وبسایت خانه ملت خبر داد؛

حمید گرمابی: احداث فرودگاه در نیشابور تا به حال توجیه اقتصادی نداشته است/ هواپیماهای ATR تاسیس فرودگاه در شهرهای کوچک را به صرفه می کنند

نماینده مردم نیشابور درمجلس شورای اسلامی روز گذشته طی مصاحبه ای با وبسایت خانه ملت (خبرگزاری مجلس شورای اسلامی) ضمن اعلام این مطلب که احداث فرودگاه در نیشابور به خاطر نزدیکی به فرودگاه های مشهد و سبزوار معمولا دارای توجیه اقتصادی نبوده است، اما اظهار داشته، پس از ورود هواپیماهای ATR به کشور توجیه پذیری ساخت فرودگاه در شهرهای کوچک قابل تجدید نظر است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این نگرش و توجه نماینده نیشابور به ورود هواپیماهای ATR در حالی است که به نظر می رسد مسئولان و نمایندگان شهرستان سبزوار هنوز نتوانسته اند نهایت بهره را از این فرصت که در کل کشور فراهم آمده، ببرند.

البته دو هفته قبل علی سبحانی نماینده سبزوار از افزایش دو پرواز دیگر به پروازهای قبلی فرودگاه سبزوار خبر داده بود، اما این وعده هنوز تحقق نیافته است و کسی از زمان دقیق تحقق این وعده خبر ندارد. اما خبر افزایش پروازهای بسیاری از فرودگاه های همسطح سبزوار طی هفته های اخیر در رسانه ها منتشر شده است که قبلا در گزارشی مفصل به همه این موارد اشاره شده است.

آیا گشایش های برجامی به فرودگاه سبزوار نمی رسد؟

در خبری هم که اخیرا در یکی از کانال های تلگرامی سبزوار منتشر شده است، اظهارات عجیبی از سوی برخی منابع ناشناس عنوان شده بود که عدم افزایش پروازهای فرودگاه و نیز متوقف شدن روند تطویل و تعریض باند فرودگاه را به بحث سند مالکیت اراضی فرودگاه سبزوار ربط داده بودند که اساساً و قانوناً هیچ ربطی بین این دو موضوع وجود ندارد و در حال حاضر بسیاری از فرودگاه های کشور دارای سند رسمی شش دانگ به نام سازمان هواپیمایی نیستند ولی پروازهای آن ها به درستی انجام می شود و روند توسعه شان را طی می کنند.

در واقع به نظر می رسد نمایندگان و مسئولان عالی شهرستان سبزوار و استان باید با توجه به جایگاه خطیری که در آن قرار دارند، همه نیت درونی و تلاش عملی خود را برای احقاق حق مسلم مردم نجیب دیار سربداران جهت رونق دادن به یکی از سرمایه های مهم ملی درغرب خراسان رضوی به کار گیرند و تمام بهانه جویی های احتمالی را در این زمینه کنار بگذارند.

به هرحال حتما این سئوال برای مخاطبان گرامی پیش می آید که چگونه، ورود هواپیماهای کوچک ATR به کشور که از فواید اجرایی شدن برجام است، می تواند طبق گفته نماینده نیشابور حتی ساخت فرودگاه در شهرهای کوچک را توجیه پذیر کند، اما نمی شود بر مبنای همین فرصت پروازهای فرودگاه از قبل ساخته شده و در حال فعالیتی مانند فرودگاه سبزوار را افزایش دهد؟

گفتنی است، بیشترین فعالیت فرودگاه سبزواردر همه سال های فعالیت این فرودگاه،  طبق آمار اعلام شده در وبسایت مادرتخصصی فرودگاه های کشور، مربوط به سال 91 بوده که با انجام 649 پرواز منجر به جابه جایی بیش از 44 هزارنفر مسافر شده است. و از این تعداد پرواز 38 سورتی مربوط به پرواز های عتبات عالیات (بین المللی) با بیش از 5 هزارنفر مسافر بوده است.

اینک حداقل انتظار به حق مردم سبزوار از نمایندگان و مسئولان اجرایی کنونی در شهرستان و استان این است که با کمک گشایش های برجامی به وجود آمده در صنعت هواپیمایی کشور، دست کم همان رونق سال 91 را به تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی بازگرداند و البته حالت ایده آل این است که علاوه بر رونق سال 91 که شامل پروازهای منظم در دو مسیر هوایی تهران - سبزوار و سبزوار - بغداد بود مسیرهای جدیدی نیز به پروازهای فرودگاه سبزوار افزوده شود.

اسرارنامه در ادامه متن کامل مصاحبه نماینده نیشابور در وبسایت خانه ملت را منتشر می کند:

احداث فرودگاه در نیشابور توجیه اقتصادی ندارد/ هواپیماهای ATR تاسیس فرودگاه در شهرهای کوچک را به صرفه می کنند

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: فاصله کوتاه نیشابور تا مشهد و سبزوار احداث فرودگاه در این شهرستان را عاری از صرفه اقتصادی کرده است.


حمید گرمابی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه ای برای احداث فرودگاه نیشابور وجود دارد؛ گفت: نیشابور به دلیل نزدیکی به مشهد همواره از جهاتی متضرر شده است و هر زمان صحبت از فرودگاه نیشابور می شود فاصله نزدیک آن تا مشهد به عنوان مانع مطرح می شود که فاصله نزدیک است و نیازی به احداث آن احساس نمی شود.

با ورود هواپیماهای کوچک به کشور می توان نگاه دوباره ای به تاسیس فرودگاه در نیشابور داشت

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به شرایط پس از برجام و ورود هواپیمای کوچکATR  به کشور، می توان گفت که این هواپیماها می می تواند تاسیس فرودگاههای کوچک در شهرستان ها را به مرز اقتصادی بودن نزدیک کند.

وی خاطرنشان کرد:در گذشته برای شهرهای کوچکی که دارای فرودگاه بودند،از هواپیماهای بزرگی استفاده می شد که حداکثر بیشتر از دو تا سه پرواز در هفته نداشتند؛اما ورود هواپیمای ATR می تواند این پرواز را اقتصادی کند؛از این رو باید نگاه مجددی به موضوع احداث فرودگاه در نیشابور کرد.

گرمابی تصریح کرد: باید برای آن کار مطالعاتی انجام شود و با توجه به توسعه شهر نیشابور و افزایش جمعیت آن که شهری مهاجرپذیر است،این موضوع در فاز مطالعاتی بررسی و احداث فرودگاه در نیشابور در شرایط جدید توجیه پذیر شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد:نیشابور بین مشهد و سبزوار واقع شده و فاصله کمی با این دو شهر دارد و از سوی دیگر،هواپیماهایی که از گذشته وجود داشته هواپیماهای بزرگی بود که نشستن و برخاستن آن ها بسیار پر هزینه بود.

عضومجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس  تصریح کرد:درحال حاضر از 20 فروند هواپیمای ATR خریداری شده 6 فروند آن وارد کشور شده است و اگر این هواپیماها برای شهرهای کوچک بکارگیری شود،شاید بتوان گفت که در شرایط جدید،احداث و توسعه فرودگاه نیشابور نیز همراه با صرفه اقتصادی باشد و برای تاسیس آن به صورت جدی برنامه ریزی کرد.

منبع:  خبرگزاری خانه ملت

کد:6430

 

نظرت را بنویس
comments

محمدرضا

اره ایجاد یک فرودگاه اینچنینی در نیشابور ایده بسیار خوبیست.ممنون بابت پیگیری های نماینده نیشابور جناب گرمابی

فقط وقت تلف کردنه یک نگاهی به نمونه های قبلی در کاشمر و تربت حیدریه و گناباد بندازید خواهید دید فرودگاه نیشابور اگر همین فردا کلنگ احداثش به زمین بخوره میره تا چهل پنجاه سال دیگه افتتاح بشه

بچه سبزوار

سبزواری ها هیچ مشکلی با اینکه در نیشابور فرودگاه راه اندازی بشه ندارن اگر خودشون خیلی فرودگاه میخوان خداکنه بتونن. اصلا به ما چه؟ مافقط میخوایم فرودگاه شهر خودمون رونق بگیره و فعال بشه . اگر فرودگاه سبزوار فعال بشه تا زمانی که نیشابور و کاشمر و تربت حیدریه هم بتونن فرودگاه بزنن به نفع اونام هست که از فرودگاه سبزوار که یک شهر خلوت تره استفاده کنن. ترافیک جاده ای به سمت سبزوار روان تر از مشهده ، فرودگاه سبزوار حتی اگر خیلی هم رونق پیدا کنه و پروازاش زیاد بشن باز خیلی کوچیک تر و خلوت تر از فرودگاه مشهده به همون میزان برقراری امنیتش آسون تره ، برای مسافرا هم توی محیط خلوت و اروم رفت و امد کردن خیلی لذت بخش تر و کم استرس تر از محیط شلوغ و پر ازدحامی مثل فرودگاه مشهده که هر لحظه اگر حواسشون نباشه ممکنه مثلا دستشون از دست بچه شون ول بشه و گمش کنن و هزارتا استرس و سر و صدا و ناهنجاری دیگه. درست مثل این می مونه که خونه شما دریک فاصله مساوی از دو ایستگاه اتوبوس یا دو ایستگاه مترو قرار داشته باشه مسلما اگر یک ایستگاه همیشه خلوت باشه و جای نشستن روی صندلی های ایستگاه باشه و موقع سوار شدن به اتوبوس هم نیاز نباشه ادما همو هل بدن، و ایستگاه دیگه برعکس خیلی شلوغ و پرازدحام باشه مسلما همه ادم ها ایستگاه خلوت تر رو انتخاب میکنن ضمنا قیمت بلیط پروازهای شهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، کیش و قشم و تبریز و شهرهای شمالی که احتمالا اصلی ترین مقاصد سفر مردم شهرهای نیشابور، کاشمر، تربت، و بقیه شهرهای خراسانه از فرودگاه سبزوار ارزون تره تا فرودگاه مشهد. چون مشهد تقریبا در منتهی الیه شمال شرق کشور قرار داره یعنی دورترین فاصله رو از این شهرها داره ولی سبزوار نسبت به مشهد به مرکز کشور نزدیک تره و مثلا برای یک نیشابور ی خیلی به صرفه تره که به جای رفتن حدود 100 کیلومتر به سمت مشهد تا ازفرودگاه مشهد با یک پرواز به تهران یا اصفهان بره، حدود 100 کیلومتر بیاد سمت سبزوار و با یک پرواز ارزون تر در مدت زمان کوتاه تر (چون حدود 100 کیلومتر از راهو قبلا اومده) به تهران بره. بنابراین من به عنوان یک سبزواری هیچ مشکلی بافرودگاه داشتن نیشابور ندارم اما تا زمانی که نیشابوریها فرودگاه ندارن رونق فرودگاه سبزوار از هر لحاظ به نفع اونا هم هست

جمال آبادی

تا گوساله گاو شود دل مادرش کباب شود. تا فرودگاه نیشابور ساخته شود ........ حالا بزار بقیه اون هواپیماهای ATR بیان وارد ایران بشن. تازه بعد از چند سال مجوز بدن برای احداث فرودگاه در نیشابور که با توجه به ساخت فرودگاه تربت حیدریه حالا حالاها بعیده. بعد لز چند سال فرودگاه نیشابور ساخته بشه. بعد چندسال رونق بگیره که با توجه به نزدیکی به مشهد و سبزوار بعیده. فکر کنم چند نسل از مردم نیشابور تغییر بکنن.

سیامک

میانگین فاصله ها بعضی فرودگاه ها کشور با یکدیگر فرودگاه شهر کرد ٬ اصفهان 104 کیلومتر کلاله٬گرگان٬گنبدکاووس 120کیلومتر قم ٬تهران 80کیلومتر مراغه تا تبریز ( مطالعه) 125 کیلومتر خوی تا ارومیه 130

جمال آبادی

آقا سیامک عزیز: الان دلیل ساخت فرودگاههای نزدیک رو بهتون میگم. ۱- شهرکرد مرکز استان بوده و حدوداً ۲۰ سال بعد از مرکز استان شدنش، صاحب فرودگاه شد اونم بخاطر رفت و آمد مسئولین کشوری. نیشابور مرکز استان نیست. ۲- فرودگاه کلاله، فرودگاهی است که محل فرود هواپیمای شخصی محمود رضا پهلوی، برادر شاه مخلوع بوده که برای سرکشی از زمینهای خود در این منطقه با هواپیما می آمده است. پس از انقلاب نیز متروکه شد اما پس از چند سال در اختیار شرکت فرودگاهها قرار گرفت و پروازهای مختصری انجام شد. در حال حاضر نیز بدلیل نزدیکی به فرودگاه گرگان و عدم وجود مسافر غیر فعال است. فرودگاه باغرود فرودگاهی آموزشی و تفریحی است و گنجایش فرود هواپیمای مسافری را ندارد. ۳- قم نیز بدلیل نزدیکی به فرودگاههای تهران فاقد فرودگاه بوده و اکنون نیز بخاطر دو دلیل یکی مرکزیت استان و دومی شهر زیارتی بودن ساخته میشود که نیشابور هیچکدام را ندارد. فرودگاه قم هم با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است. ۴- فرودگاه سهند مراغه و خوی هم اکنون غیرفعال است و پیش بینی میشود که فرودگاه نیشابور بدلیل نزدیکی به فرودگاههای سبزوار و مشهد به این سرنوشت دچار شود و برای همین است که دولت اقدامی برای فرودگاه نیشابور نمی کند. ۵- فرودگاه خوی در منطقه مرزی ایران و ترکیه قرار گرفته و به منظور حمل و نقل بار و مسافر بین این دو کشور ساخته شده است. اما هم اکنون غیر فعال است.

سعید

🔹دکترگرمابی: با ورود هواپیماهای کوچک به کشور می توان نگاه دوباره ای به تاسیس فرودگاه در نیشابور داشت نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی: با توجه به شرایط پس از برجام و ورود هواپیمای کوچکATR  به کشور، می توان گفت که این هواپیماها می توانند تاسیس فرودگاههای کوچک در شهرستان ها را به مرز اقتصادی بودن نزدیک کند. شرح کامل خبر👇👇👇 http://www.akairan.com/havades-akhbar/mobile/icana/news2017811029834388.html @khatooneshargh

جمال آبادی

بابا اینو که دیگه همه مردم عادی میدونن که احداث فرودگاه در نیشابور با توجه به نزدیکی به فرودگاههای مشهد و سبزوار توجیه اقتصادی نداره. دیگه نیازی نیست که نماینده محترم نیشابور در مجلس اینو بگن. منتها بعضی از نیشابوریهای عزیز گوششون بدهکار به این حرفا نیست. بابا تازه دیگه دارن بصورت اشتراکی بین تربت حیدریه و کاشمر فرودگاه شهید مدرس رو میسازن. اگه اون ساخته بشه، احداث فرودگاه در نیشابور از محالات غیرعقلی میشه همونطور که الان از غیرممکناته

جمال آبادی

اسرارنامه جان. خبرگزاری درسته نه خبرگذاری
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما