جامعیت شرح منظومه سبزواری باعث استقبال از این کتاب شده است

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

امام جمعه سبزوار گفت: جامعیت شرح منظومه حکیم سبزواری باعث استقبال فراوان از این کتاب شده چرا که هم مباحث حکمت نظری و هم حکمت عملی و اخلاق را در بر می گیرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حجت الاسلام غلامرضا مقیسه درمراسم نکوداشت مردمی حکیم حاج ملاهادی سبزواری با عنوان فیلسوف بزرگ شرق اظهار داشت: شرح منظومه حکیم سبزواری شرحی است بر منظومه ی سروده شده توسط خود او که بعدها بر آن حاشیه نیز نوشته است و این  نشان دهنده تسلط کامل حکیم بر حقایق فلسفه، حکمت و عرفان است که توانسته همه این مفاهیم را در قالب نظم در بیاورد

وی افزود: هدف حکیم سبزواری از سرودن منظومه این است که برای تدریس مناسب تر شود و در قالب ابیات بهتر در ذهن طلاب و شاگردان نقش ببندد و از همین رو برای تدریس نیز می توان از آن به عنوان یک کتاب درسی و آموزشی استفاده کرد.

مقیسه با اشاره به اینکه منظومه حکیم سبزواری در عین جامعیت، اختصار نیز دارد، گفت: در منظومه کل مباحث فلسفه در 1088 بیت به نظم در آورده شده است.

وی با اشاره به اینکه همزمان و بعد از حکیم سبزواری نیز کسان دیگری منظومه هایی در فلسفه سروده اند، که هیچ یک به اندازه منظومه حکیم سبزواری مورد استقبال قرار نگرفته گفت:  منظومه های دیگر بیشتر امور عامه را مورد توجه قرار داده اند اما منظومه حکیم سبزواری کل الهیات به معن الاعم و به معن الاخص را به نظم در آورده است.

امام جمعه سبزوار همچنین اظهار داشت: نفس شخصیت معنوی، جامع و ممتاز حکیم سبزواری نیز که باعث می شد بسیاری از طالبان حکمت و فلسفه در آن عصر از سایر نواحی ایران و جهان اسلام به سبزوار جذب شوند، از دیگر دلایل توجه و اقبال بیشتر نسبت به کتاب منظومه و شرح منظومه حکیم سبزواری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت حکمت از نظر خداوند اشاره کرد و گفت: خدا هر چیزی را در این جهان مادی قلیل می داند، اما حکمت را خیر کثیر می شمارد. خدا جهان مادی را با این عظمت و نعمت هایی که در آن است، به عنوان ظرفی می نامد که متاع قلیلی را در خود جای داده است. و بدین ترتیب معلوم می شود، ظرفیت  جان و روح حکیم چه قدر بالاست که خیر کثیر خالق را دارد.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

شاگردان مکتب حکیم سبزواری شناسایی و معرفی می شوند

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما