گزارش عملکرد فرودگاه سبزوار در دی ماه 96/ سهم سبزوار از گشایش های برجامی همچنان صفر

 

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

عملکرد تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی، در دی ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، فرودگاه الهامی نژاد سبزوار در دی 96 با افزایش نشست و برخاست، اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بار  مواجه بوده است.

 فرودگاه سبزوار در دی ماه96 طبق آمار مندرج در شماره نود و هشتم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، 38 فروند نشست و برخاست در مسیر هوایی تهران داشته است، که این میزان نسبت به دی ماه سال 95 که تعداد 34 فروند نشست و برخاست بوده، رشد 12 درصدی را در دی ماه 96 نشان می دهد.

همچنین تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی، در دی ماه 96 با جابه جایی 2328 نفر مسافر نسبت به ماه مشابه سال گذشته با جابه جایی 2231 نفر شاهد رشد 4 درصدی عملکرد بوده است.

 بر مبنای همین گزارش، در زمینه حمل بار، فرودگاه سبزوار در دی ماه 96 با جابه جایی 14133 کیلوگرم بار نسبت به دی ماه 95 با جابه جایی 13625 کیلوگرم بار، رشد 4 درصدی داشته است.

گفتنی است هر چند عملکرد فرودگاه سبزوار در دی 96 نسبت به دی 95 در دو شاخص، اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بار و پست، افزایش را نشان می دهد، اما در عین حال نسبت به یک ماه قبل در آذر ماه 96 در این شاخص ها کاهش عملکرد داشته و فقط در شاخص نشست و برخاست رشد ناچیزی مشاهده می شود.

خاطرنشان می شود، با توجه به اینکه استان خراسان رضوی با 28 شهرستان و شش و نیم میلیون جمعیت تنها دو فرودگاه در شهرستان های مشهد و سبزوار دارد و باید در زمینه فرودگاهی رشد چشمگیری داشته باشد، اما متاسفانه فرودگاه سبزوار به دلیل تحقق نیافتن وعده ها از جمله افزایش پروازها و... در دو ماه اخیر شاهد عدم رشد و حتی کاهش بعضی از عملکردها بوده است.

در ادامه این گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، به انتشار مطلبی از آرشیو کانال تلگرامی هُدهُد سبزوار که روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد و اشاره ای به فرودگاه سبزوار و وعده های مسئولین دارد و اکنون نیز قابل دسترسی است، می پردازد. خاطرنشان می شود، انتشار این مطلب به معنای تأیید یا رد محتوای آن از سوی اسرارنامه نیست:

 

سهم سبزوار از گشایش های برجامی همچنان صفر

وعده های فرماندار و نماینده برای افزایش پروازهای تنها فرودگاه غرب خراسان تحقق نیافت

برنامه پروازهای تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی علی رغم همه وعده ها تا پایان سال 96 بدون هیچ تغییر خاصی نسبت به روند یک سال گذشته، همان 5 روز پرواز در هفته باقی مانده است. این در حالی است که رسانه ها طی ماه های گذشته از زبان احمد  برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان و نیز سبحانی فر یکی از نمایندگان دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی وعده هایی مبنی بر همه روزه شدن پروازهای این فرودگاه را منتشر کرده بودند.

در واقع برنامه منتشر شده در وبسایت و کانال تلگرامی فرودگاه سبزوار، پروازهای این فرودگاه را مانند ماه های گذشته در همان روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و جمعه فقط در مسیر هوایی تهران و برعکس اعلام کرده است.

لازم به یادآوری است، احمد برادران فرماندار ویژه سبزوار که عنوان معاونت استانداری را نیز در اختیار دارد، از تیرماه 96 و مدتی پس از ورود اولین هواپیماهای برجامی به کشور، در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر وعده همه روزه شدن پروازهای فرودگاه این شهر را مطرح کرده بود و تا کنون در هر مصاحبه دیگری که پیرامون فرودگاه انجام داده، این وعده را تکرار کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی تلگرامی علی سبحانی فر نماینده سبزوار نیز در همان ایام وعده افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار را با هشتگ #تغییرات_ملموس درج کرده و قول داده بود، افزایش پروازها تا دو هفته دیگر (مردادماه) اتفاق بیافتد.

سبحانی فر و برادران در ذیل خبرهای افزایش دو پرواز هفتگی به فرودگاه سبزوار در مسیر تهران، وعده های دیگری نظیر از سرگیری پروازهای عتبات عالیات و سایر مقاصد پر رفت و آمد برای سبزوار را نیز مطرح کرده بودند.

هر چند وعده افزایش تنها 2 پرواز جدید به مجموعه پروازهای قبلی فرودگاه سبزوار، موضوعی بسیار پیش پا افتاده محسوب می شود و نمی توان حتی در صورت تحقق آن را با هشتگ تغییرات ملموس رسانه ای کرد، اما اگر همین کار ساده و پیش پا افتاده هم انجام میشد، باز جای شکرش باقی بود. اما متاسفانه فرماندار و نماینده شهرمان  پس از ماه ها وعده دادن و جلسات گوناگون برگزار کردن، همین اندازه هم نتوانستند، کاری از پیش ببرند و برنامه جدید اعلام شده توسط فرودگاه سبزوار، بدون هیچ تغییری نسبت به ماه های قبل باقی مانده است.

حالا معلوم نیست آن وقتی را که آقایان سبحانی و برادران در دفتر رئیس شرکت هواپیمایی هما صرف کردند و عکس هایی که گرفتند و خبرهایی که از افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار منتشر کردند را مردم سبزوار باید چگونه نزد خود تحلیل کنند؟ آیا شهروندان دیار سربداران حق ندارند، نسبت به حرف و وعده های مسئولان شهرشان بیش از پیش بدبین و بی اعتنا شوند و برگزاری اینگونه جلسات بی ثمر را صرفا به عنوان شوهای تبلیغاتی تعبیر کنند؟

همانطور که اشاره شد، افزودن تنها دو پرواز به 5 پرواز قبلی فرودگاه سبزوار در همان مسیر همیشگی در عرصه پروژه های فرودگاهی کشور و نیازهایی که همین حالا فرودگاه سبزوار دارد، اصلا کار بزرگی محسوب نمی شود و دریغ که فرماندار و نماینده محترم شهرمان همین اندازه هم از دستشان بر نمی آید.

بنابر همه آنچه گفته شد، واضح است که اگر به حرف و همت این عزیزان دلخوش کنیم و هیچ عامل دیگری بیرون از حلقه این عملکرد های معیوب و ناتوان دخالت نکند، حالا حالاها خبری از پروژه های مهمتری نظیر تطویل باند فرودگاه سبزوار برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر، توسعه ترمینال، تعیین تکلیف سند زمین های فرودگاه قدیم شهرستان که باید هرچه سریعتر به نام مردمی بخورد که سالهاست اسماً مالک آن اراضی هستند، اما قانوناً سندی برایشان صادر نشده، و همچنین هیچ خبری از برقراری مسیرهای پروازی جدید و دیگر پروژه های مهم در فرودگاه سبزوار نخواهد شد.

نویسنده: هُدهُد سبزوار

در ادامه نمودار عملکرد فرودگاه شهید الهامی نژاد سبزوار در دی ماه 96 و دی ماه 95  قابل مشاهده است: 

 

 


نظرت را بنویس
comments

جمال آبادی

با سلام. متاسفانه مسولین سبزوار در بد موقعی برای افزایش پروازها نزد آقای پرورش مدیرعامل شرکت ایران ایر(هما) رفتن. بلافاصله بعد از این دیدار آقای پرورش از سمت مدیرعاملی برکنار و جاشون رو به خانم فرزانه شرفبافی دادن. لازمه که دوباره مسئولین سبزوار به تهران رفته و با خانم شرفبافی در این باره مذاکره کنند. کاری که در همین روزهای اخیر مثلا استاندار زنجان درباره برقراری پرواز زنجان - تهران انجام داد. خانم شرفبافی هم نشون داده اهل حرف نیست و الان فرودگاههایی مثل کلاله، جهرم، مراغه و پارس آباد رو که سالها تعطیل بودن رو با پروازهای شرکت زیر مجموعه اش فعال کرده. خواهشا این پیام رو بدست مسئولین برسونین که دوباره برن تهران و مذاکره کنند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما