وقتی حمایتی صورت نمی گیرد

مسئولین سبزوار؛ متاسفانه کاری از دستشان برنمی آید

پای سخن علی محمدیان مدیرعامل

 

  •     شرکت تعاونی ارژن چوب شرق

شرکت تعاونی ارژن چوب شرق در سال 1380 تاسیس شد و هم اکنون نزدیک به 17 سال است که با 48 نفر نیرو در حال فعالیت می باشد. خودم قریب به 30 سال است که در صنایع چوب فعالیت می کنم البته بنده از نجاری کوچکی شروع به کار کردم و به لطف خدا هم اکنون کارخانه ای در زمینه ی چوب دارم. شرکت تعاونی ارژن چوب در زمینه مصنوعات چوبی، اعم از اداری ،خانگی و نوزاد که قریب به 120 الی130 مدل متنوع  و دارای رنگ های گوناگون می باشد تولید دارد، مصنوعات چوبی شرکت نیز دارای کل تولیدات چوبی از جمله مبل، صندلی، تخت، کمد است.

 

  •    ارژن چوب شرق و پروژه بزرگ حشمتیه

بله، ولی متاسفانه فقط 5 درصد کار از ما بود که آن هم با پا فشاری خودمان انجام شد، حتی ما زمانی از موضوع اطلاع پیدا کردیم که بیشتر محصولات از تهران خریداری شده بود ولی ما می خواستیم توانایی و ظرفیت خودمان را در سبزوار نشان دهیم به همین خاطر بارها با آقای سبحانی و دکتر مسلم(رییس علوم پزشکی سبزوار) صحبت کردیم و از ایشان خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم، حتی خود دکتر مسلم و آقای سبحانی به داشتن این ظرفیت بالا در داخل شهرستان ایمان نداشتند که سرانجام بازدیدی از کارخانه صورت گرفت، که باعث تعجب آنان شد زیرا از نزدیک مشاهده کردند که تمامی محصولات سبزوار دارای جنس مرغوب و با کیفیتی بالاتر و همچنین با قیمتی پایین تر از محصولات تهران بودند و بنابراین پس از بازدید، مسئولان پروژه تجهیز بیمارستان را وادار به خریداری وسایل چوبی مورد نیاز از کارخانه ما کردند. با این حال باز هم بخش عمده خریدهای بیمارستان در حوزه صنایع چوب از تهران انجام شد.

در پروژه بیمارستان حشمتیه انگیزه ی زیادی پیدا کرده بودیم ولی متاسفانه در وصول مطالبات با علوم پزشکی به مشکلاتی برخوردیم و فهمیدیم دست هایی در میان است که اگر سفارشات از خود سبزوار انجام می گرفت سود بعضی از آقایان از بین می رفت به همین خاطر مانع خریداری محصولات از شرکت ارژن چوب به عنوان یک شرکت بومی در سبزوار شدند و بیشتر خریدهایشان همچنان از تهران ادامه پیدا کرد.

به طور مثال میزهای اداری بیمارستان با قیمت660 هزارتومان از تهران خریداری گردید ولی همان میز با کیفیتی بسیار بالاتر در سبزوار با قیمت 400 هزار تومان فروخته می شد. در پروژه خرید محصولات چوبی بیمارستان حشمتیه چند میلیارد هزینه شد که سهم خود تولید کنندگان سبزوار به 250 میلیون هم نرسید، متاسفانه در این پروژه دلالانی در کار دست داشتند که مانع پیشرفت تولیدات شهرستان شدند.

مزیت خرید از شرکت ارژن چوب شرق، خدمات پس از فروش شرکت ما بود که در صورت بروز مشکل و یا نقص کالا، ما در خود سبزوار در دسترس بودیم و خیلی راحت مشکل را برطرف می کردیم.

 

  •     راهکار استفاده بهینه از ظرفیت های درون شهرستانی در مواجهه با محصولات خارج از شهرستان

به طور کل اصل سیستم مشکل دارد، موضوع به یک نفر ختم نمی شود، کل اساس سیستم های دولتی دارای اشتباه است، همه ی چیزها راه حل  و راه کار دارد، ولی کسی نمی خواهد اوضاع درست شود. به طور مثال اگر بخش نامه ای به هر استانداری شود که برای خرید هر اداره ای و سفارش برای هر پروژه داخل شهری باید از تولیدات خود آن شهر خریداری شود و اگر بعد از آن ما متوجه شویم که خود آن شهر و یا شهرستان تولید مرغوب آن کالا را داشته است و از شهرهای دیگر خریداری شده است آن مقام مسئول توبیخ شود، بدین شکل اوضاع لااقل برای تولیدکنندگان داخلی شهرستان ها بسیار بهتر می شود. این سیستم می تواند از یک شهرستان شروع شود و به شهرهای بزرگتر راه پیدا کند، البته یک نظارت قوی باید وجود داشته باشد تا با متخلفان به صورت جدی برخورد گردد، که متاسفانه همین نظارت است که هم اکنون وجود ندارد.

 

  •      ارژن چوب شرق؛ تنها تولید کننده صنایع چوب با اتصالات پرسی

بله، یکی از افتخارات شهرستان سبزوار وجود اولین و تنها تولییدکننده اتصالت پرسی در استان خراسان رضوی است. اتصالات صنایع چوب در سه حالت پیچ، الیت و پرسی انجام میگیرد که ما در کارخانه ارژن چوب شرق اتصالات پرسی را انجام می دهیم. پرکارترین، وقت گیرترین و سخت ترین نوع اتصال، کار با اتصالات پرسی است. اما ما هر سفارشی را که با این نوع اتصال برای هرنقطه ایران داشتیم مشتریان بسیار راضی بودند و درخواست های بعدی هم دوباره از همین نوع بوده است.

 

  •   صادرات به خارج از کشور

بله، ما قبلا البته نه به طور مستقیم ولی به واسطه گری همکاران مشهدی به خارج از کشور هم ارسال داشتیم ولی متاسفانه به خاطر اضافه کردن ناخالصی ها از طرف شرکت های مشهد این رابطه به طور کامل قطع شد. و از طرفی هم پرداخت هزینه های خرید کالاها بعد از تحویل اجناس بود که نمی توانستیم این ریسک را بپذیریم و به خاطر همین موضوع کلا ارسال به خارج از کشور را قطع کردیم.

 

  •    جایگاه تولید و تولیدکننده را در سبزوار

متاسفانه در سبزوار تولید و تولید کننده جایگاه خوبی ندارند بلکه دلالی و بازرگانی جایگاه والاتری دارد و ما مجبور هستیم که چراغ خاموش حرکت کنیم، ما حتی در سبزوار فروش خوبی نداریم بلکه در شهرهای دیگر میزان فروش بیشتراست. سفارشات ما در شهرستان سبزوار فقط معطوف به نیروی انتظامی، بیمارستان مبینی، برخی بانک ها و بیمارستان حشمتیه با همان جزئیاتی که عرض کردم بوده است.

 

  •     حمایت دولت از تولیدکنندگان

به هیچ عنوان از طرف حکومت و دولت هیچ حمایتی نمی شود با اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور به اشتغال و تولید داده اند، و تمام ارگان های دولتی و حکومتی باید از این موضوع حمایت کنند ولی اصلا اقدامی صورت نمی گیرد. همه ی مسئولین و وزرا در ملاقات ها و بازدیدهایی که دارند به خاطر سرپا نگه داشتن شرکت ها و کارخانه ها از ما تشکر می کنند ولی این تشکرها فایده ای ندارد، وقتی حمایتی صورت نمی گیرد، تشکر جایگاه والای خود را از دست می دهد.

به طور مثال بازرس اداره بهداشت به اداره کار آمده و دستور انجام آزمایشات برای تمامی کارگران را داده است ولی بار مالی انجام همه این امور را به گردن خود کارفرما انداخته است. آیا از نظر شما این حمایت محسوب می شود؟ حتی اگر حمایتی هم صورت می گیرد با هزینه ی خود کارفرما است. وقتی مراکز بهداشت دولتی هستند چرا باید برای هزینه ی بهداشت کارگران و یا آزمایشات آنها هزینه ای پرداخت شود؟

من به عنوان کارشناس خواهشمندم هر کسی برای این کشور، عرصه تولید و تولیدکنندگان دلسوز است بیایند همفکری کنیم و به فکر چاره باشیم.

البته مسئولین سبزوار با ما همراه هستند ولی متاسفانه کاری از دستشان برنمی آید. جناب مختاری خیلی صمیمانه و دلسوزانه پای درد دل های ما مینشیند و راهنمایی های ایشان قوت قلب بوده است.

 

  •    رضایت مندی از سوددهی کارخانه

استاندارد سوددهی واحدهای تولیدی در جهان به طور کل از 20 درصد بالاتر نمی رود.  همه ی قانون های کشور ما هنوز مربوط به 20 الی 25سال قبل است ولی شرایط  کشور ازآن زمان تا کنون بسیار فرق کرده است. زیرا در 20سال گذشته کشور شرایط عادی تری داشت ولی هم اکنون ما تحریم، رکود، بن بست، تورم را داریم.  باید قانون ها طبق شرایط کنونی کشور نوشته شوند، این قانون ها در 20 سال قبل شاید جواب می داد ولی هم اکنون دیگر این قانون ها سودی به حال تولید ندارد. بدون تعارف بگویم کمر تولیدکنندگان شکسته است و نفس های آخر تولید داخلی به گوش می رسد.

 

نفیسه بابائی/مجله اینترنتی اسرارنامه

 

نظرت را بنویس
comments

مگه بار اوله که این اتفاقات توی شهرستان سبزوار میفته؟ اصلا براشون مهم نیست قشر کارگر. درس عبرت هم براشون نمیشه بذارین باز یک پروژه دیگ بشه توی سبزوار باز هم اوضاع همینه. چون هرکسی به فکر جیب خودشه. مطلب خیلی خوبی بود ممنون از دوستان اسرارنامه بابت توجه و پیگیری هاشون. دم همتون گرم

یکه باش

بحث خوبی بود.علت اینکه هیچ وقت سبزوار پیشرفت نمیکنه همین وجود مسئولین غیربومی هست که برایشان تفاوتی نداره چندصباحی که هستند محرومیت زدایی کنه.من هم این کارخانه ومحصولاتشودیدم.خدایی جای خوشحالی داره در این شهراین کار خانه با این نیروی کار فعال مشغول به فعالیت هست.خوب بود وضروری بود دکتر مسلم به وعده خودش عمل میکرد وخریدهای خود را از این کارخانه میخرید.تادل کارگر این کارخانه وخانواده های بسیاری را شاد کنه.اما افسوس فکر دیگری در سر دارد.ایشان لطف نمایند خرید های بیمارستان خصوصی خود درمشهدرا از تهران تهیه نمایند .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما