نگاهی به معماری و تزئینات مسجد پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار

مسجد پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در بخش مرکزی سایت بیست و هشت هکتاری مجتمع دانشگاه واقع شده است. 
 
این مسجد به روش تلفیقی از معماری سنتی و مدرنیسم با رویکرد اسلامی با نظارت حوزه‌ معاونت عمران این دانشگاه طراحی و اجرا شده است.
 
ساخت پروژه مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال 1386 طبق نقشه‌های تیپ سازمان مرکزی آغاز و در سال 1388 به بهره‌برداری رسید. مساحت کل ساختمان مسجد 980 متر مربع و عرصه‌ ساخت آن 550 متر است.
 
مصالح به‌کاررفته در این پروژه شامل اسکلت بتنی، دیوارها از جنس بلوک و سفال، نمای داخلی از سنگ مرمر، آیینه‌کاری و کاشی‌کاری با تذهیب آیاتی چند از کلام‌الله مجید و نمای بیرونی آن سفال و کاشی معرق است.
 
مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار دارای یک حوض و آبنمای چند ضلعی وسط حیاط بوده و اطراف آن دارای فضای سبز و باغچه‌های گلکاری شده به مساحت 2500 مترمربع است.
 
این مسجد در طبقه همکف دارای یک لابی و ورودی اصلی ویژه‌ برادران، یک سرویس بهداشتی مجزا و یک آبدارخانه و در طبقه بالا دارای ورودی مجزا ویژه‌ی خواهران است.
 
تمام فضاهای مسجد پیامبر اعظم(ص) واحد سبزوار دارای سیستم اطفاء و اعلام حریق، گرمایش رادیاتور و سیستم سرمایش کولر اسپیلت و اینترنت پر سرعت Wireless است.
 
سقف این مسجد دارای چند لوستر کریستالی آویز بزرگ و محراب آن با کاشی‌کاری بسیار زیبا از طرح‌های اسلامی و خط کوفی تزیین شده است.
 
در مسجد پیامبر اعظم واحد سبزوار، یک سیستم صوتی با کیفیت مطلوب نصب شده است و همه روزه به جز ایام تعطیل رسمی، نماز جماعت باشکوه در این مسجد اقامه می شود. کف مسجد مفروش به فرش‌های سجاده ای زیبا است.
 
این مسجد دارای دو گلدسته به رنگ لاجوردی است و درهای چوبی ورودی‌های آن با کیفیت مرغوب و طراحی کتیبه‌ای، پذیرای دانشگاهیان و نمازگزاران شهرستان است.
 
منبع: وبسایت خبرگزاری آنا
 
گفتنی است، دانشگاه آزاد سبزوار، بزرگترین واحد دانشگاه آزاد در منطقه خراسان غربی است که مجتمع آن در شمال شرق شهر سبزوار قرار گرفته است.
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما