باشگاه «استی» از روستای ابویسان برگزیده جام باشگاه‌ها شد

دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان به ایستگاه آخر رسید و برگزیدگان آن معرفی شدند.
 
به گزارش ایسنا، دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از ساعت 14 تا 17 امروز در سالن آمفی تئاتر باغ کتاب تهران برگزار شد. در آغاز این برنامه گروه موسیقی آشیانه کودک با اجرای یک قطعه موسیقی زنده به حاضران خوش آمد گفتند. همچنین کلیپی از فیلم های ویدئویی بچه‌ها پخش شد. در این برنامه که به شکلی ویژه و بدون سخنران برگزار شد، علی اصغر سیدآبادی دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی در گفتگویی زنده که در برنامه اجرا شد با اشاره به دور پیشین جام باشگاه‌ها کتابخوانی که در زمان معاونت صالحی در معاونت فرهنگی  به سرانجام رسید، گفت: اگر حمایت‌های صالحی در دوران معاونتشان نبود این برنامه شکل نمی‌گرفت. او همچنین از محسن جوادی معاون فعلی فرهنگی وزارت ارشاد تشکر کرد که از این طرح همچنان حمایت می‌کند. 
 
سیدآبادی: جام باشگاه‌ها دکمه‌ای بود که برایش کت دوختیم
 
سیدآبادی درباره ایده اولیه این باشگاه آن را به دکمه‌ای تشبیه کرد که برایش کت دوخته‌اند و گفت: جام باشگاه‌ها یک ایده کوچک بود که در یک شهر(نیشابور) بود اما الآن به 100 شهر رسیده است. اوایل فکر می‌کردیم خیلی از این طرح استقبال نشود اما امروز بیش از 5000 هزار باشگاه وجود دارد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی داوری این باشگاه‌ها نیز گفت: باشگاه‌ها اول در شهر خودشان داوری شدند و حدود 500 تا از این باشگاه‌ها در دو مرحله در تهران داوری شدند. یک اتفاق خوبی که افتاده است این است که در هر باشگاه یک کتاب برگزیده شده و از مجموع نظرات دوستان کتاب برگزیده انتخاب شده است.
 
در ادامه برنامه دو تن از اعضای باشگاه‌های کتابخوانی نامه‌هایشان را به نویسنده‌های محبوبشان را قرائت کردند. آیه سادات آذریان نامه‌ای را که برای هوشنگ مرادی کرمانی نوشته بود خواند و زهرا نامور نامه‌ای را که برای نویسنده محبوبش کبری بابایی نوشته بود.
 
عموزاده خلیلی:باشگاه‌ها زایش داشته‌اند
 
در ادامه برنامه گفتگویی با فریدون عموزاده خلیلی  رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان انجام شد. عموزاده خلیلی درباره حس نویسنده‌ها از اینکه نامه مخاطبانشان را بخوانند چیست گفت: هر نویسنده‌ای آرزویش این است که بتواند وقتی چیزی می‌نویسد جواب مخاطبش را ببیند. نظر بچه‌ها کمک می‌کند من بتوانم بهتر بنویسم. همین بچه‌هایی که آمدند و نظرشان را درباره کتاب آقای کرمانی و خانم بابایی گفتند حتما نظراتشان برای آن نویسنده‌ها مهم است.
 
وی همچنین درباره نظرش درباره جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: برنامه باشگاه کتابخوانی به گسترش کتابخوانی کمک می‌کند. الآن گفتن پارسال 15 شهر حضور داشتند الان 100 شهر و این نشان می‌دهد که این جام زایش داشته است.
 
 
باشگاه «استی» از روستای ابویسان برگزیده جام باشگاه‌ها شد
 
درادامه این نشست بخشی از نتایج داوری‌ها اعلام شد و  باشگاه «استی» از روستای «ابویسان»، برگزیدۀ جام باشگاههای کتابخوانی شد. باشگاه کتابخوانی «استی» از روستای ابویسان، در شهرستان جغتای خراسان رضوی، به‌عنوان باشگاه برگزیدۀ دومین دورۀ جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان معرفی شد.
 
در این مراسم باشگاه کتابخوانی «بچه‌های آسمان» از شهرستان کلاله در استان گلستان، به‌عنوان باشگاه برگزیده کودکان با نیازهای خاص برگزیده شد و باشگاه «تشکوه و کاکایوسف» از شهرستان رامهرمز استان خوزستان، برگزیدۀ اولین دورۀ جام باشگاهها نیز موفق به کسب نشان استمرار شد.
 
در بخش باشگاهها، همچنین از باشگاههای «ماتیکان» از نیشابور، «شهدای باصدی» از  رامهرمز، «پروانه‌ها» از اوزِ استان فارس، «لبخند خدا» از نسیم‎شهر استان تهران، «مدرسۀ طالبیان مقدم» از کاشان، باشگاه «خلخلنگو» از روستای گزیر در بندر لنگۀ استان هرمزگان و باشگاه «اکابر» از روستای شمسی در اشگذر استان یزد، تقدیر به عمل آمد.
 
در بخش «تسهیل‌‎گر برگزیده» نیز، «عبدالحکیم بهار» از شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان و «مهسا یغمایی» از آذربایجان‌شرقی به‌عنوان تسهیلگر برگزیده معرفی شدند.
 
حسرت وزیر ارشاد
 
در ادامه  مراسم اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات بچه‌های عضو باشگاه‌های کتابخوانی پاسخ داد. این سوالات بچه‌های عضو باشگاه‌های مختلف از طریق فیلم موبایلی فرستاده بودند که در مراسم پخش شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال کمالیان از باشگاه اکابر روستای شمسی رستاق که پرسیده بود «آقای وزیر آیا تا به حال حسرت خواندن کتابی به دل شما مانده؟» گفت:بله کتابهای زیادی هست. حسرت‌های زندگی من هم مربوط به آن کتاب‌هایی است که نخوانده‌ام. البته در حوزه تخصصی و کاری سعی می‌کنم کمتر از کتاب‌های جدید فاصله بگیرم اما در حوزه ادبیات و به خصوص رمان، الان فهرست بلندی از کتاب‌هایی دارم که باید بخوانم. من در نوجوانی در کتابخانه رضوی مدت ها طول کشید که بتوانم کتاب جنگ و صلح را بخوانیم. این حسرت به دلم مانده که جنگ و صلح را به زبان روسی بخوانم
 
 
صالحی همچنین در پاسخ به سوال آوا احمدی از شهر برازجان که پرسیده بود «چرا به ما دانش‌آموزان بن خرید کتاب داده نمی‌شود تا بتوانیم مهرماه هرسال کتاب بخریم؟» گفت: ما در حد منابعی که داریم تلاش کردیم که بن بدهیم. در همین جام باشگاه‌ها معاونت فرهنگی بن می‌دهد. در نمایشگاه کتاب هم بن می‌دهیم. دوستان از بسته‌های مختلف مثل تابستانه کتاب و ... استفاده کنند.
 
در ادامه این برنامه صالحی در پاسخ به یکی از اعضای باشگاه روستای حصاری زبرخان نیشابور که گفته بود « من دوست دارم یک‌روز جای  من با شما عوض بشود. دوست دارید این اتفاق بیفتد؟» گفت:همین الان آماده‌ام.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به کودکی که از او خواسته بود که همه بچه‌های عضو باشگاه کتابخوانی سراسر کشور را یکجا جمع کند گفت: امروز 60 هزار نفر عضو هستند و ان‌شاءلله سال دیگر 600هزار بشوند. اما امروز نماینده‌هایشان اینجا هستند. شاید نشود همه را کنار هم جمع کرد.
 
یکی از اعضای باشگاه طلوع مهر از صالحی خواست که به نویسنده‌ها بگوید داستانی بنویسند که قهرمانش یک معلول باشد؟ که وزیر ارشاد در پاسخ گفت: خیلی خوشحالم که کتاب می‌تواند راه زندگی را به ما نشان دهد. خیلی نویسنده‌ها هستند که درباره ناتوانی‌های جسمی نوشته‌اند. و اگر کم هست می‌خواهم که بازهم بنویسند.
 
نویسندگان و کودکان و نوجوانان برگزیدۀ جام باشگاهها
 
مراسم پایانی دومین دورۀ جام باشگاههای کتابخوانی، پس از جلسۀ پرسش و پاسخ کودکان و نوجوانان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اهدای جوایز نویسندگان برگزیده و همچنین معرفی کودکان و نوجوانان برگزیده و تقدیرشده در بخش نامه به نویسنده و فیلم موبایلی معرفی کتاب، ادامه یافت.
 
«حسین فتاحی» و «کلر ژوبرت»، نویسندگانی بودند که آثار آنها از سوی کودکان و نوجوانان به‌عنوان بهترین‌های دومین دورۀ جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان معرفی شده بود که در این مراسم از آنها تقدیر به عمل آمد.
 
 
در بخش نامه به نویسنده، «آیه سادات آذریان» از باشگاه «شهر خورشید» دزفول، برگزیده شد و از «کوثر لشگری» از باشگاه «همسفران کتاب» قم، «زهرا نامور» از باشگاه «کلک» بم، «فاطمه کوه‌کن» از باشگاه «اختر» شهرستان کلاله در استان گلستان و «محمدمتین قاسمی» از باشگاه «کتابخوارها» از ورامین، تقدیر به عمل آمد.
 
در بخش فیلم کوتاه موبایلی معرفی کتاب نیز «نیایش برنس» از باشگاه «بابونک» شهرستان برازجان در استان بوشهر، به‌عنوان برگزیده معرفی شد و از «محمد شاهرضایی» از باشگاه «بشارت نور» اصفهان، «نگار و رحیمه محمدی» از باشگاه «سیمرغ فرزانگان» نیشابور، «پروانه بهار» و «سیما مریدی» از باشگاه روستایی «رمین» در شهرستان چابهار و «دلارام ابراهیمی» از باشگاه «پیام انقلاب» بوشهر، تقدیر به عمل آمد.
 
منبع: ایسنا
کد: 4553

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما