم شهر جلوگیری نماییم.
 
 
*سگ، اصلی ترین حیوان مربوط به سمن محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه؟
 
در حال حاضر 90 درصد فعالیت این سمن مربوط به سگ ها می باشد. البته به این نکته نیز اشاره  می کنم که اگر اداره محیط زیست، برای درمان و همچنین مکان دادن به حیواناتی از جمله گربه و سگ  و حتی حیوانات حیات وحش مثل آهو و پرندگان درخواست کمک کند، این سمن با آنها همکاری می کند.
 
 
*آسیب از حیوانات؟
 
کسی که با حیوانات در ارتباط باشد، طبیعتاً مورد آسیب قرار می گیرد.اما ضربه و دردی که حیوانات وارد می کنند از زخم و زبان هایی که از انسان ها وارد می شود، شیرین تر است.
 
برای جامعه ای که در آن فعالیت داوطلبانه تعریف نشده است وهمچنین برای افرادی که تصور می کنند این سازمان برای ما منفعت مالی دارد  باید تاسف خورد که این موضوعات من را بسیار می آزارد. درد اصلی برای ما زمانی است که مردم این شهر فعالیت هایمان را در قبال منفعت مالی بدانند.
 
 
*وجدان در خون مردم ماست...
 
اگر مردم ازرویکرد و عملکرد این سمن ها آگاه باشند کمک می کنند.وجدان در خون مردم ما وجود دارد.
 
 
*منبع درآمد سمن محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه ؟
 
موسسه های مردم نهاد، تشکل هایی غیردولتی و غیرانتفاعی می باشند. همچنین سمن ها تجاری نیستند که منبع درآمد داشته باشند و تمام فعالیت و هزینه ها از طرف مردم و افراد آن موسسه تامین می گردد.
 
 
*هزینه تغزیه حیوانات؟
 
تمام هزینه ها برای تغذیه و درمان سگ ها، مردمی است و ردیف بودجه ای درسازمان خاصی برایش تامین نشده است.
 
 
*انتظارات از مردم در برخورد با سگ های ولگرد؟
 
در حال حاضر نمی توانم از مردم توقع زیادی داشته باشم، مگر اینکه شخصی بر اساس تربیت خانوادگی آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشد. اما اگر فرهنگ سازی کنیم و به فرزندان مان از کودکی رفتار درست با حیوانات را آموزش دهیم، آن موقع می توان از مردم انتظارات زیادی داشت و طبیعتاً آموزش در کودکی تاثیرگذارتر خواهد بود و همچنین نتیجه بهتری خواهد داشت.
 
 
*انتظارات از مسئولین برای حمایت از NGO؟
 
انتظار ما این است که هر مسئولی وظیفه ای که برایش مشخص و تعریف شده است را انجام دهد. اگر ادارات محیط زیست، شهرداری، منابع طبیعی، فرمانداری و آموزش و پرورش که مرتبط با این NGO هستند با عمل به وظایف خود این سمن را حمایت کنند ، بسیاری از کمبودها و مشکلات ما برطرف می شود.
 
مثلاً اگر اداره منابع طبیعی از اراضی ملی که در اختیار دارد، یک منطقه حفاظت شده برای حیوانات  به صورت امانی در اختیار ما بگذارد و یا شهرداری جمع آوری و ساماندهی حیوانات ولگرد را به ما بسپارد و این NGO را حمایت بیشتری نماید و همچنین آموزش و پرورش فرهنگ سازی و آموزش رفتار درست با حیوانات به فرزندانمان را به عهده بگیرد، برای سمن محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه قدم بزرگی محسوب می شود.
 
البته جا دارد از شهرداری به خصوص معاونت خدمات شهری آن، جناب آقای فصیحی و همچنین مدیرعامل  سازمان پسماند شهرداری، جناب آقای مهندس معنوی زاده و پرسنل خدوم آن سازمان در حمایت از این سمن قدردانی  کرد و به این موضوع اشاره کنم که در کمتر شهری شاهده حمایت موسسات دولتی در این زمینه هستیم که خوشبختانه شهرداری سبزوار کمک بزرگی به این NGO کرده است که طی تفاهم نامه ای با شهرداری سگ های ولگرد به ما تحویل داده می شود.
 
 
*محدوده فعالیت سمن محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه؟
 
مرکز درمان و عقیم سازی همگامان امید در سه کیلومتری کمربندی سبزوار به مشهد است که شهر سبزوار و حومه را پوشش می دهیم.
 
محلی را اجاره کرده ایم که برای قابل استفاده شدن آن، مبلغ پانزده میلیون تومان هزینه کرده ایم که با وصف استیجاری بودن محل پس از اتمام مدت قرارداد و عدم تمدید آن تمام هزینه های صورت گرفته از بین می رود واینجاست که نقش ادارات مربوطه مذکور در پاسخ به سئوال قبلی شما شفاف می شود.
 
 
*مشکلات NGO محیط زیستی همگامان سبز امید ساسویه؟
 
نداشتن مکان ثابت یکی از مشکلات اصلی این NGO است، که در این مورد اداره منابع طبیعی می تواند به ما کمک کند.همچنین کمبود نیرو باعث شده است که با چالش های زیادی روبرو شویم.
 
 
*بیشترین نیاز این حرفه ؟
 
اگر فرهنگ سازی در بین مردم شود، مطمئنا نیازها و مشکلات دیگر حل می گردد.
 
 
*خانواده؟
 
خانواده ما به گونه ای است که به خواسته های همدیگر احترام می گذارند و با وجود تفاوت بین نسل من و پدر و مادرم در ارتباط با حیوانات، مشکلی برایم پیش نیامده است.
 
خوشبختانه  نه تنها پدر و مادرم مانع من در این حرفه نیستند بلکه از مشوقان اصلیم به شمار می روند و اکثر اوقات نیز به کمکم می آیند.
 
 
*اهداف آینده؟
 
در صورتی می توانم به آینده امیدوار باشم که زمینه برخی کارهای مرتبط با فعالیتم فراهم شود و مشکلات پیش رو هموار گردد.همچنین آموزش رفتار درست با حیوانات و توسعه فرهنگ حمایت از حیوانات نیز، بنده را به آینده امیدوارتر می کند.
 
امیدوارم فرهنگ سازی به گونه ای صورت بگیرد که همانگونه که برای آهوها (منطقه حفاظت شده شیراحمد) و همچنین برای حیوانات درنده (منطقه حفاظت شده خارتوران) وجود دارد؛ برای حیوانات ولگرد بومی سبزوار، نیز منطقه حفاظت شده ای در نظر گرفته شود.
 
 
*تاثیرعقیم سازی سگهای ولگرد در کاهش گرگاس ها؟
 
گرگاس حاصل زاد و ولد گرگ نر با سگ ماده می باشد. روستاییان معمولاً سگ های نر را برای گله نگه داری می کنند و سگهای ماده را در طبیعت رها می کنند و چون این سگ ها عقیم نیستند و کنترل نشده رها شده اند؛ با گرگ های نر زاد و ولد می کنند و حیوان غول پیکیری به نام گرگاس را ایجاد می کنند واین گرگاس چون یک طرفش سگ و طرف دیگر آن گرگ می باشد، حتی مورد هجوم سگ گله نیز قرار نمی گیرد و اینگونه است که به اهمیت عقیم سازی سگ ها پی می بریم.
 
 
*آدرس ارتباطی؟
 
در تلگرام و اینستاگرام اطلاع رسانی می کنیم و حتی سعی کرده ایم جزئیات را در اختیار مردم بگذاریم تا بتوانیم مشکلاتی را که با آن رو برو هستیم با کمک مردم مرتفع نماییم.
 
تلگرام و اینستاگرام این سمن در آدرس های زیر فعال است:
 
sabzevarspca@
 
sabzevar_animal_rescue
 
 
*حرف آخر:
 
جا دارد در این مصاحبه از افرادی که حامی ما بوده اند ازجمله دکتر چَهکَندی، دکتر پاریاب، دکتر عارفی، دکتر شایان، دکتر بشارتی و خانم دکتر فخریه و کادردرمان خانم ها کرابی و باغجری و آقای نامنی که کمک های بسیاری در این مجموعه کرده اند تشکر کنم.
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما