اعضای هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری از حق خود برای درخواست برگزاری کرسی آزاد اندیشی استفاده نمی کنند

ریحانه ریاحی، امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: از زمان تصدی بنده تا کنون حتی یک عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری درخواست برگزاری کرسی آزاد اندیشی نداده است و از این حق خود استفاده نکرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر جواد حدادنیا در نشست خبری با اصحاب رسانه سبزوار که در روزهای اخیر برگزار شد، در این زمینه افزود: طبق قانون سه گروه می توانند در دانشگاه ها درخواست برگزاری کرسی آزاداندیشی بدهند که گروه اول شامل تشکل های دانشجویی، گروه دوم شامل 8 نفر از دانشجویان که حتی عضو هیچ تشکلی هم نباشند و گروه سوم، شامل حتی یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه می شود.

وی افزود: تعداد برگزاری کرسی های آزاد اندیشی به درخواست تشکل های دانشجویی در دانشگاه حکیم سبزواری از سال 92 تا کنون رشد سه برابری داشته است به طوری که تا قبل از سال 92 هشت کرسی و از سال 92 تا کنون حدود 18 کرسی آزاداندیشی به درخواست تشکل های دانشجویی در این دانشگاه برگزار شده است.

حدادنیا گفت: برخی از گروه ها نظیر اعضای هیئت علمی که درخواست برگزاری کرسی آزاداندیشی را نمی دهند احتمالا به خاطر این است که به قانون آشنایی ندارند و گمان می کنند، کرسی های آزاد اندیشی فقط از ناحیه دانشجویان امکان برگزاری دارد. اما هر عضو هیئت علمی به تنهایی می تواند درخواست برگزاری کرسی ها را داشته باشد.

وی درباره نشریات دانشجویی نیز گفت: نشریات دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری برابر با آیین نامه قبل از چاپ بازنگری نمی شوند و مسئولیت چاپ آن بر عهده صاحب امتیاز نشریه است و اگر موردی داشته باشند، قاعدتاً باید مرجع صادر کننده امتیاز پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 92 در دانشگاه حکیم سبزواری حدود 7 نشریه فعال دانشجویی داشتیم که امروز به 51 نشریه رسیده است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری همچنین به نقش تشکل های دانشجویی در برگزاری سخنرانی ها نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه حکیم سبزواری در حال حاضر دارای هیئت نظارتی 3 نفره متشکل از رئیس دانشگاه، دکتر میرزایی نیا به عنوان نماینده وزیر و حجت الاسلام خاتمی به عنوان دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه می باشد و این هیئت سه نفره پس از بررسی به سخنرانی های سیاسی و سخنرانی هایی که در تشکل ها می خواهند انجام دهند، مجوز می دهند و تا به حال این هیئت حتی یک مورد مخالفت با سخنرانی ها را نداشته است.

وی افزود: البته مواردی هست که برخی تشکل ها بر خلاف اساسنامه شان عمل می کنند و طبیعتاً نمی توانند انتظار دریافت مجوز برای برگزاری سخنرانی را داشته باشند و این به معنای مخالفت هیئت نظارت دانشگاه نیست.

وی با اشاره به عدم مجوز به سخنرانی دکتر عباسی که توسط تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری درخواست شده بود،گفت: در اساسنامه بسیج دانشجویی صراحتاً قید شده که اگر می خواهند سخنرانی بگذارند، حق ندارند از یکی از جناح های سیاسی طرفداری کنند. در واقع بسیج تنها تشکلی است که حق ندارد در راستای جناح های سیاسی حرکت کند وگرنه تشکل های دانشجویی دیگری نظیر مجمع اسلامی، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان بر طبق اساسنامه هایشان می توانند طرفدار یکی از جریانات سیاسی کشور نظیر اصلاح طلبی، عدالتخواهی و ... باشند.

حدادنیا همچنین اظهار داشت: هنگامی که بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری نتوانست مجوز سخنرانی دکتر عباسی در طرفداری از یک موضوع سیاسی را به دست بیاورد، ما به این تشکل پیشنهاد دادیم به جای سخنرانی اقدام به برگزاری مناظره کنند و از شخص دیگری هم دعوت کنند تا شائبه طرفداری از یک جناح خاص سیاسی پیش نیاید که آن ها ابتدا پذیرفتند، ولی بعد کلا منصرف شدند.

گفتنی است نشست خبری رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در تاریخ دوشنبه 6 شهریور ماه در محل  اتاق کنفرانس نگارستان آفرین زیر نظر مرکز آفرینش های فرهنگی اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما