بیش از یک میلیارد تومان اعتبار برای کاوش های تپه دامغانی سبزوار در سال 96

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: بیش از یک میلیارد تومان اعتبار برای ادامه فعالیت ها در تپه دامغانی سبزوار مصوب شده است.
 
محمودرضا سلیمانی بعد از ظهر شنبه درگفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: از این مبلغ 600 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی است و مبلغ 500 میلیون تومان هم سالانه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای این پروژه درنظر گرفته شده و ردیف آن به دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری تعلق گرفته است.
 
وی افزود: مبلغ 500 میلیون تومان اعتبار سالانه، که هر سال 20 درصد افزایش خواهد داشت، از نتایج سفر محمدرضا واعظ مهدوی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور به سبزوار و مشاهده ظرفیت های عظیم این شهر است.
 
سلیمانی همچنین گفت: امیدواریم با اخذ بودجه مصوب تپه دامغانی سبزوار در سال 96، مجددا شاهد از سر گرفتن کاوش ها در این تپه باشیم.
 
وی ادامه داد: تا کنون دو فصل کار شامل گمانه و کاوش در پشته باستانی سبزوار انجام شده و اکنون منتظر آغاز فصل سوم پژوهش ها درتپه دامغانی سبزوار هستیم که دکتر عمران گاراژیان در حال انجام مطالعات مربوطه است.
 
این مسئول درباره تأمین امنیت محوطه تپه دامغانی گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی شهر سبزوار، به صورت شبانه روز در آنجا حضور دارند و اکنون هم روز و شب نیرو ها حضور دارند مردم از بابت تأمین امنیت این محوطه باستانی هیچ نگرانی نداشته باشند.
 
وی گفت: آثاری که تا کنون در تپه دامغانی سبزوار کشف شده، در موزه بزرگ خراسان نگهداری می شود و امیدواریم در آینده فضای مناسب تأمین شود و بتوانیم این آثار را به سبزوار بازگردانیم.
 
سلیمانی در پاسخ به این سئوال که چرا تپه دامغانی سبزوار نسبت به قبل در رسانه ها کمرنگ شده و دیگر شاهد گزارش و مصاحبه و خبری درباره آن نیستیم، گفت: بنده از آن مدیران نیستم که اهل ارتباط و پاسخگویی با خبرنگاران نباشم و هر زمان خبرنگاران درباره موضوعی به سراغم بیایند حتما اطلاعات کافی را در اختیارشان می گذارم. درباره پشته باستانی سبزوار نیز اگر در رسانه ها کمرنگ شده است، به خاطر عدم پرسش خود رسانه هاست.
 
گفتنی است، محمودرضا سلیمانی مدتی قبل طی ابلاغی از سوی دکتر محمدحسین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان سرپرست پایگاه شهر تاریخی سبزوار منصوب شده است که دبیرخانه این پایگاه در خانه امین التجار مشهدی در نزدیکی میدان کارگر واقع شده است. 
 
لازم به ذکر است تپه دامغانی سبزوار معروف به تپه عیدگاه، با حدود 6 هزارسال قدمت مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است.
 
این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

نظرت را بنویس
comments

اصلا همه اینا به کنار، رئیس میراث فرهنگی سبزوار نه دو سال پیش بعد از فصل کاوش و نه تا امروز هیچ توضیح مشخص و روشنی درباره نتایج کاوش ندادند. اصلا نگفتند که از تپه باستانی چقدر اثر، چه اثاری کشف شد؟ این آثار شامل چه چیزهایی می شود؟ قدمت آنها مربوط به چه دوره هایی است؟ سرنوشت آثار چه شد؟ و برنامه اداره میراث برای این آثار چیست؟ و برنامه اداره میراث برای تپه باستانی سبزوار چیست؟ اینها سوالات ابتدایی است که هر مسئولی باید پاسخ دهد. جالب است که حتی آثار را به تهران بردند و به نمایش گذاشتند اما خود اهالی سبزوار این اثار را ندیدند؟ آیا جا نداشت که آقای سلیمانی بعد از کاوش یک نشست خبری ساده می گذاشت و درباره این سوالات توضیح می داد؟ این حداقل کاری است که باید می کرد. آیا جا نداشت که حداقل نمایشگاه چند روزه ای از این آثار برگزار می کرد تا مردم آثار برا ببیننند؟ یا حداقلش خودش گزارش ساده ای می داد و روشنگری یم کرد و به این سوالات پاسخ می داد. هر جا که کاوشی صورت می گیرد بعد از پایان فصل کاوش، مسئولان آن منطقه یا سرپرست تیم کاوش نشست می گذارد و یا گزارشی از نتایج کاوش را ارائه می کند. متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی ما حتی این ساده ترین کار را هم نکردند. بعد از ماهها سکوت و بی خبری حالا جناب رئیس آمده و از تحویل آثار به مشهد خبر می دهد. واقعا جادی تعجب و تاسف و دریغ دارد. این مسئولان ما در همه چیز نوبرند ما شا الله

سلام حسن این جمله را دوباره بخوانید: آثاری که تا کنون در تپه دامغانی سبزوار کشف شده، در موزه بزرگ خراسان نگهداری می شود و امیدواریم در آینده فضای مناسب تأمین شود و بتوانیم این آثار را به سبزوار بازگردانیم." این جمله را آقای سلیمانی گفته است. مگر موقع کاوش قبلی، مسئولان از جمله خود آقای سلیمانی بارها نگفتند که آثار در شهرستان نگهداری می شود و به تهران و مشهد نرفته است. پس چطوری حالا آثار کشف شده از تپه باستانی سر از موزه خراسان درآورده است؟ کی آنها را داده است و چطوری؟ چرا مخفیانه و بی خبر؟ بعد از چند ماه بی خبری و سکوت، آیا این است خبر رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار؟ این آثار متعلق به سبزوار است و باید در سبزوار باشد در موزه مشهد چه می کند؟ او گفته است "امیدواریم" در آینده به شهرستان برگردانیم، چه خیال خامی، هر وقت آثار قبلی شهرستان از جمله کتب خطی از مشهد برگشت این آثار هم برمی گردد. به قول معروف گوشت را داده اند دست گربه و حالا می گویند "امیدواریم" در آینده برگردد. چه تضمینی هست که آثار به سبزوار برگردد؟ آقای سلیمانی در همان خیال خوشت باش اما چه خیال خامی. در خام بودن این خیال، تجربه های تلخ گذشته است که وقتی آثاری به تهران یا مشهد رفت دیگر برگشتی در کار نیست. اصلا او به چه مجوزی آثار شهرستان را به مشهد داده است؟ این است چند ماه ریاست جناب سلیمانی؟ واقعا باید برای سبزوار مظلوم متاسف بود.

سلام به سایت اسرار نامه چرا از آقای سلیمانی درباره آثار تپه باستن سبزوار که به موزه خراسان دادند نپرسیدید؟ مگر قرار نبود که آثار کشف شده از شهرستن خارج نشود؟ مگر مسئولان از جمله خود جناب سلیمانی بارها نگفتند که آثار در محل امنی در خود شهرستان نگهداری می شود؟ آقای سلیمانی انگار حافظه کمی دارند و حرف ها و وعده های خودش هم یادش رفته است و یا همان موقع خدای نکرده دروغ گفته است. کدام یک؟ نگاهی به مصاحبه های قبلی مسئولان شهرستان از جمله سلیمانی بیندازید. خارج نشدن آثار از شهرستان خط قرمز تپه باستانی بود اما متاسفانه با دادن آثار به مشهد یا تهران این خط قرمز شکسته شد. ده فصل کاوش شود چه فایده ای برای شهرستان دارد وقتی آثار ارزشمند کشف شده به به خاطر کم کاری یا غفلت و ترس مسئولان به موزه های مشهد و تهران می رود. تپه باستانی وقتی ارزش دارد که چیزی برای شهرستان داشته باشد؟ وقتی آثار آن به جاهای دیگر می رود آیا بهتر نبود که آثار کاوش نمی شد؟ مگر شهرداری و همین جناب سلیمانی قول ندادند موزه ای ملی در محل تپه بسازند و یا مگر قرار نبود آثار کشف شده در موزه شهرستان نگهداری شود تا قدمی در رونق شهرستان برداشته شود؟ هر وقت خبرنگاران پیگیری می کردند آقای سلیمانی بارها تاکید داشت که آثار در شهرستان است و نگران نباشید حالا که بعد از ماهها سکوت و بی خبری انگار کار خودشان را کرده اند و آثار را به موزه مشهد داده اند؟ باز هم سر شهرستان بی کلاه مانده است. اگر واقعا آثار کشف شده از تپه باستانی سبزوار به موزه های مشهد یا تهران داده شده است در حق شهرستان خیانت شده است. هر کس که این کار را کرده است گاراژیان، سلیمانی یا هر کس دیگر وو به هر بهانه ای این کار را کرده است در حق شهرستان خیانت کرده است و باید پاسخگو باشد. در درجه اول خود سلیمانی باید پاسخگو باشد. خبرنگاران و رسانه های شهرستان باید بطور جدی پیگیری کنند. آقای سلیمانی به صراحت گفته است آثار تپه در موزه خراسان نگهداری می شود، چرا؟ چرا باید باز هم شهرستان از آثار خودش محروم بماند؟ این را هم مطمئن باشید که وقتی آثار به تهران و مشهد رفت دیگر به شهرستان برنمی گردد. هر وقت آثار قبلی که تحویل دادند برگشت این هم برمی گردد. جناب سلیمانی اگر برای شهرستان یا مردم سبزوار ارزش قائل نیست لااقل برای حرفها و قولهای خودش ارزش قائل باشد. لااقل به مردم دروغ نگوید و وعده الکی نگوید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما