آشنایی با امامزاده شعیب (ع) سبزوار / زیارتگاهی معنوی و زیبا برای گردشگران

آرامگاه امام زاده شعیب (ع) شهر سبزوار یکی از زیارتگاه های معنوی و زیبای دیار سربداران است که همه ساله مورد بازدید و زیارت شمار زیادی از مسافران و گردشگران غرب خراسان قرار می گیرد.
 
به احتمال قوی وی شعیب بن موسی بن یحیی بن أحمد بن موسی الثانی بن عبدالله بن موسی الجون بن عبدالله المحض بن الحسن المثنی بن الامام الحسن (علیه السلام) باشد که با نُه واسطه به امام حسن مجتبی (علیه السلام) سلسله نسب می رساند. تاریخ وفات و محل دفن او در منابع موجود ذکر نشده؛ اما احتمال دارد که وی در ثلث آخر قرن چهارم وفات کرده باشد. (مناهل الضرب: 240)
 
آستان امامزاده شعیب (علیه السلام) در شهرستان سبزوار، بخش مرکزی، ناحیه جنوب شهر سبزوار، ضلع جنوبی خیابان رضوی واقع شده است و دارای بنای باشکوهی است که محوطه آن نسبت به خیابان مرتفع تر است. پیش‌تر، در این محل که بیرون حصار و باروى شهر واقع بوده، گورستان عمومى سبزوار قرار داشته است. بناى امامزاده داراى چهار ایوان کاشى‌کارى در چهار طرف است. ضریح امامزاده در وسط حرم قرار دارد و از نقره با ستون های مطلا ساخته شده است. بر بالای بقعه نیز گنبدی زیبا و باشکوه کاشیکاری شده با کتیبه قرآنی ساخته اند. علاوه بر این دارای دو مناره است که تا ارتفاع 5 متری به صورت مربع است و بعد از آن به شکل هشت ضلعی و در آخر به استوانه ای تبدیل شده است اصل بنای بقعه امامزاده احتمالاً از دوره صفوی است.
 
سردرِ جنوبى حرم‌ امام‌زاده با کاشى، نره‌کارى شده است و در بالاى سردر با خط نستعلیق، عباراتى نوشته شده است. کف حرم، سیمانى و به سبک سنگ‌ نما ساخته شده است. بلندى حرم در حدود ده متر است و چهار نورگیر روشنایى آن را تأمین مى‌کنند. بخش وسیعى از دیوارهٔ حرم و ایوان، آیینه‌‌کارى شده است. ضریح امامزاده در وسط حرم قرار دارد و از نقره با ستون‌هاى مطلا ساخته شده است. بر بالاى حرم نیز گنبدى کاشى‌کارى شده با کتیبهٔ قرآنى ساخته‌‌اند. علاوه بر این، بناى امامزاده داراى دو مناره است که تا ارتفاع ۵ مترى به صورت مربع است و بعد از آن، به شکل هشت ضلعى و در آخر، به استوانه‌اى تبدیل شده است. مأذنه در انتهاى قسمت استوانه‌اى شکل مناره قرار دارد. اصل بناى امامزاده احتمالاً از دورهٔ‌ صفوى بر جاى مانده است و در قرن اخیر بازسازى و تزئین و تعمیر شده است.
 
استان خراسان رضوی ـ شهرستان سبزوار ـ بخش مرکزی ـ شهر سبزوار، ضلع جنوبی خیابان رضوی.
 
منبع:  پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی 
کد: 4553
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

جمال آبادی

سلام از طرف سبزواری ها بر علی آقا هموطن عزیز زنجانی، نه در داخل امامزاده امکان اقامت وجود ندارد. برای اقامت شبانگاهی شما می توانید به میدان شهید بهشتی در مرکز شهر، و بوستان های زائر و بهمن در کمربندی جنوبی شهر سبزوار مراجعه کنید. البته اگه منت گذاشتید و به سبزوار قدم رنجه کردید، از جاذبه های گردشگری داخل شهر و اطراف شهر هم دیدن کنید. جاذبه هایی مثل مسجد جامع، آرامگاه کاشفی، مصلی تاریخی، مدرسه فخریه که قدیمی ترین مدرسه ایرانه، بازار سرپوش، روستای نمونه گردشگری طبس، آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری، موره مردم شناسی سبزوار، و... در ضمن بد نیست بدونین که در حال حاضر شهردار شهر زنجان، آقای مسیح الله معصومی، سبزواری هستند. در ضمن خودم هم دوستان زنجانی زیادی دارم بخصوص از خرمدره. به امید روابط دوستانه مردمان سبزوار پایتخت اولین حکومت شیعه اثنی عشری ایران و زنجان پایتخت شور و شعور حسینی و خواهر خواندگی این دو شهر بزرگ

علی

سلام من ان شا الله ماه بعد از زنجان عازم مشهد هستم آیا در امامزاده شعیب مکانی برای استراحت زائران هست ک بتوان شب را با خانواده استراحت کرد. ممنون از لطفتون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما