رئیس شورای روستا:

دستورالعمل جدید طرح هادی باعث دوباره کاری و زحمت روستاییان صدخرو است

رئیس شورای روستای صدخرو گفت: اجرای دستورالعمل جدید طرح هادی روستای صدخرو باعث زحمت و اذیت و آزار روستاییان می شود و شورای روستا فعلا موافق با اجرای این دستورالعمل نیست.
 
مصطفی فهیمی در گفتگو با خبرنگار ندای سربداران اظهار داشت: ما در سال 82 طرح هادی را در روستای صدخرو اجرا کردیم. در آن زمان خیابان اصلی اینجا 14 متری در نظر گرفته شد و حتی زمین های اضافی که در اطراف خیابان 14 متری بود، توسط بنیاد مسکن به مردم فروخته شد، حالا مجددا در سال 93 نقشه طرح هادی روستا را تغییر داده اند و گفته اند خیابان 14 متری باید تا 36 متر عریض شود و اگر چنین چیزی اجرا شود، تمام خانه های قدیمی روستا و خانه هایی که الان ساخته شده باید تخریب شود و این کار برای مردم هم دوباره کاری است.
 
وی افزود: ما طرح جدید در شمال روستا داریم که هیچ اشکالی ندارد اگر بخواهند از همین اول خیابان های عریضی در آن طراحی کنند و همگی نیز اطاعت خواهیم کرد، اما این بافت قدیمی روستاها را دیگر باید سعی کنند تغییر ندهند تا هم باعث دردسر و زحمت بیشتر برای مردم نشود و هم سنت قدیمی روستا از بین نرود.
 
فهیمی همچنین گفت: در طرح توسعه شمال روستا هم اکنون 56 ساختمان با معیارهای روز در دست ساخت است. اما تغییر بافت قدیمی روستا و عریض کردن 3 خیابان 14 متری بدان معناست که بخش زیادی از خانه های مردم که قبلا بر اساس طرح هادی ساخته شده اند، تخریب شوند.
 
وی افزود: من خود طی نامه ای به مسئولان ، به آن ها اعلام کرده ام این کار امکان پذیر نیست و درخواست تجدید نظر داده ام. 
 
وی با بیان اینکه در قوانینی که گذاشته می شود باید بین مناطق محروم و غیر محروم تفاوت قائل شد، اظهار داشت: قوانینی که در سطح کلان کشور اجرا می شود  و شامل مناطق برخورداری مانند اطراف تهران و شمال کشور نیز می شود، نباید در روستاهایی که محرومیت دارند نیز به همان شکل  به اجرا در بیایند.
 
دهیار روستای صدخرو نیز در این زمینه به خبرنگار ندای سربداران گفت: طبق اعلام مسئولان تغییرات طرح هادی روستای صدخرو به دلیل قرار داشتن این روستا درمسیر سیل است. بنابراین با عریض کردن خیابان این روستا از 14 متر به 36 متر، سیلاب های احتمالی که به سمت صدخرو بیایند به راحتی عبور کرده و خطری روستا را تهدید نخواهد کرد.
 
جواد احمدی نسب سپس گفت: حالا گلایه ای که برای مردم به وجود آمده، این است که چند سال قبل هنگامی که طرح هادی برای اولین بار در صدخرو اجرا می شد، چرا این مسئله مورد توجه قرار نگرفت و رعایت نگردید، تا باعث دوباره کاری و به زحمت افتادن مردم نشود.
 
وی افزود: قبل از پیاده شدن طرح هادی، در بعضی قسمت ها حتی خیابان ها 20 متری بود که بنیاد مسکن مقداری از آن را به مردم واگذار کرد و درآمد حاصله را صرف بازسازی و ترمیم طرح هادی نمود. اگر خطر سیلاب وجود دارد، از همان ابتدا بوده و باید مد نظر قرار می گرفته است. بنابراین اکنون صحیح نیست که چنین چیزی به مردم تحمیل شود که برای آن ها مستلزم هزینه زیادی است. حتی در این طرح صاحبان بعضی از املاک حاشیه ی خیابان باید به طور کل ملک خود را تخلیه کنند و به جای دیگری بروند، زیرا تقریبا تمام مساحت ملک آن ها تحت الشعاع این طرح قرار می گیرد.
 
احمدی نسب سپس گفت: در صد خرو حدود 30 سال گذشته سیل بند عظیمی توسط جهاد کشاورزی احداث شد که از آن زمان تا کنون دیگر سیلی نداشته ایم و اگر هم بخواهد سیلی از مسیر خود منحرف شود توسط این سیل بند مهار می شود و قاعدتاً به صدخرو نفوذ نمی کند. 
 
دهیار صدخرو همچنین گفت: افزایش عرض خیابان 14 متری صدخرو به 35 متر، مستلزم بیش از چهار و نیم میلیارد تومان آوار برداری است که برای این رقم برای یک روستا سرسام آور است زیرا 90 درصد ساختمان های حاشیه ی خیابان باید صد در صد تخریب شوند. 
 
وی اظهار داشت: بهتر است به جای اینکه بافت قدیم روستا را دستخوش چنین تغییرات هزینه بری کنیم، همه استانداردهای مورد نظر را در طرح جدید روستا که هم اکنون با 56 ساختمان در محدوده ی شمال صدخرو درحال اجراست، پیاده سازی نماییم.
 
گزارش: امید برومندی
عکاس: زهرا امیری
 
منبع: نشریه استانی ندای سربداران/ شماره دوم / شهریور 96
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما