اصلی ترین خیابان منتهی به حرم حضرت علی (ع) به نام یک سبزواری است

پیشنهاد خواهرخواندگی سبزوار و نجف به برکت وجود آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری

امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

در روزهای اخیر نصب تابلویی به نام آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری در جاده کمربندی جنوب شهر سبزوار و سپس کندن این تابلو توسط اداره راه و شهرسازی در رسانه ها خبرساز شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه روابط  عمومی اداره راه و شهرسازی طی نامه ای که در فضای مجازی منتشر شده است، دلیل کندن تابلو نام آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری را مغایرت داشتن با بعضی قوانین حوزه راه و شهرسازی دانسته است.

قوانین و مقررات راه و شهرسازی هرچه باشد، البته به جای خود محترم است، اما سئوالی که برای شهروندان سبزواری پیش می آید این است که آیا این قوانین فقط برای سبزوار است که در دیگر شهرهای مشابه و مجاور اجرا نمی شود و مسافران به فراوانی شاهد نصب چنین تابلوهای بزرگی در حریم جاده های آن شهرها هسند؟

همچنین سئوال دیگر این است که شهرداری هنگام انجام چنین کار مهمی چرا به فکر بررسی قوانین و مقررات و هماهنگی با دستگاه های مربوطه دراین زمینه نبوده است تا چنین مشکلی پیش نیاید و انتشار خبرش باعث بروز اختلافات و آبروریزی برای مجموعه مدیریت شهرستان نشود؟ 

حالا که به هرحال چنین مشکلاتی پیش آمده است، امید می رود هرچه سریعتر نسبت به تامین مقررات قانونی و البته نصب تابلویی بزرگ با نام حضرت ایت الله سید عبدالاعلی سبزواری در یک قسمت مناسب و در دیدرس مسافران جاده کمربندی سبزوار اقدام شود. 

بسیار غیر قابل قبول است که سال هاست در شهرمهم و مذهبی نجف که یکی از پایگاه های اصلی شیعیان است نام خیابان اصلی منتهی به حرم حضرت امیرالمومنین علی (ع) به نام آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری باشد، اما در شهر زادگاه این عالم شیعی اثری از نام وی بر هیچ یک از اماکن مهم شهری دیده نشود.

حتی به نظر می رسد شورای شهر و شهرداری و سایر مسئولان شهری سبزوار باید پا را از این حد هم فراتر بگذارند و به واسطه ی وجود مقبره چنین شخصیت برجسته ای از فرزندان سبزوار که از علمای عظام جهان تشیع محسوب می شود، در کشور عراق و شهر نجف، بین سبزوار و نجف پیوند خواهرخواندگی و روابط متقابل فرهنگی و مذهبی و نیز پروازهای رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه سبزوار به فرودگاه نجف و برعکس برقرار نمایند.

پیش از این هم البته شهرهای دیگری در ایران از جمله شهر کوچکی نظیر نجف آباد اصفهان که قدمت و جمعیت بسیار کمتری از سبزوار دارد و نیز شهر سمنان مرکز استان سمنان با نجف اشرف پیوند خواهرخواندگی و همکاری های متقابل فرهنگی و مذهبی برقرار کرده اند. 

سبزوار در زمینه پیدا کردن شهرهای مشابه خود در ایران و جهان و برقراری پیوندهای همکاری که در عرف بین الملل به پیوندهای نمادین خواهرخواندگی شهرت دارند، بسیار ضعیف عمل کرده است و تا کنون تنها شهر کاشان را در میان خواهرخوانده های خود دارد. برکت وجود آیت الله عبدالاعلی سبزواری می تواند نقطه خوبی برای نگاه و ورودی مجدد به این حوزه از فعالیت های نمادین بین المللی باشد، که می تواند باعث کسب اعتبار و شهرت برای شهرهای طرف قراردادهای خواهرخواندگی و سایر آورده های اقتصادی و فرهنگی و معنوی بشود.

نظرت را بنویس
comments

آریا

سلام، به نظرم ضرورتی نداره سبزوار با نجف خواهرخوانده بشه. هر هفته پرواز؟ ملت برن چی کار؟ اونا بیان سبزوار چی کار؟ برن مشهد بهتره. (ببخشید البته نظر شخصی منه.) الان مث اینکه سبزوار با هرات افغانستان هم خواهر خوانده شده. به نظرم باید با شهر هایی مثل عشق آباد ترکمنستان و شهرهایی که در دوران پیش از میلاد با سبزوار و تپه ی دامغانی ( پهلوان دامغانی - نه دامغانی ها) مراوده داشتن پیوند خواهر خواندگی بر قرار کنه. تمدن های اون موقع. یا مثلا با شیندند(سبزوار) افغانستان، که تو کتاب های تاریخی قدیمی از هرکدوم صحبت میکرده میگفته با اون یکی اشتباه نشه.( که آخر هم به دلیل سختی جملات اینطور کتابا بعضاً اشتباه میگیرن حکایت های بنای این شهر رو با اون سبزوار افغانستان و بر عکس.) با سپاس از زحمات اسرارنامه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما