انتقال اداره میراث فرهنگی سبزوار به خانه جعفرزاده فرصتی برای حفظ، احیا و دیده شدن یک بنای تاریخی

سمیرا واعظی نژاد /  مجله اینترنتی اسرارنامه

عکاس: زهرا امیری

انتقال اداره میراث فرهنگی سبزوار به خانه تاریخی جعفرزاده در هفته های اخیر، باعث به راه افتادن بحث هایی در رسانه ها و همچنین بین دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شد که عده ای موافق و عده ای مخالف این اقدام بودند. در پی این بحث ها خبرنگار اسرارنامه بر آن شد تا طی گفتگویی با رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار دیدگاه وی را درباره این موضوع جویا شود.
 
محمودرضا سلیمانی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: اینجانب همواره از انتقادات تشکر و استقبال می کنم چون باعث پیشرفت می شود. اما در رابطه با انتقاداتی که به انتقال اداره میراث فرهنگی به یکی از خانه های تاریخی سبزوار می شود، باید ابتدا شرح داده شود که خانه جعفرزاده تا پیش از این انتقال چه وضعیتی داشت و در چه شرایطی قرار گرفته بود؟
 
وی اظهار داشت: خانه جعفرزاده چندین مرتبه توسط صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته شد و حتی یک مرتبه سرمایه گذاری پیدا شد و تا پای قرارداد نیز پیش رفت و طرف مقابل برای این خانه طرح مرمت نیز تهیه کرد اما باز پشیمان شد و دلیل پشیمانی این بود که گفته می شد رفت و آمد خصوصا برای اتومبیل ها در این مکان از شهر سخت است و این قضیه چندین باراتفاق افتاده بود. از طرفی ما دو نوبت خانه جعفر زاده را مرمت کرده بودیم و بعد از نوبت دوم مجدداً روند تخریب بنا آغاز شده بود. 
 
سلیمانی افزود: یک موضوع دیگر هم که باید به آن توجه کرد، این است که اصولا اداره میراث فرهنگی باید داخل بافت تاریخی باشد، در صورتی که مکان قبلی در شهرک توحید و  چند کیلومتر دور تر از بافت تاریخی شهر قرار گرفته بود. 
 
وی تصریح کرد: موضوع بعدی این است که وقتی ارباب رجوعی به ساختمان قبلی مراجعه می کرد و ما از او می خواستیم که خانه تاریخی اش را خراب نکند، در جواب می گفت شما خودتان در این ساختمان ادرای نوساز کار می کنید و از مشکلات ما خبر ندارید. 
 
این مسئول ادامه داد: با انتقال اداره از ساختمان نوساز به خانه جعفر زاده مشکلات مطرح شده مرتفع گردید و ما بلافاصله این اثر تاریخی را که رو به خرابی بود از صندوق احیا تحویل گرفته و مرمت کردیم، در نتیجه روند تخریب این خانه متوقف شد و آن را نجات دادیم و همچنین وارد بافت تاریخی مان شدیم.
 
وی با بیان این که این بنای تاریخی علاوه بر کاربری اداری، آماده میزبانی از گردشگران نیز هست، افزود: علاقه مندان می توانند همه روزه علاوه بر ساعات اداری در بعد از ظهرها نیز تا ساعت 20 به بازدید از خانه تاریخی جعفرزاده بپردازند و ما قصد داریم در ایام نوروز این زمان را تا ساعت 22 بعداز ظهر افزایش دهیم.
 
 سلیمانی در مورد مشکلات احتمالی ناشی از حضور گردشگران در بنایی که حالا به اداره میراث فرهنگی نیز تبدیل شده، گفت: حضور بازدیدکنندگان مخل فعالیت کارمندان نیست و برعکس کارمندان میراث فرهنگی هر کدامشان باید به عنوان یک رسانه میراثی عمل کنند و همچنین برای شرایط پیش بینی نشده در اداره حراست و یگان نیز داریم. علاوه بر این ها معمولا کسانی که برای بازدید از ابنیه و اماکن تاریخی و فرهنگی می آیند از یک نوع خرد و شعور میراثی و فرهنگ ایرانی برخوردار هستند که ما معمولا مشکلی با آن ها پیدا نمی کنیم.
 
وی سپس به چند نمونه موفق از کاربری اداری بناهای تاریخی در دیگر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه هنر اصفهان یک متر ساختمان نساخته است، بلکه این دانشگاه، ساختمان های قاجاریه را خریداری کرده و تمام دانشکده ها و گروه های آموزشی خود از جمله مجسمه سازی، گرافیک، عکاسی، تئاتر، موسیقی و... را در بافت تاریخی مستقر کرده است. در شهر یزد نیز ساختمان میراث فرهنگی در یک ساختمان لوکس مستقر نشده بلکه در بافت تاریخی این شهر قرار دارد. 
 
سلیمانی افزود: بنده به عنوان یک مدیر در مجموعه میراث فرهنگی زمانی که در این بنای تاریخی  حضور دارم، بهتر ارزش آن را حس می کنم. بنابراین ما نه تنها فرصت را نسوزانده ایم بلکه فرصت را احیا کرده ایم وگرنه این خانه تاریخی هم مثل ده ها خانه دیگر در حال تخریب بود. و همین حالا هم خانه های تاریخی دیگری مثل خانه اولیا، خانه گل افشانی، خانه امیریه و ... وجود دارند که رها شده و در حال تخریب هستند که ای کاش به فکر آن ها باشیم.
 
در پایان وی در مورد ساختمان سابق اداره میراث فرهنگی بیان کرد: هنوز تصمیم جدی برای کاربری جدید ساختمان توحید شهر گرفته نشده است و در حال مذاکره با مشهد هستیم اما برنامه هایی مانند تبدیل این ساختمان به خانه صنایع دستی یا اقامتگاه مخصوص اداره میراث و ... مد نظرمان است.
 
 
پی نوشت: حضور در خانه جعفرزاده که حالا میزبان اداره میراث فرهنگی شهرستان است، ذوق عکاسی در یک بنای تاریخی را برایمان به وجود آورد و لحظات انتظار پیش از مصاحبه با گرفتن چند عکس در نقاط مختلف این بنای تاریخی به دقایق مفیدی تبدیل شد. جالب تر این بود که خود کارمندان اداره نیز با پیشنهاد دادن مکان های جالب برای عکاسی و گرفتن عکس، با ما همکاری کردند.

 

نظرت را بنویس
comments

آقای حرف...استاد نظریه پردازی و سخنوری و در عمل هیچ...واقعا هیچ....چندتا عکسم از تپه دامغانی ها میزاشتین تا مردم ببینند فرصت حفظ، احیا و دیده شدن یک اثر تاریخی چجوری به فنا میره.....به جای این گزارشای سفارشی و تکراری به مشکلات بپردازین واقعا از سایت خوب شما این انتظار میره
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما