در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل دفع پسماند مطرح شد:

سایت کمپوست سبزوار به دلیل مسائل فنی و نداشتن توجیه اقتصادی مسکوت مانده است(2)

 
بخش دوم:
 
ریحانه ریاحی، سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار گفت: در حال حاضر خط کارخانه کمپوست سبزوار به دلیل مسائل فنی و نداشتن توجیحه اقتصادی مسکوت مانده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مجید معنوی زاده در جریان بازدید خبرنگاران سبزوار از ایستگاه انتقال زباله شهرستان  افزود: مساحت این مجموعه 4 هکتار با دو کاربری مکان سایت کارخانه کمپوست و ایستگاه انتقال می باشد.
 
وی همچنین اظهار داشت: میزان پذیرش زباله شهرستان، در یک شیفت کاری 150 تن می باشد.
 
معنوی زاده در ادامه گفت: بعد از تاسیس سازمان در سال1390 ، گرچه سیستم تقریباً قدیمی بود ولی به همت مهندس فصیحی اجزاء این سایت داخل سوله ها مستقر گردید و عنوان کارخانه کمپوست را گرفت، اما بنا به دلایلی از جمله مباحث فنی و اقتصادی نتوانستیم در این زمینه عملکرد مثبتی داشته باشیم.
 
وی همچنین اظهار داشت:  طبق پیگیری های انجام گرفته، قرار است قراردادی با سازمان مپ مشهد بسته شود که سالن سورتینگ یا همان خط پردازش اولیه ایستگاه راه اندازی شود تا از این طریق زباله هایی که قابل بازیافت و قابل فروش هستند را جدا کنیم تا بخشی از هزینه های این چرخه عظیم و طویل جبران گردد.
 
معنوی زاده در توضیح خط پردازش گفت: در این خط اجزای غیر قابل تجزیه به صورت دستی و مکانیکی تفکیک می شود و همچنین اجزای غیر قابل بازیافت نیز روندی برای دفن را طی می کنند و به سایت دفن منتقل می شوند.
 
وی ادامه داد: از ابتدای سال 96  تفکیک زباله به صورت رسمی و پایه ای صورت گرفته است و نیز کانکس هایی در شهر سبزوار مستقر شده اند که در قبال پذیرش اقلام بازیافتی شهروندان، نقدینگی یا جنس مورد نظر را مبادله می کنند.
 
وی در ادامه افزود: اگرچه حفر، دفن و... هزینه های زیادی دارد، ولی بیشترین درصد هزینه ها مربوط به جمع آوری و انتقال زباله ها می باشد. به همین منظور، باید این فرهنگ نهادینه شود تا به جای اینکه روند طولانی (که در گزارش توضیح داده شد) انجام شود، تفکیک توسط مردم در منازل انجام گردد.
 
معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار  نیز در این بازدید گفت: متاسفانه در ایران برخلاف کشورهای اروپایی مدیریت کامل زباله اتفاق نیفتاده است و حتی در تهران که 1700 تن زباله تولید می شود، حدود 500 تن آن تفکیک و 1200 تن آن مستقیماً دفن می شود و نیز کارخانه کمپوست شهرهای دیگر، برابر ظرفیت زباله تولید شده آنها نمی باشد.
 
سعیدرضا فصیحی اظهار داشت: در شهرها و روستاهای اطراف و همچنین شهرهای دیگر،  زباله ها بر روی هم انباشته می گردد و باعث انتشار بیماری می شوند و معدود شهرهایی از جمله سبزوار هستند که زباله به طور همزمان جمع آوری و دفن به روزشان انجام می شود.
 
وی همچنین افزود: جمع آوری ما در شب صورت می گیرد،  اما متاسفانه تعدادی از شهروندان در طول روز زباله های خود را بیرون می گذارند و این باعث می شود که در روز هم جمع آوری انجام شود و باعث افزایش هزینه ها گردد.
 
فصیحی در ادامه گفت: ظرفیت ماشین های مبارز، سه و نیم تا چهار تن و ظرفیت سیمیتریلرها حدود 8 تا 10 تن است و اگر بارگیری کامل شود تا 12 تن را ظرفیت دارد و سازمان پسماند شهرداری در صدد خرید سیمیتریلری جدید است که 36 تن ظرفیت دارد، که هم فشرده سازی انجام می دهد و نیز مخزنی ویژه برای جمع آوری شیرابه دارد.
 
فصیحی افزود: متاسفانه مواد اولیه زباله ها مشخص نیست و حدود دو یا سه درصد زباله ها در دست ماست که در مبداء تفکیک می شود و بخش دیگر آن در دست زباله دزدها و کسانی است که هویت مشخصی ندارند، و به همین دلیل چون از کنترل ما خارج است، نمی توانیم در این زمینه مدیریت کاملی داشته باشیم. 
 
وی همچنین در رابطه با زباله های روستایی اظهار داشت:  قبلا برای مدتی زباله های بیش از 55 روستا که تحت پوشش بخش مرکزی سبزوار بودند، به همین شیوه جمع آوری می شد ، اما هزینه ها بسیار بالا بود و چون اعتباری در اختیار نداشتیم، در حال حاضر، این خدمات را معطوف به سبزوار کرده ایم.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما