آشنایی با زادگاه خواجه ابوالفضل بیهقی

ابوالفضل بیهقی مولف توانمند کتاب تاریخی بیهقی از برجسته ترین نویسندگان صاحب سبک نثر فارسی و معتبرترین مورخان ایرانی است که در دوره حکومت سلطان محمود ومسعود غزنوی می زیسته و کتاب او اولین منبع معتبر آگاهی یافتن از تاریخ عصر غزنویان در ایران است.
این ادیب و مورخ بزرگ از مطرح ترین مشاهیر ایران و خراسان و از افتخارات شهرستان سبزوار محسوب می شود. به دلیل ارزش والایی که هنرنویسندگی ابوالفضل بیهقی داشته است ، دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین و معتبرترین دانشگاه شمال شرق کشور بعد از دانشگاه فردوسی مشهد ، تصمیم به آن گرفته است که با همکاری سایر نهادهای اجرایی و فرهنگی وهنری شهرستان در آینده ای نزدیک جشنواره فرهنگی و هنری بیهقی را برگزار نماید.
به همین مناسبت اخیراً دبیرخانه و وبسایت جشنواره بیهقی در سبزوار راه اندازی شده است.
یکی از اولین مطالب منتشر شده در وبسایت جشنواره فرهنگی هنری بیهقی ، به معرفی روستای حارث آباد زادگاه این نویسنده بزرگ فارسی اختصاص یافته است.
مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه با انجام اندکی ویرایش ، به انتشار متن کامل معرفی روستای حارث آباد زادگاه خواجه ابوالفضل بیهقی می پردازد :
روستای حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی نویسنده، دبیر ودانشمند شهیر عصر غزنوی است.
موقعیت روستای حارث آباد:روستای حارث آباد جزو بخش مرکزی شهرستان سبزوار در 8 کیلومتری جنوب شهرستان سبزوار ودر مسیر جاده قدیم بردسکن واقع شده است و دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی می باشد به طوری که این روستا پل ارتباطی بین سه بخش اصلی شهرستان (روداب ، ششتمد و سبزوار) درواقع  این روستا از مسیر روستای کیذور به بخش ششتمد و از مسیر روستای فسنقر با بخش روداب وکارخانه سیمان و از مسیر نخبر با رشته کو ههای همیشه سرافراز و افسانه ای کوه میش و جاده قدیم بردسکن در ارتباط می باشد و در واقع به سان شاهراهی است که بیش از 80 پارچه آبادی به مرکز در مناطق روداب و ششتمد را به مرکز شهرستان سبزوار ارتباط می دهد.
روستای حارث آباد یکی از روستاهای بزرگ، مهم و پر جمعیت بخش مرکزی شهرستان سبزوار است . تکیه داده به کوه و افتاده در داخل بیابانی کویر مانند با حدود بیش از 400 خانوار وجمعیتی بالغ بر 1500  نفر.

ویژگیهای مردمی:مردم این روستا دارای دین اسلام و زبان فارسی وبا لهجه محلی می باشند و به لحاظ آداب و رسوم مانند مردم سبزوار هستند  مهاجرت در این روستا بسیار ناچیز ودر حدود 1 % درصد می باشد .

شغل اهالی:بیش از نیمی از اهالی این روستا به کشاورزی ودامداری و خرید وفروش دام مشغول بوده و حدود یک سوم اهالی نیز به کامیون داری وباغداری مشغول می باشند.
نویسنده:رضا حارث آبادی

منبع : وبسایت جشنواره فرهنگی ، هنری بیهقی


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
آشنایی با مرحوم شیخ حسن داورزنی ادیب و معلم پیش کسوت خطه سربداران

نظرت را بنویس
comments

رضا حارث آبادی

بنام خدا با سلام و درود و عرض تبریک سال نو و بهار طبیعت خدمت شما سروران گرامی بسیار خوشحالم و البته سپاسگذار نسبت به توجه شما دوستان ،امیدوارم در هدفی که پیش رو دارید موفق و سربلند و استوار باشید . به امید موفقیت روز افزون شما دوستان گرامی رضا حارث آبادی 24 فروردین 1392
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما