گزارشی از همایش تجلیل از خیران کتابخانه ساز سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شامگاه دوشنبه 9 بهمن 96 اگرچه یک شب سرد زمستانی در دیار سربداران بود، اما این سرمای خشک هوا، باعث نشد که شمار قابل توجهی از فرهیختگان و فرهنگدوستان سبزواری طبق قرار قبلی، به احترام کتاب، کتابخوانی، کتابخانه داران و کتابخانه سازان نیک اندیش ساعاتی را در محل تالار بیهقی گرد هم نیایند و دعای خیر و تشویق و تبسم خود را بدرقه راه این خادمان و حامیان کتاب در شهر دانشوران بیدار نکنند.  
 
سبزواری ها در چنین شبی آمدند که بگویند در شهری که یکی از بزرگترین افتخاراتش در طول تاریخ وجود نویسندگان و ادیبان و دانشمندانی بوده که امروز با کتاب های معتبرشان شناخته می شوند و این کتاب چند دوره تا کنون نامزد انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب ایران شناخته شده است، کتاب همچنان ارزش و احترام دارد و خیران کتابخانه ساز عزیز و محترم داشته می شوند.
 
اهدای زمین رایگان به خیران برای ساخت کتابخانه 
مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز حکیم سبزوار در ابتدای این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: در حال حاضر در شورای شهر سبزوار مصوبه خوبی برای خیران وجود دارد که هر کس تصمیم بگیرد در امر کتابخانه سازی ورود پیدا کند، زمین آن توسط شهرداری به صورت رایگان و با اولویت حاشیه های شهر در اختیارش قرار می گیرد.
 
مهدی مقصودی افزود: عده ای می گویند با آمدن اینترنت و فضای مجازی، همانطور که نقش نشریات کاغذی کم رنگ شده، دوره کتاب و کتابخانه داری نیز تمام شده است، اما با استدلال می توان به این افراد ثابت کرد که چنین نیست و شاید چند روزی شاهد افراط در استفاده از فضای مجازی باشیم، اما مطمئن باشید کتاب ماندگار خواهد بود. همانطور که در بسیاری از کشورهای پیشرفته تر نیز کتاب همچنان ماندگار است.
 
وی همچنین گفت: امروز مثل قرون اولیه اسلام دوباره نیاز داریم توجه ویژه ای به امر آگاهی داشته باشیم. همانطور که توجه اسلام به علم و دانش باعث شد در قرن چهارم و پنجم هجری، بهترین دوران تمدن اسلامی شکل بگیرد، امروز هم اگر بخواهیم تمدن ساز باشیم یکی از بهترین محورها که دراین زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، به طور کلی بحث کتاب است.
 
وی با بیان اینکه در سبزوار وقف های زیادی در طول تاریخ داشته ایم و امروز به وقف در زمینه کتابخانه ها بسیار نیازمندیم گفت: هر کسی به اندازه توانش می تواند کمک کند و مثلا اگر خیری نتوانست کامل یک کتابخانه بسازد می تواند در تأمین هزینه های آن کمک کند.
 
 
خاطرات دکتر سید محمد علوی مقدم از چگونگی شکل گرفتن کتابخانه تخصصی اش در سبزوار
در بخشی از مراسم دوشنبه شب کلیپی درباره دکتر سید محمد علوی مقدم چهره ماندگار ادبیات ایران و از خیران کتابخانه ساز سبزوار منتشر شد که وی در این کلیپ درباره کتابخانه تخصصی خود توضیحاتی داد.
 
دکتر علوی مقدم اظهار داشت: این کتابخانه وابسته به معلمی من می باشد و در آنجا که بسیار فرصت خوبی بود هم کتاب خواندم و هم علاقه مند به کتابخانه شدم. یادم هست در آن سال ها که بنده در روستای نامن بودم، توانستم یک قفسه کتاب گردآوری کنم.
 
وی همچنین گفت در زمانی که برای استفاده از فرصت های مطالعاتی به مصر رفتم، در قاهره علاوه بر تدریس ادبیات فارسی، توانستم کتاب هایی نایاب که می دانستم در ایران کم است را خریداری کنم و در نهایت با چند کارتن کتاب از مصر به ایران بازگشتم و یک قفسه کتاب ما به چندین قفسه تبدیل شد و تا جایی که پول و دلار داشتم کتاب می خریدم.
 
وی با بیان اینکه  کتاب هایی در این کتابخانه تخصصی وجود دارد که در خیلی از جاها نیست، گفت: بعدها به کشورهای سوریه و پاکستان نیز سفر کردم و کتاب هایی را که می دانستم در ایران کم و یا نایاب است، خریداری کردم و به ایران آوردم. و وقتی که این مجموعه از کشورهای مختلف جمع آوری شد، با اینکه خودم استاد دانشگاه مشهد بودم، به این فکر افتادم که کتابخانه ای تخصصی در شهر خودم سبزوار ایجاد کنم.
 
وی سپس گفت: مرحوم محمد جوانی از کسانی بود که جرقه ایجاد این کتابخانه در سبزوار را در ذهن من زد و سرانجام محل فعلی کتابخانه را با هزینه خودمان و با کمک بزرگمردانی مثل دکتر کیخسروی خریداری و بازسازی کردیم و سرانجام کتابخانه تخصصی دایر شد.
 
وی با بیان اینکه اکنون دانشجویان بسیار زیادی از این کتابخانه تخصصی استفاده می کنند، گفت: افتخار می کنم که این یکی از کارهای خوبم در زندگی است و لطف خداست که شامل حال ما شده است. 
 
وی با بیان اینکه شیرین تر از مطالعه و خواندن کتاب در روزگار کاری نیست، گفت: به خیرین توصیه می کنم اگر می توانند کتابخانه بسازند و کتاب در اختیار مردم بگذارند.
 
 
پیام دکتر علوی مقدم خیر کتابخانه ساز به همایش
همچنین در بخش دیگری از این مراسم، بخش هایی گزینش شده از پیام دکتر علوی مقدم برای همایش تجلیل از خیران کتابخانه ساز سبزوار، توسط دکتر کیخسروی به شرح زیر قرائت شد:
 
حریفی که از وی نیازرد کس 
بسی آزمودم، کتاب است و بس
رساند سخن را به خـوبی به بن 
به بسم‌الله آغاز سازد سخن
 
اعضای محترم انجمن خیرین کتابخانه ساز سبزوار، اهالی کوی فرهنگ و اندیشه، دوستداران سرای کتاب، نیک اندیشان و خیران فرهنگ ساز خطه فرهنگ پرور سبزوار، درود خدا بر شما و برتمامی اهالی کوچه کتاب و کتابخوانی.
 
خدای بزرگ را سپاسگذارم که تا کنون بخش عمده ای از زندگی 85 ساله خود را به دانش اندوزی و دانش پروری و دانشجو پروری و دانش دوستی و دانش مداری گذرانده ام و اکنون به خود می بالم که از سال 1386 تا کنون، حاصل سال ها گزینش کتاب های ارزشمند خود در حوزه ادبیات، تاریخ، زبان فارسی وعربی، بلاغت قرآنی و تفسیر آن را به مردم فهیم و فرهنگ دوست دیار سبزوار اهدا کرده ام.
 
اکنون که چند صباحی هست که گرد پیری بر چهره ام نشسته و گام های مرا برای این محفل فرهنگی از رمق انداخته به دلیل اندک گام های فرهنگی که برداشتم به ویژه در اهدای کتابخانه ای تخصصی و پژوهشی به اهل دانش و پژوهش در شهرستان سبزوار، آرامش بسیار خوبی دارم و پروردگار بزرگ را شاکرم که این توفیق را به من ارزانی داشت.
 
خداوند به همه ی شما بزرگواران نیکوکار خیر و داد و دهش ارزانی کناد و گام های شمایان را در تعالی فرهنگ جامعه به ویژه در شهرسبزوار پیروز و موفق گرداند.
 
  انیس کنج تنهایی کتاب است                   
فروغ صبح دانایی کتاب است
  بود بی مزد منت اوستادی                        
ز دانش بخشدت هر دم گشادی
 
با درود بسیار.سید محمد علوی مقدم. نهم بهمن ماه 1396
 
 
تجلیل از خیران
در این مراسم همچنین از خیران کتابخانه ساز سبزوار و یا نمایندگان آنان در کتابخانه های فرامرز ناوی، کتابخانه عمومی دکتر سید محمد علوی، کتابخانه تخصصی دکتر سید محمد علوی مقدم، کتابخانه بیت الهدی(خانواده مرحوم مقیمی)، کتابخانه بانوی مرحوم فرزانه گلدانی، کتابخانه امام زاده حسن کوشک با اهدای قرآن، کتاب و لوح تقدیر تجلیل شد و آقای علی اکبر ابارشی فرزند مرحوم حاج حسین ابارشی نیز به خاطر قطعه زمینی که در روستای ابارش برای ساخت کتابخانه اهدا، کرده است، مورد تقدیر قرار گرفت.
 
در حاشیه:
از حاشیه های این مراسم این بود که به استثنای نیم ساعت تاخیر در شروع مراسم که متاسفانه به روال معمولی در این گونه  برنامه ها تبدیل شده، از لحظه آغاز برنامه تا پایان، به خاطر سخنرانی های طولانی و پی در پی بیش از حد طولانی شد. همچنین در حالی که شمار زیادی از خیران کتابخانه ساز شهرستان حضور داشتند، اما بیشتر مسئولان شهرستانی و استانی به سخنرانی پرداختند در حالی که این مسئولان در چند دهه اخیر، چندان سهمی در ساخت و ساز کتابخانه های جدید یا کمک به کتابخانه های قبلی منطقه غرب خراسان نداشته اند و شاید بهتر بود برنامه طوری چیده می شد که مانند کلیپی که از دکتر علوی مقدم پخش شد، بیشتر خیرین کتابخانه ساز و خانواده های آنان بتوانند از انگیزه ها و تجربیات و لذت های معنوی قدم گذاشتن در چنین راه ارزشمندی سخن بگویند. 
 
 
بازتاب مراسم در رسانه ها:
 
خبرگزاری ایرنا خبر برگزاری مراسم تجلیل از خیران کتابخانه ساز سبزوار را به شرح زیر منتشر کرده است:
 
افزایش 250 درصدی اعتبار توسعه کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
 
سبزوار- ایرنا- مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: در سالجاری حدود 55 میلیارد ریال برای توسعه و تکمیل کتابخانه های این استان اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 250 درصد افزایش داشته است.
 
حسین اکبری دوشنبه شب در آئین تجلیل از خیران کتابخانه ساز سبزوار افزود: طی سالهای گذشته بطور میانگین بین 20 تا 25 میلیارد ریال در بخش توسعه کتابخانه های خراسان رضوی تخصیص می یافت.
 
وی اظهار کرد: با توجه به توسعه کتابخانه ها، شاداب سازی و فعال کردن بخش های کودک از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد مراجعان به کتابخانه های نهادی و مشارکتی 20 درصد و امانت کتاب نیز 10 درصد افزایش یافته است.
 
اکبری با اشاره به کمبود فضای کتابخانه در خراسان رضوی ادامه داد: استاندارد این فضا در کشور وجود یک کتابخانه به ازای هر 25 هزار نفر می باشد در حالیکه هشت شهر استان و برخی روستاهای بالای پنج هزار نفر جمعیت محروم از کتابخانه است.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: برای جذب خیران به موضوع کتابخانه سازی، انجمن یاوران کتاب با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه این استان برای گرایش نیات واقفان به حوزه کتاب تشکیل شده است.
 
اکبری ادامه داد: همچنین انجمن خیران مدرسه ساز در مرکز استان و هشت شهرستان فعال است و از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیارد ریال در بخش اهدا و توسعه کتابخانه ها به نهاد کتابخانه های خراسان رضوی کمک کردند. 
 
مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز سبزوار با اشاره به اینکه احداث کتابخانه از آسانترین و ماندگارترین کارهای فرهنگی است که جاودانه می ماند، گفت: آئین تجلیل از خیرین کتابخانه ساز این شهرستان با هدف قدردانی از این افراد و تشویق و مشارکت دیگر اقشار جامعه در کتابخانه سازی و اشاعه فرهنگ مطالعه برگزار شد.
 
مهدی مقصودی اظهار کرد: از 16 کتابخانه تحت حمایت نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار تنها سه کتابخانه با اعتبارات دولتی احداث شده و سایر کتابخانه ها با حمایتهای نیکوکاران و بخش غیردولتی راه اندازی شده است.
 
وی با بیان اینکه ایجاد کتابخانه در پارک های حاشیه شهر پیگیری می شود، اظهار کرد: حدود یک چهارم از وسعت این شهر با جمعیت 63 هزار نفر در سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین قرار دارد که نبود کتابخانه و کانونهای فرهنگی و هنری در این مناطق لازم است.
 
مقصودی ادامه داد: بر اساس مصوبه فرهنگی شورای اسلامی، در پارک های حاشیه شهر زمین رایگان به خیرین واگذار می شود تا نسبت به احداث کتابخانه با نامگذاری کتابخانه به نام خود اقدام کنند.
 
در این آئین از 6 خیر کتابخانه ساز و چهار خیر که کمک مالی به کتابخانه های شهرستان سبزوار داشتند تقدیر شد.
 
انجمن خیرین کتاب سبزوار با تشکیل هیأت موسس 13 نفره در زمستان 92 زیر نظر انجمن خیرین کتابخانه ساز ایرانیان و با هدف فرهنگ سازی در جهت جذب، ساماندهی منابع، امکانات و جلب مشارکت های مردمی در امر خیر کتابخانه سازی و توسعه فرهنگ کتابخوانی تشکیل شد.
 
شهرستان سبزوار دارای 9 کتابخانه عمومی نهادی و هفت کتابخانه مشارکتی است و حدود 200 هزار نسخه کتاب است.
منبع: ایرنا
 
وبسایت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز خبر برگزاری همایش تجلیل از خیران کتابخانه ساز، دیدار با چند تن از خیران و نیز پیام دکتر سید جواد حسینی معاون سیاسی، امنیتی استانداری خراسان رضوی به همایش خیران کتابخانه ساز سبزوار را به شرح زیر منتشر کرده است:
 
پیام معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری به همایش خیران کتابخانه ساز سبزوار
 
سید جواد حسینی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در پیامی به همایش خیرین کتابخانه ساز سبزوار حضور خیران را نشانگر رویکردی جدید در حوزه توسعه و ترویج دانایی عنوان کرد.
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، سید جواد حسینی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در پیامی به همایش خیرین کتابخانه ساز سبزوار حضور خیران را نشانگر رویکردی جدید در حوزه توسعه و ترویج دانایی عنوان کرد.
 
متن پیام معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی که توسط مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی قرائت شد به شرح ذیل می باشد:
 
نظام جمهوری اسلامی ایران که به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سرزمین ایران استقرار یافته مسیری است که با پیمودن پله های دانایی و آگاهی و ایجاد توانایی فکری و تغییر نگرش جامعه، طی شده است و مرهون آموزه های اصیل اسلامی است و هم اکنون در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند جمهوری اسلامی ایران کماکان نیازمند تعلیم و تعلم و تقویت هرچه بیشتر زیرساخت های آن هستیم.
 
کتابخانه های عمومی رکنی با اهمیت در ترویج دانایی و معرفت هستند و نقش بسزایی در تعلیم و تعلم در کنار نهاد های آموزشی دارد. کتابخانه های عمومی مانند نیروی جاودان برای آموزش، فرهنگ و .. عامل اصلی پرورش تفکر خلاق از طریق انتقال اندیشه هاست و مرجع فرهنگی است که با قرار دادن افکار ، عقاید و حاصل اندیشه های خلاق در کنار یکدیگر وسیله حرکت به سوی پیشرفت است.
 
خداوند متعال را شاکریم که سبزوار دیار سربداران و زادگاه ستارگان درخشان آسمان علم و معرفت،پیشگام برگزاری جشنواره خیرین کتابخانه ساز است و میزبان خیرین کتابخانه سازی که حاصل عمر خویش را صرف تقویت بنیانهای علمی و فرهنگی اقشار مختلف مردم نموده اند تا فرزندان مستعد این مرز و بوم را به گونه ای پرورش دهند تا فرزندانی صالح در دفاع از ارزشها و هویت ایرانی اسلامی باشند. 
 
حضور خیرین در طول سالیان متمادی در عرصه های مختلف فرهنگی به ویژه کتابخانه سازی و مرتفع کردن بخشی از کاستی های موجود نشانگر رویکردی جدید به حضور خیرین در حوزه توسعه و ترویج دانایی است. امیدورام با مشارکت همه جانبه و سپردن بیشتر امور به مردم بزودی شاهد اثرات پربار و مبارک این طرح ها و برنامه ها با همت و عزم ملی همه خیران برای بهبود و ارتقای کتابخانه های عمومی باشیم.
 
 
با حضور مسئولان استانی و جمعی از خیران و نیک اندیشان،
همایش خیرین کتابخانه ساز شهرستان سبزوار برگزار شد
 
با حضور مسئولان استان و شهرستان و جمعی از خیران و نیک اندیشان، همایش خیران کتابخانه ساز شهرستان سبزوار برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، با حضور مسئولان استان و شهرستان و جمعی از خیران و نیک اندیشان، همایش خیران کتابخانه ساز شهرستان سبزوار برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این همایش ضمن تقدیر ازحضور مسئولانه خیران کتابخانه ساز در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: ورود خیران به حوزه کتاب و کتاب خوانی و کتابخانه سازی حرکت ارزشمند و مبارکی است که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و موانع موجود در رسیدن به اهداف فرهنگی و کتابخانه ای باشد.
 
وی ادامه داد: در همین راستا در سال گذشته حرکت خوبی در جهت توسعه کتابخانه ها آغاز شده است و  با توجه به شاداب سازی و فعال کردن بخش های کودک از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد مراجعان به کتابخانه های نهادی و مشارکتی 20 درصد و امانت کتاب نیز 10 درصد افزایش یافته است.
 
اکبری با اشاره به کمبود فضای کتابخانه در خراسان رضوی ادامه داد: استاندارد این فضا در کشور وجود یک کتابخانه به ازای هر 25 هزار نفر می باشد در حالیکه هشت شهر استان و برخی روستاهای بالای پنج هزار نفر جمعیت محروم از کتابخانه است.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: برای جذب خیران به موضوع کتابخانه سازی، انجمن یاوران کتاب با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه این استان برای گرایش نیات واقفان به حوزه کتاب تشکیل شده است.
 
اکبری ادامه داد: همچنین انجمن خیران مدرسه ساز در مرکز استان و هشت شهرستان فعال است و از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیارد ریال در بخش اهدا و توسعه کتابخانه ها به نهاد کتابخانه های خراسان رضوی کمک کردند.
 
مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز سبزوار با اشاره به اینکه احداث کتابخانه از آسانترین و ماندگارترین کارهای فرهنگی است که جاودانه می ماند، گفت: آئین تجلیل از خیرین کتابخانه ساز این شهرستان با هدف قدردانی از این افراد و تشویق و مشارکت دیگر اقشار جامعه در کتابخانه سازی و اشاعه فرهنگ مطالعه برگزار شد.
 
مهدی مقصودی اظهار کرد: از 16 کتابخانه تحت حمایت نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار تنها سه کتابخانه با اعتبارات دولتی احداث شده و سایر کتابخانه ها با حمایتهای نیکوکاران و بخش غیردولتی راه اندازی شده است.
 
وی با بیان اینکه ایجاد کتابخانه در پارک های حاشیه شهر پیگیری می شود، اظهار کرد: حدود یک چهارم از وسعت این شهر با جمعیت 63 هزار نفر در سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین قرار دارد که نبود کتابخانه و کانونهای فرهنگی و هنری در این مناطق لازم است.
 
مقصودی ادامه داد: بر اساس مصوبه فرهنگی شورای اسلامی، در پارک های حاشیه شهر زمین رایگان به خیرین واگذار می شود تا نسبت به احداث کتابخانه با نامگذاری کتابخانه به نام خود اقدام کنند.
در این آئین از 6 خیر کتابخانه ساز و چهار خیر که کمک مالی به کتابخانه های شهرستان سبزوار داشتند تقدیر شد.
 
انجمن خیرین کتاب سبزوار با تشکیل هیأت موسس 13 نفره در زمستان 92 زیر نظر انجمن خیرین کتابخانه ساز ایرانیان و با هدف فرهنگ سازی در جهت جذب، ساماندهی منابع، امکانات و جلب مشارکت های مردمی در امر خیر کتابخانه سازی و توسعه فرهنگ کتابخوانی تشکیل شد.
 
 
دیدار مدیرکل با خیر کتابخانه ساز سبزواری،
خیران برکت جامعه اسلامی هستند
 
مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی،در جلسه قدردانی و تجلیل از خیر کتابخانه ساز سبزوار خیران را مایه برکت و آرامش جامعه اسلامی دانست.
 
به گزارش روابط عمومی کتابخانه های سبزوار، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی،در راستای قدردانی و تجلیل از خیرین کتابخانه ساز سبزوار به دیدار دکتر محمد علوی مقدم موسس کتابخانه علوی مقدم رفت.
 
در این دیدار که در منزل دکتر علوی مقدم صورت گرفت آقای حیدری رئیس هیات مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز استان و آقای حافظی معاون اداره کل کتابخانه های استان، زمانیان رئیس اداره همکاری های اداره کل استان و فلاحی سرپرست اداره کتابخانه های سبزوار ایشان را همراهی کردند.
 
دکتر محمد علوی مقدم خیر کتابخانه ساز و چهره ماندگار حوزه ادبیات سبزوار از چگونگی تاسیس کتابخانه توضیح داد و گفت: در مدت تدریس خود به مدت دو سال در کشور مصر و در دانشگاه الزهرا قاهره ,یک سال در دانشگاه حلب , سوریه و یک سال در پاکستان مشغول تدریس ادبیات فارسی بودم و در این مدت قسمت عمده ای از در آمد خود را به خرید کتاب اختصاص دادم و  پس از بازنشستگی کتاب های خودرا تحت عنوان کتاب خانه ی دکتر علوی مقدم به جامعه کتابخوان سبزوار تقدیم کردم.
 
دکتر علوی مقدم ادامه داد: در ابتدا منزل شخصی من در مشهد محل نگهداری کتاب ها بود تا جایی که در همه جای ساختمان , حتی در دیوار های اتاق های خواب , پذیرایی و راه پله ها قفسه ی کتاب نصب شده بود.
 
وی ادامه داد: فکر انتقال این کتاب ها به سبزوار و استفاده دانشجویان  این شهر مدت ها ذهن من را به خود مشغول داشت تا این که در 31 اردیبشهت 1386 با مجوز کتا بخانه ی مشارکتی , زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار به طور رسمی افتتاح و به مردم سبزوار اهدا شد.
 
این خیر کتابخانه ساز در ادامه یادآور شد: مایل هستم به نام و یاد همسر خود کتابخانه ای در شهرستان سبزوار ایجاد کنم.
 
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در این دیدار از زحمات دکتر علوی مقدم در تاسیس و نگهداری کتابخانه مشارکتی علوی مقدم قدردانی کرد و گفت: در این کتابخانه نسخه های خطی و منابع نایاب و ارزشمندی وجود دارد که باید در حفظ و نگهداری آن ها تلاش کنیم.
 
اکبری ادامه داد: ما خدمتگزار عرصه کتابخانه ها هستیم و کار اصلی و مهم را خیرین کتابخانه ساز انجام میدهند.
 
مدیر کل کتابخانه های خراسان رضوی وجود خیرینی چون دکتر علوی مقدم را مایه برکت جامعه خواند و برای ایشان آرزوی صحت و سلامت کرد.
 
در پایان دکتر علوی مقدم به همه میهمانان خود یک نسخه از کتاب بیست مقاله را که تالیف خود ایشان است هدیه نمود.
 
وبسایت سلام سربدار از رسانه های محلی سبزوار نیز با نگاهی انتقادی به این مراسم نگریسته و در بخشی از مطلب خود نوشته است:
 
 
حاشیه ای بر مراسم خیرین کتابخانه ساز
 
دوشنبه این هفته به همت انجمن خیرین کتابخانه ساز، مراسمی در تالار بیهقی برگزار شد. نفس عمل دوستان قابل تقدیر است. این که چند خیر پیدا شوند و دغدغة کتاب داشته باشند اما چند نکته در مراسم دیروز بود که سنخیتی با کتاب و کتابخوانی نداشت. 
 
مراسم دیروز به شدت دولتی زده بود! انتخاب سخنرانان سنخیتی با مراسم نداشت. باید مشخص شده باشد که فرهنگ امری دولت ساز نبوده و نیست؛ که اگر بود با یک بخشنامه فرهنگ ما اصلاح می شد! آیا زیباتر نبود اگر چند نوجوان کتابخوان که فقط و فقط عضو کتابخانه ی عمومی هستند را به عنوان سخنران دعوت می کردند؟ شاید خنده دار باشد و مخاطب بگوید که نوجوان را چه به صحبت کردن در جمع عمومی؟! اما باید گفت که مسئول دولتی را چه به سخنرانی در چنین جمعی! چیزی که برای مسئولین زیاد است، تریبون و گوش مفت است! برگزارکنندگان مراسم می توانستند با انتخاب سخنرانانی مردمی، اجر کار خود را زائل نکنند.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

سلام به آقاي مقصودي و ديگر دوستان انجمن اين تجليل کار خوبي بود. اما اگه مي خواهيد يه باقيات الصالحات از خودتان باقي بذاريد که ماندگار باشه. ساخت کتابخانه مرکزي شهرستان رو پيگيري کنيد. هر چه توان داريد روي اين بذاريد. کتابخانه هاي کوچک را بالاخره ساخته ميشه. اما کتابخانه مزکزي چون بزرگه آدم هاي بزرگ و پيگيري مي خواد. اگه بتوني اين را به نتيجه برسوني خيلي کار بزرگي براي منطقه کردي. کتابخانه مرکزي براي منطقه خيلي ضروريي است. حتما پيگير باش. سال هاي قبل ظاهرا کارهايي هم کرده بودند و مثلا حتي گفتند زمينش هم انتخاب شده. نمي دانم چقدر درسته. به هر حال همه انرژي تو رو براي کتابخانه مرکزي بگذار. کتابخانه مرکزي حداقل بايد بالاي 5 هزار متر زير بنا داشته باشه تا جوابگو باشه. اين مسئله از همه چيز مهمتره. از مسئولان و ادارات هم پيگيري کن اما زياد به اميد آنها نباش بايد خود جدي دنبالش باشي تا به جايي برسه. هر چه سختي و زحمت بکشي براش ارزش داره.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما