چادرنشینی های بی ضابطه تهدیدی جدید برای سبزوار

شکل گیری زاغه نشینی در شهری که پایلوت ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی است!

یادداشت: امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
عکس: ص.ترشیزی
 
پدیده چادر نشینی شماری از مهاجران غیر سبزواری در حاشیه های شهر سبزوار معضل رو به رشدی است که اگرچه چند سال قبل اولین موارد آن به صورت محدود در کمربندی جنوب شهر مشاهده شد، اما در اثر بی دقتی و عدم چاره جویی مناسب مسئولان مربوطه  به سرعت گسترش پیدا کرد و حالا دامنه این سبک آسیب زا و غیر متعارف زندگی، به کمربند شرق شهر نیز رسیده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، پر واضح است که این مردان و زنان و کودکانی که در سال های اخیر به شکل چادر نشینی در تمام فصول سال در حاشیه های شهر سبزوار استقرار یافته اند، هرگز به سبک چادرنشینان عشایر زندگی نمی کنند و زندگیشان از هیچ استانداردی  برخوردار نیست و مسلماً اولین کسانی که در این شیوه ی زندگی آسیب می بینند خود این بندگان مستضعف خدا و خصوصا فرزندان خردسال آن ها هستند و در مرحله بعد، عواقب چنین زندگی آسیب زایی متوجه جامعه و خصوصا شهر میزبان خواهد شد.
 
 سبزوار سال هاست از معضل حاشیه نشینی رنج می برد و چند سالی است که به عنوان شهر پایلوت ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی شناخته شده و در جاده کمربندی شرق شهر تابلویی مبنی بر ممنوعیت هر گونه ساخت و ساز در خارج از حریم شهری سبزوار نصب شده است . بنا براین سربر آوردن روز افزون چادرهایی در اطراف شهر که ساکنان آن ها حتی سبزواری هم نیستند و ظاهرا فقط به خاطر اینکه در این شهر کسی کاری به کارشان ندارد و مسئولان ارشد شهرستان اقدام موثری در رابطه با آن ها انجام نمی دهند، اینجا را بهترین محل برای بیتوته ی خود برگزیده اند، واقعا به طنزی تلخی است که هر بیننده ای می ماند بدان بخندد یا اشک ماتم بریزد.
 
هیچ بعید نیست که اگر روند به همین شکل ادامه یابد، این چادرنشینان که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود، بعد از مدتی نسبت به این منطقه احساس مالکیت کرده و حتی با هر ابزار و وسایلی که به دستشان برسد، اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از هرگونه ضابطه ای بکنند و بدین ترتیب در سال هایی که سبزوار به عنوان پایلوت ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی در کشور معرفی شده است، به جای ساماندهی شاهد شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی جدیدی به سبک حلبی آبادها و زاغه نشینی های اطراف برخی شهرهای کشور و جهان  باشیم که صد مرتبه از سکونتگاه های غیررسمی فعلی در شهر سبزوار بدتر و خطرناک تر خواهد بود.
 
اگر مدتی بر همین منوال گذرد و این سبک زندگی زاغه نشینی در اطراف سبزوار تثبیت شود، آن زمان ممکن است برای ساماندهی بسیار دیر و غیر ممکن و یا بسیار خطرناک و پر هزینه باشد، بنابراین به نظر می رسد مسئولان کنونی شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی اعم از فرماندار و شهردار و نمایندگان مجلس و استاندار و معاونانش باید رویکرد مسئولانه تری نسبت به این مشکل روبه رو رشد اتخاذ نمایند و دیار سربداران را از خطری که وجهه بصری و امنیت اجتماعی و فرهنگی آینده آن را به شدت تهدید می کند، نجات دهند و اجازه ندهند این معضل در آینده به گرهی کور و باز نشدنی در غرب خراسان تبدیل شود.
 
راستی در صورت ادامه این روند، مسئولان ستاد ساماندهی به سکونتگاه های غیر رسمی شهر سبزوار، کارنامه عملکرد خود را چگونه ارزیابی خواهند کرد؟
 
موضوع زاغه نشینی های در حال شکل گیری در حاشیه های شهر سبزوار تا کنون بارها مورد توجه و انتقاد مجله اینترنتی اسرارنامه قرار گرفته که تعدادی از مطالب منتشر شده در این زمینه در آدرس زیر قابل مطالعه است: 
 
 
 
 
 
 
اسرارنامه در ادامه به انتشار تعدادی از تصاویری می پردازد، که یکی از مخاطبان گرامی این مجله  به نام (ص.ترشیزی)از چادرنشینان حاشیه جنوب و شرق سبزوار تهیه کرده و برای تحریریه اسرارنامه ارسال کرده است:
 

اینجا غزه یا افغانستان یا یمن نیست جایی همین نزدیکی است (جنوب سبزوار شهری که چند سال است، پایلوت ساماندهی به سکونتگاه های غیر رسمی شده) 
 
نظرت را بنویس
comments

سلام شک نکنيد که اگر مسئولان شهري از الان به فکر از بين بردن اين پديده نباشد و مهاجران را به حال خود رها کنند کمتر از 5 يا 10 سال ديگر کوي گلستان جديدي در حاشيه سبزوار خواهيم داشت. مسئولان شهري بعد از 40 سال چه کاري براي کوي گلستان که در قلب سبزوار قرار دارد، کردند که براي اين حاشيه نشينان بکنند؟ آقايان فرمانداري، شوراي شهر و شهردار به جاي حل اين مشکلات اساسي همچنان گرفتار روزمرگي و انجام کارهاي فرعي و نمايشي و سطحي هستند. بسيار مضحک است که سبزوار پايگاه آزمايشي براي از بين بردن سکونت گاههاي غيري رسمي (حاشيه نشيني) است اما همزمان دارد حاشيه جديدي در شهر درست مي شود. همچنين بايد به حال آثار تاريخي وميراث فرهنگي سبزوار گريه کرد که در کنار يخدان هايي که مي تواند جاذبه گردشگري باشد چنين وضعي حاکم است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما