نشست خبری سخنگوی شورای منتخب شهر سبزوار درباره انتخاب شهردار / انتقاد خبرنگاران از عدم شفافیت شوراییان

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
نشست خبری سخنگوی موقت منتخبین پنجمین دوره شورای شهر سبزوار شامگاه یکشنبه 22 مرداد 96 با موضوعیت بحث انتخاب شهردار سبزوار  توسط شورای جدید در محل ساختمان شورای شهر و با حضور   شماری از اصحاب رسانه دیار سربداران برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه زهرا بخشی سخنگوی منتخبین شورای سبزوار در ابتدای سخنانش این جلسه را به منزله ی آغازی نیک برای تعاملی سازنده طی یک دوره چهارساله بین شورا و اهالی رسانه دانست، اما خبرنگاران حاضر در جلسه چندان با این نظر وی موافق نبودند و نقدهای شدیدی را نسبت به رویکرد غیر رسانه ای شوراییان جدید مطرح کردند.
 
تنها بانوی عضو شورای پنجم شهر سبزوار در آغاز این جلسه از روند انتخاب شهردار توضیح داد و گفت از تاریخ 14 تیر تا امروز 22 مرداد 9 جلسه هم اندیشی و همفکری با حضور منتخبین شورای پنجم برگزار شده و دراین جلسات تلاش بر این بوده که در یک فضای تعاملی، با همدلی، وحدت و انسجام به سمت انتخاب شهردار سبزوار حرکت شود.
 
وی افزود: شورا در نهایت دقت و وسواس برای انتخاب بهترین شهردار به 20 گزینه رسیدند که از این 20 نفر صبح امروز طی یک رأی گیری نهایتاً 5 نفر به عنوان نامزدهایی که برای ارائه طرح و برنامه حضور پیدا خواهند کرد، معرفی شدند.
 
وی در ادامه اسامی 5 نامزد را به ترتیب حروف الفبا آقایان برادران بنا، پسندیده، سیاوش پور، کوشکی و معصومی اعلام کرد و گفت: طی روزهای آینده با دقت و حساسیت هرچه بیشتر ارائه برنامه خواهند کرد و چشم اندازهای یک ساله، چهارساله و چشم اندازهای کلی شان برای شهر سبزوار را ارائه خواهند داد تا در نهایت از بین این 5 نفر شهردار نهایی سبزوار اعلام خواهد شد.
 
بخشی همچنین گفت: 34 معیار در قالب مولفه های فردی، تخصصی، مدیریتی و اجرایی برای انتخاب بهترین گزینه های شهردرای در نظر گرفته شده است.
 
وی بومی بودن، خوشنامی، حسن شهرت، شأن و جایگاه اجتماعی، مدرک تحصیلی مرتبط، قدرت مدیریتی مجموعه شهرداری، سابقه کار در شهرداری و نهادهای مرتبط با آن، 5 سال سابقه اجرایی داشتن و ... را از جمله برخی از ملاک های مورد نظر عنوان کرد.
 
سخنگوی موقت شورای شهر سبزوار سپس با اجتناب از بیان تعداد آرایی که 50 نامزد شهرداری سبزوار تا به این لحظه در میان شوراییان داشته اند، گفت: آراء بسیار به هم نزدیک بوده اما منتخبین شورای پنجم ترجیح می دهند به جای اعلام اسامی نامزدها به ترتیب آراء، اسامی را به ترتیب حروف الفبا اعلام  کنند.
 
وی در پاسخ این سئوال که هر یک از نامزدهای تصدی سمت شهرداری سبزوار را کدام یک از اعضای شورا معرفی کرده اند نیز سکوت اختیار کرد و گفت: می خواهیم برای پرهیز از درگیر شدن در بعضی حواشی این موضوع را هم اعلام نشده باقی  بگذاریم.
 
در ادامه این جلسه خبرنگاران رویکرد شورای شهر برای برگزاری جلسات ارائه برنامه توسط نامزدها و انتخاب شهردار به صورت غیر علنی را یک پسرفت در عملکرد و ارتباط شوراییان سبزوار با رسانه ها و مردم دانستند زیرا در بعضی دوره های قبلی تجربه برگزاری جلسات انتخاب شهردار به صورت علنی و با حضور همه خبرنگاران شهرستان وجود دارد که فیلم کامل آن جلسات در آرشیو برخی رسانه های شهرستان موجود است، اما متاسفانه این بار 9 منتخب شورای شهر سبزوار بر خلاف وعده هایشان از همین ابتدا رفتاری غیر شفاف با مردم و رسانه ها را در پیش گرفته اند.
 
از دیگر انتقاداتی که خبرنگاران نسبت به این جلسه مطرح کردند این بود که سخنگوی موقت شورای شهر در حالی در ساعت 20 بعد از ظهر 22 مرداد به اعلام خبر اسامی 5 نامزد نهایی تصدی سمت شهرداری سبزوار پرداخته است که این خبر از صبح امروز یعنی حدود 10 ساعت قبل از طرق دیگر در همه رسانه های شهرستان انعکاس یافته و در واقع یک خبر سوخته محسوب می شود.
 
یکی از خبرنگاران موضوع درز کردن زودهنگام اسامی 5 نامزدنهایی شهرداری سبزوار قبل از اعلام رسمی سخنگوی موقت، را نشانه ی عدم وجود همدلی و هماهنگی واقعی در بین 9 منتخب شورای پنجم دانست.
 
بخشی در پاسخ به این انتقاد گفت: قرار همه 9 عضو شورا در جلسه صبح بر این بود که خبر انتخاب و اسامی 5 نامزد نهایی تا زمان برگزاری نشست خبری سخنگوی شورا درجایی درز نکند اما حالا که این خبر چند ساعت زودتر رسانه ای شده است، احتمالا شیطنت یکی از اعضای شورا
بوده است. اما اکثریت اعضای شورا مبنا را بر وحدت و همدلی گذاشته اند.
 
بخشی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از او پرسید به عنوان یک خانم عضو شورا که بعد از چند دوره توانست مردم را مجاب بکند به او برای ورود به شورا رای بدهند، چرا  خودش یک خانم را برای تصدی سمت شهرداری سبزوار معرفی  نکرده است، گفت: حدس می زدم چنین سئوالی از من پرسیده شود، اما واقعیت این است که ما نمی خواستیم صرفا نمایشی از اسامی راه بیاندازیم و حضور خانم ها را به صورت نمایشی در میان اسامی نامزدهای شهرداری بیاوریم تا صرفا من بتوانم بگویم به عنوان یک خانم یک یا چند نامزد خانم را معرفی کرده ام.  واقعا این چیزی نیست که من به دنبالش باشم بلکه می خواهم گزینه هایی داشته باشیم که اینقدر قوی باشند که بتوانند با اطمینان در لیست 5 نفر نامزد نهایی قرار بگیرند و این بر می گردد به اینکه ما چه قدر تا کنون توانسته باشیم حضور خانم ها را در سطوح مدیریتی و یا معاونت های شهری مان داشته باشیم.
 
وی  ادامه داد: شورای پنجم انشاالله زمینه هایی را فراهم می کند برای حضور بیشتر خانم ها در عرصه و یک تعهدی را که سعی می کنیم از شهردار آینده بگیریم این است که از حضور خانم ها استفاده شود تا انشاالله تبدیل  به یک فرصت بشود.
 
تا پایان این جلسه همچنان مهمترین خواسته خبرنگاران برگزاری علنی جلسات ارائه برنامه نامزدهای شهرداری و انتخاب شهردار بود و یکی از خبرنگاران گفت: شاید مهمترین پیام مردم سبزوار در انتخاب اعضای شورای پنجم که شامل ورود 5 عضو جدید و رای نیاوردن بعضی از اعضای قوی دیگر دردوره های قبلی است، این بود که خواهان مشاهده تغییر در عملکرد شورای شهر هستند اما متاسفانه شورای پنجم از همین ابتدا بنا را بر ادامه همان روندهای پیشین گذاشته است.
 
بعضی خبرنگاران دامنه اعتراض را فراتر از این بردند و گفتند وقتی جلسات انتخاب وزرا و نیز جلسات ارائه برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری و نیز جلسات انتخاب شهردار در شهرهای بزرگی نظیر تهران به صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار می شود، واقعا مگر قرار است در جلسات انتخاب شهردار سبزوار چه اتفاقی بیافتد که مردم و خبرنگاران نامحرم تلقی می شوند و شوراییان در یک رسم اشتباه اینقدر عادت به پنهانکاری و بی خبر نگاه داشتن مردم از روندهای کاری خود دارند؟
 
به هرحال اولین جلسه نشست خبری سخنگوی موقت شورای شهر سبزوار بیش از آنکه جلسه پرسش خبرنگاران و پاسخ سخنگوی شورا باشد، جلسه بیان اعتراضات و پیشنهاد و درخواست خبرنگاران برای اعمال شفافیت بیشتر در فعالیت های شورای شهر بود. بنابراین امید می رود منتخبین پنجمین دوره شورای شهر سبزوار از همین ابتدای کار تلاش بیشتری برای تبدیل شعارهایشان به عمل انجام دهند و شفافیت و ارتباط با اصحاب رسانه را به صورت کاربردی تری در منش رفتاری خود بگنجانند.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

به نظر من خبرنگاران هم یک سخنگو انتخاب کنند و با سخنگوی شورا مصاحبه کند این خبر که نیاز به نشست خبری ندارد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما