گزارش شفاف عضو سابق شورای شهر سبزوار درباره میزان حقوق و مزایا / در بحث قانون مدیریت پسماند دولت سهم خود را به سبزوار نپرداخته است

سمیرا واعظی نژاد، امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در هفته های اخیر با پایان یافتن عمر شورای چهارم شهرسبزوار شاهد خداحافظی 9 تن از اعضای این شورا بودیم که کارنامه هر یک از آن ها در حوزه های مختلفی از جمله در حوزه صداقت و شفافیت با مردم و ارتباط با رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی قابل بررسی است.
 
یکی از کسانی که در همین روزها از شورای شهر سبزوار خداحافظی کرد، جلال تعصبی چهره فرهنگی و محبوبی بود که به مدت 10 سال در پارلمان محلی بزرگترین شهر نیمه غربی خراسان رضوی عضویت داشت.
 
کسی که در تمام این مدت ارتباط خوبی با اصحاب رسانه داشت و همواره پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود و حتی خود پیش از آن که وارد شورا شود یکی از وبلاگ نویسان سبزواری بود که از دریچه وبلاگ های خود از جمله وبلاگ سبزواری ها سعی در معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی سبزوار داشت و در طول دوره شورای سوم  از طریق وبلاگ روزانه های جلال اقدام به ارائه گزارش کار خود در شورا به مخاطبان می کرد و بنابراین می توان وی را یکی از به روزترین و رسانه ای ترین اعضای شورای شهر سبزوار در ادوار گذشته تا کنون دانست.
 
البته پس از وی  اعضای دیگری نظیر مهدی مقصودی و مسعود پسندیده نیز به شورا راه یافتند که در حوزه رسانه ای عملکرد قابل توجهی دارند. تعصبی اما عملکرد خود را در ارتباط با رسانه ها در واپسین روز حضورش در شورای چهارم تکمیل کرد و با برگزاری یک نشست خبری در فضایی صمیمی و صادقانه رو به روی خبرنگاران شهرستان نشست و علاوه بر گزارش عملکرد خود، در اقدامی نادر که کمتر بین مسئولان و نمایندگان سبزواری سابقه داشت درباره میزان حقوق و مزایای دریافتی اش نیز به صراحت سخن گفت و هیچ ابهامی را در این زمینه باقی نگذاشت.
 
اسرارنامه در ادامه گزارش کاملی از جلسه نشست خبری جلال تعصبی که در تاریخ سه شنبه 31 مرداد 96 در محل تالار فرهنگیان سبزوار برگزار شد، و عکس ها بازتاب های این جلسه در رسانه ها را منتشر می کند:
 
عضو سابق شورای شهر و رئیس سابق شورای شهرستان سبزوار در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از  عملکرد شورای شهرستان طی دوره فعالیت خود پرداخت و مشکلات اصلی شوراها را نداشتن آیین نامه و ضمانت اجرایی برای مصوبات شوراها عنوان کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه تعصبی گفت: شهرستان سبزوار متشکل از سه شهر سبزوار، ششتمد، روداب و سه بخش مرکزی، ششتمد و روداب با 11 دهستان، 171 روستا و دارای 419 نفر عضو شورای بخش و روستا ، 23 نفر عضو شورای شهر ( سبزوار13 نفر، ششتمد4 نفر، روداب 5 نفر) و 6 نماینده در شورای شهرستان می باشد که قرار است از دوره پنجم تعداد اعضای شورای شهرستان به 7 نفر افزایش یابد. 
 
وی ضمن اعلام پایین بودن درصد خانم های عضو در شوراهای شهر و روستای شهرستان سبزوار افزود: سطح تحصیلات درصد بالایی از اعضا نیز کمتر از دیپلم بوده است.
 
تعصبی شورای شهرستان، شورای استان و شورای عالی استان ها را سه شورای فرادستی شوراهای شهر و روستا عنوان کرد و ادامه داد: مصوبات شورای شهرستان طی چهار سال اخیر به ترتیب در حوزه فرهنگی 28 درصد ، اجتماعی 25 درصد، عمرانی 22 درصد، سایرموارد 16درصد ( از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی ، بهداشتی و...) و در آخر اقتصادی با 9درصد بوده است و دلیل ضعیف عمل کردن در زمینه اقتصادی را نداشتن مکانیزم برخورد با مسائل اقتصادی و همچنین نداشتن تخصص  و تحمل جذب مشارکت دانست.
 
وی تصریح کرد: شورای شهرستان بودجه خاصی ندارد و فقط باید طبق قانون دو درصد بودجه شوراهای شهرها به بودجه شورای شهرستان واریز می شده، که این کار فقط توسط شورای شهر سبزوار انجام شده و شورای شهرهای روداب و ششتمد در این مدت هیچ مبلغی را برای شورای شهرستان واریز نکرده اند.
 
وی اظهار کرد: براساس ماده 78 قانون وظایف و اختیارات شورا، ما بر دو وظیفه اصلی شورا  یعنی ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی‌شهرستان به دستگاههای اجرائی و همچنین نظارت بر عملکرد و فعالیتهای شوراهای بخش و شهر تمرکز کردیم که برای رسیدن به این دو وظیفه از 4 مشاور افتخاری از جمله آقایان نیک فر در بحث حقوقی، محرابی در بخش صنعت و معدن، عابدی پور در بخش عمران و دولت آبادی در بخش مسائل اقتصادی- اجتماعی  در خواست کردیم در این زمینه با ما همکاری کنند و متعاقبا 7 طرح به شورای استان ارائه شد که 6 لایحه تصویب شده است اما به دلیل چالش های موجود این مصوبات هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارند.
 
وی لوایح پیشنهادی شورای شهرستان سبزوار که در شورای استان تصویب شده اند را به شرح زیر بیان کرد: 
1. طرح الحاق یک تبصره به ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری ها.
2. طرح استفساریه ماده یک قانون نحوه توزیع عادلانه آب.
3. طرح اصلاح تبصره 4 الحاقی به ماده 101 قانون شهرداریها.
4. طرح اجازه بهره برداری از اماکن تاریخی محدوده شهرها توسط شهرداری ها.
5. طرح الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون منع توقیف اموال منقول  و غیر منقول متعلق به شهرداری مصوب سال 1361.
6. طرح اصلاح تبصره الحاقی به ماده صد قانون شهرداری ها.
 
رئیس شورای شهرستان سبزوار در ادامه برخی  پیشنهادات شوراهای اسلامی شهرستان سبزوار را بدین گونه برشمرد :
پیشنهــــــاد تدوین آیین نامه اجرایی برای تحقــــق اقتصاد مقاومتـــــــــی برای شهرداری ها.
پیشنهاد تهیه و تدوین دستورالعملها و راهکارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی و نحوه مدیریت بهینه بر منابع .
پیشنهاد تشکیل مرکز پژوهش ها به شورای اسلامی شهر سبزوار در راستای استفاده از اندوخته ها و تجارب و نیز تقویت توان کارشناسی و استقلال نظرشوراها.
پیشنهاد طرح معافیت کتابخانه های عمومی و خیرساز از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند شهرداری ها.
پیشنهاد راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی خاص روستا توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی.
مکاتبه با نمایندگان محترم در خصوص ضرورت اولویت بخشی به احداث جاده طرود – احمدآباد – روداب
درخواست از ائمه جمعه سطح شهرستان برای ارائه گزارش فعالیت های شوراها به روسای شورا.
درخواست از بنیاد مسکن جهت اجرای مرحله دوم طرح های هادی روستاها.
درخواست از فرمانداری جهت شرکت روسای کمیسیون های تخصصی شورا در شورای برنامه ریزی شهرستان.
درخواست از وزیر محترم راه و شهرسازی جهت اولویت بخشی اجرا به قطعه نیشایور – سبزوار در طرح آزاد زاه حرم تا حرم.
درخواست تسریع در اجرای طرح فاضلاب مسکن مهر سبزوار.
مکاتبه با نمایندگان محترم در خصوص اخذ اعتبارات لازم جهت لایروبی و احیای قنوات.
درخواست از وزیر محترم کشور برای انجام کامل تعهدات دولت در بحث قانون مدیریت پسماند.
درخواست از اداره  میراث فرهنگی برای بررسی اسیب های احتمالی به میل خسروگرد.
پیشنهاد معافیت کتابخانه های عمومی و خیرساز از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند.
توصیه به ضرورت توازن در توزیع اعتبارات ماده 180.
تقدیم طرح معافیت مساجد از پرداخت انواع عوارض بهمراه اجازه احداث 20 درصد تجاری جهت کمک به هزینه های جاری مساجد.
پیشنهــــــاد تدوین آیین نامه اجرایی برای اهداء عنوان شهروند افتخاری به خادمین به شهرستان سبزوار.
پیشنهاد نامگذاری کمربند شمال بنام بزرگراه ابریشم .
برگزاری نشست  مشترک روسای شوراهای شهرستان در سبزوار
پیشنهاد نامگذاری بلوار جدیدالاحداث غرب شهر بنام فرید خراسان
 
تعصبی همچنین در ادامه گفت: من به عنوان یک معلم معتقدم اگر بخواهیم تحولی ایجاد کنیم بایستی از آموزش شروع کنیم و اولین گام برداشته شده در این زمینه توسط شورای شهرستان برگزاری یک دوره آموزشی تحت عنوان مدیریت مالی و حقوقی شوراها بوده است.
 
وی بیان کرد: شوراها نهادهای مستقلی هستند و برای انعکاس نظرات مردم حتی به شخص رئیس جمهور نیازی به طی کردن هیچ گونه سلسله مراتبی ندارند که این ظرفیت در شوراهای شهرستان و شورای عالی مغفول مانده است.
 
تعصبی با بیان این که بخش اعظمی از مخاطبین صدا و سیما روستاییان می باشند یکی از درخواست های خود را از صدا و سیما جمهوری اسلامی راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی خاص روستا عنوان کرد و گفت این شبکه ها می توانند در بهبود اصلاح کشاورزی، اوضاع معیشتی مردم و... مفید واقع شوند.
 
وی ادامه داد بر اساس قانون مدیریت پسماند که ما اجرای آن را در سبزوار تصویب کردیم، هزینه دفع پسماند بایستی به طور مساوی بین مردم ، شهرداری و دولت تقسیم شود ( سهم هر کدام یک سوم)  که دولت سهم خود را در این دوره 5 ساله نادیده گرفته است و ما از نمایندگان خواستیم آن را پیگیری کنند.
 
وی اظهار کرد با توجه به ضرورت اطلاع رسانی از ائمه جمعه شهرسبزوار، ششتمد و روداب درخواست کردیم به مناسبت های مختلف از رئیس شوراها دعوت کنند تا گزارشی از عمکرد خود به مردم بدهند.
 
تعصبی از خبرنگاران خواست تا در زمینه هایی همچون اجرای مرحله دوم طرح هادی روستاها ، اجرای طرح فاضلاب مسکن مهر ، ساخت و ساز در حاشیه جاده اسفراین که متولی آن اداره راه و شهرسازی می باشد و ... مطالبه گیری لازم را از نهادها و ادارات ذی ربط داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه به شایسته سالاری اهمیت می دهد ادامه داد: به همان اندازه که معتقدم نباید افراد ناشایست را تجویز کنیم معرفی نکردن افراد شایسته را نیز خیانت می دانم اما از بستگانم به هیچ عنوان کسی حتی به اندازه یک رفتگر محله به شهرداری و مجموعه های وابسته به شهرداری راه نیافته است.
 
وی درباره میزان حقوق و مزایای خود به عنوان عضو شورا گفت : بر اساس گزارشی که در همین اواخر از حساب دار شورا گرفته ام و محاسبات انجام شده مبلغ دریافتی اینجانب در چهار سال اخیر، به طور میانگین هر ماه  3 میلیون و 150 هزار تومان  بوده است که از این رقم 15 تا 20 درصد آن صرف کمک به شهروندانی می شد که در زمینه هایی مثل تامین هزینه دارو وسایر نیازهای معیشتی به اینجانب به عنوان عضو شورای شهر مراجعه می کردند و درخواست کمک داشتند.
 
رئیس سابق شورای شهرستان سبزوار اظهارکرد: البته اگر بخواهم میانگین دریافتی ام در 10 سال عضویت در هر دو شورای سوم و چهارم را اعلام کنم، این میانگین کمتر و در حد ماهانه دو میلیون تومان بوده است. 
 
وی ادامه داد: حق مکالمه تلفنی در هر دوره 120 هزار تومان بوده که هزینه های صرف شده اینجانب 45 تا 75 هزار تومان و از سه ماه قبل 30 هزار تومان شده است که مازاد آن را برمی گرداندم. 
 
تعصبی درباره میزان غیبت هایش در شورا نیز گفت: اینجانب در این مدت کمیسیون ها را به طور کامل برگزار کردم و 8 جلسه غیبت داشته ام که 6 جلسه آن به دلیل تداخل  با جلسات مهم تر موجه و 2 جلسه غیر موجه بوده است.
 
وی افزود: در این دوران یک برگ چک در شورای شهرستان به نام جلال تعصبی صادر نشده اما احتمالا در این روزهای آخر به دلیل هزینه هایی که شخصا برای مجموعه کردم چکی به مبلغ 700 الی800 هزار تومان در وجه جلال تعصبی صادر شود.
 
گفتنی است گزارش کامل عملکرد جلال تعصبی در دوره گذشته شورای شهرستان سبزوار که توسط خود او در اختیار خبرنگاران سبزوار قرار گرفت، در پیوست زیر به شکل PDF برای علاقه مندان قابل مطالعه و بررسی است.
 
*    *    *

برای دانلود فایل کامل گزارش پایانی فعالیت های چهارمین دوره  شورای شهرستان سبزوار روی اینجا کلیک کنید.

 

خبرگزاری های ایرنا و ایسنا نیز گزارش نشست خبری جلال تعصبی را به شرح زیر منعکس کرده اند:

مسائل فرهنگی در اولویت مصوبات شورای چهارم سبزوار
 
سبزوار- ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار گفت: مسائل فرهنگی اولویت مصوبات شورای اسلامی دوره چهارم این شهرستان بود بطور که 28 درصد مصوبات در حوزه فرهنگ صورت گرفت.
 
جلال تعصبی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مسائل اجتماعی با 25 درصد، عمرانی با 22 درصد و امور اقتصادی با 6 درصد در مراحل بعدی مصوبات شورای اسلامی شهرستان سبزوار قرار دارند. 
 
وی تدوین آیین نامه اجرایی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برای شهرداریها، راهکارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی و نحوه مدیریت بهینه بر منابع را برخی دیگر از مهمترین مصوبات و پیشنهادات دوره چهارم شورا ذکر و بیان کرد: طرح معافیت کتابخانه های عمومی و خیر ساز از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند شهرداریها و راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی خاص روستا توسط صدا و سیما از دیگر مصوبات و پبیشنهادات شورای چهارم است.
 
شهرستان سبزوار دارای سه شهر سبزوار، ششتمد و روداب و سه بخش مرکزی، روداب و ششتمد با 11 دهستان و 171 روستا است.
 
این شهرستان در دوره چهارم شورای اسلامی دارای 13 عضو شورای شهر در سبزوار، چهار عضو در ششتمد و پنج عضو در روداب بود. 419 نفر عضو شوراهای بخش و روستاهای سبزوار هستند.
 
*   *   *
 
28 درصد مصوبات شورای اسلامی شهرستان سبزوار فرهنگی است
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوارگفت: با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی این شهرستان 28درصد مصوبات شورای اسلامی شهرستان سبزوار فرهنگی 
است.
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، جلال تعصبی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: سبزوار از نخستین شهرهای شیعه ایران وکانون قیام سربداران است، بر همین اساس توجه به مسائل فرهنگی از اولویت‌های شورای دوره چهارم بود. 
 
وی افزود: مصوبات اجتماعی با 25 درصد، عمرانی 22 درصد، اقتصادی 6درصد و سایر موارد با 16 درصد در مراحل بعدی مصوبات شورای اسلامی شهرستان سبزوار قرار دارند.
 
تعصبی اظهار کرد: پیشنهاد تدوین آیین نامه اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برای شهرداری‌ها، راهکارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی و نحوه مدیریت بهینه بر منابع و تشکیل مرکز پژوهش‌ها به شورای اسلامی شهر سبزوار از پیشنهادات و مصوبات شوراهای اسلامی شهرستان است.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد طرح معافیت کتابخانه‌های عمومی و خیرساز از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند شهرداری‌ها و راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی خاص روستا توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی برخی از دیگر پیشنهادات و مصوبات شوراهای اسلامی شهرستان است.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار گفت: مکاتبه با نمایندگان محترم در خصوص ضرورت اولویت بخشی به احداث جاده طرود–احمدآباد–روداب درخواست از ائمه جمعه سطح شهرستان برای ارائه گزارش فعالیت های شوراها به روسای شورا از دیگر موارد است.
 
تعصبی افزود: درخواست از بنیاد مسکن جهت اجرای مرحله دوم طرح های هادی روستاها، درخواست از فرمانداری جهت شرکت روسای کمیسیون‌های تخصصی شورا در شورای برنامه ریزی شهرستان و درخواست از وزیر راه و شهرسازی جهت اولویت بخشی اجرا به قطعه نیشابور–سبزوار در طرح آزاد راه حرم تا حرم و درخواست تسریع در اجرای طرح فاضلاب مسکن مهر سبزوار را از دیگر پیشنهادات و مصوبات شورا دانست.
 
وی اظهار کرد: مکاتبه با نمایندگان در خصوص اخذ اعتبارات لازم جهت لایروبی و احیای قنوات، درخواست از وزیر کشور برای انجام کامل تعهدات دولت در بحث قانون مدیریت پسماند دیگر پیشنهادات و مصوبات بود.
 
تعصبی درخواست از اداره میراث فرهنگی برای بررسی آسیب‌های احتمالی به میل خسروگرد و پیشنهاد معافیت کتابخانه‌های عمومی و خیرساز از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند نیز داده شد.
 
وی توصیه به ضرورت توازن در توزیع اعتبارات ماده 180، تقدیم طرح معافیت مساجد از پرداخت انواع عوارض به‌همراه اجازه احداث 20 درصد تجاری جهت کمک به هزینه‌های جاری مساجد را از دیگر پیشنهادات و مصوبات  این شورا دانست.
 
تعصبی طرح الحاق یک تبصره به ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری ها، طرح استفساریه ماده یک قانون نحوه توزیع عادلانه آب و  طرح اجازه بهره برداری از اماکن تاریخی محدوده شهرها توسط شهرداری ها  از لوایح پیشنهادی مصوب در شورای استان است.
 
*   *   *

گفتنی است جلال تعصبی در کانال تلگرامی خود نیز با انتشار مطلبی به شرح زیر به استقبال پایان ده سال حضورش در شورای شهر سبزوار رفته است:

 ۳۶۷۵  ،  این عدد روزهایی که در ده سال حضورم در شورا سپری نموده ام . گویی همین دیروز بود نهم اردیبهشت سال ۸۶ ، مراسم تحلیف و اتیان سوگند و آغاز راه . راهی که با فراز و نشیب های فراوان ما و شما را بدینجا رسانید . چه بود و چگونه گذشت را در فرصتهای بعدی برایتان واگوی خواهم داشت. اما امروز که آخرین برگ از آن کهنه دفتر باقی مانده وظیفه دارم
 
 ابتدا از همشهریان فهیم و فخیم شهرم خاضعانه تشکر نموده و به ایشان اطمینان دهم که به عهد خود با شما و پای بندی ام به سوگندی که در ابتدای راه خورده ام و نیز آنچه صلاح شهر و شمایان بوده عمل نموده و چنانچه سهوی از این بابت انجام گرفته از شما حلالیت می طلبم . مرا ببخشید که به آن نیاز دارم.
افتخار می کنم تا همین آخرین روز به آنچه وظیفه داشتم عمل کردم و لحظه ای سستی در این راه بخود راه ندادم.
 
با وجودیکه ادب در گفتار و احترام در رفتار را نصب العین داشتم لیکن ممکن است در طی مسیر خطیر انجام وظیفه کوتاهی هایی صورت گرفته باشد که در همین مجال از آحاد مردم ، کلیه عزیزان در ادارات و نهادها و سازمان های سطح شهرستان بویژه در شهرداری سبزوار و سازمانهای تابعه عذرخواهی می نمایم.
 
نیز مجددا تکلیف می دانم از تمام همشهریان عزیزم که در انتخابات دوره پنجم شوراها این کمترین را مورد لطف خود قرار دادند و صبورانه و بزرگوارانه به نتایج بدست آمده احترام گذاشتند صمیمانه تشکر نمایم و به یکایک عزیزان اطمینان می دهم که با رفتار خود همچنان ارزش رای شان را صیانت خواهم نمود.
 
در خاتمه لازم میدانم ضمن تشکر از یکایک مسولین محترم که با شوراها تعامل و شورائیان تعاطی داشتند از جایگاه ریاست شورای اسلامی شهرستان اظهار قدردانی نمایم ونیز برای منتخبین محترم برای چهار سال فرصت خدمت به مردم در پارلمان محلی آرزوی موفقیت داشته باشم و در صورت نیاز تمام تجربه ها و اندوخته هایم را تقدیم حضورشان شان نمایم .
 
خدایم را شاکرم که از لغزش ها مصون و بر آنچه با او عهد داشتم منیعم داشت. 
 
خداحافظی بوق و کرنا نمی خواهد
خداحافظی واژه های غریب نمی خواهد
همین که در را باز کنی 
تا هوای تازه ای بیاید
یعنی 
.         خداحافظ 
 
مهرتان پاینده و شادی تان زاینده
جلال تعصبی 
سی و یکم مردادماه ۹۶
 
 
با سپاس از آقای رضا قدیریان به خاطر همکاری در تهیه این گزارش

 

 

نظرت را بنویس
comments

درود بر جناب تعصبی که سنت حسنه ای را شفاف سازی پایه گذشتند امیدواریم این سنت حسنه ادامه یابد. یادمان باشد: اگر امروز شفاف سازی نکنیم فردا مجبوریم افشاگری کنیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما