شهناز دیواندری:

جا گذاشتن کتاب در مکان های عمومی فرصتی برای ارتقاء فرهنگ مطالعه

جا گذاشتن کتاب

 "شما تو لاین و وایبر هم هستین؟ وات ساپ و تانگو چطور؟" این سوالی است که اغلب افراد در برخورد با هم و بعد از سلام و احوال پرسی، از یکدیگر می پرسند. انگار عضویت در گروه های مجازی این روزها دغدغه و حتی کلاس و ژست کاری و شخصی بسیاری ازافراد شده است.

دنیای مجازی چنان روح و فکر انسان ها را تحت احاطه قرار داده، که باعث شده تمام وقتشان را در اختیاراین دنیای بی مهر بگذارند و تقریباً ازسایر فعالیت ها دست بکشند.

یکی از مواردی که تحت چنین جریانی مورد کم لطفی و بی مهری قرار گرفته، مقوله ی کتاب و کتاب خوانی است. متاسفانه کشور ما از آمار سرانه مطالعه ی بالایی برخوردار نیست و با این وجود اوضاع بدتر هم شده است.

آمار متفاوتی برای سرانه ی مطالعه در ایران ارائه می شود، که ما خودمان هم متوجه نشدیم کدام درست و کدام شایعه است!!معاون فرهنگی وزیرارشاد کشور مدام در حال تکذیب آمارپایین مطالعه در کشوراست و سعی در  بهتر جلوه دادن وضعیت موجود دارد! اما در واقع اگر با چشم مسلح و غیر مسلح هم نگاهی به دور بر و یاحتی خودمان بیاندازیم می بینیم تعداد افراد کتاب خوان بسیار کم هستند!علی الخصوص در شهر ما این تعداد به مراتب کمتر ومتاسفانه نسبت به مقوله ی کتاب و فرهنگ کتاب خوانی ارادت چندانی وجود ندارد .

سرانه ی کتاب خوانی در ایران طبق برخی آمارهای اعلام شده به صورت7 دقیقه در شبانه روز، هرنفر تنها دو دقیقه در شبانه روز، 18دقیقه و45 ثانیه در شبانه روز و به تازگی 75دقیقه و34 ثانیه در شبانه روز اعلام شده است. در ایران چهار آمار متفاوت می بینیم، که به لطف و همت صاحبان امر نمی دانیم به کدام یک باید استناد کرد.

 قابل توجه است که بالاترین آمارسرانه ی کتاب خوانی بر اساس گزارش یونسکو، مربوط به کشورژاپن با91 دقیقه در شبانه روز است و باید گفت چشم بادامی ها در این زمینه هم گوی سبقت را از همه ربوده اند اما مطلب قابل توجه دیگر این است که مردم ایسلند در طول یک سال، 40 کتاب می خوانند و مردم فنلاند با خواندن 47 کتاب در سال، آمار بیشترین مردم کتاب خوان را دارند وازهر 10نفر یک شهروند ایسلندی در طول زندگی خود به تألیف کتاب می پردازد.

امیدوارم مردم ما نیز کمی بیشتر به این مقوله بپردازند و بیشتر برای بالا بردن سطح  فکری و فرهنگی  و باراطلاعاتی خود و جامعه به سمت کتاب رو بیاورند.هر فرد با پرورش ذهن خود سازنده ی شهروند متفکراست  وشهروندان متفکر سازنده ی جامعه ای متفکرهستند. اما  یکی از عزیزان نزدیکم چند روز پیش مطلبی جالب در مورد کتاب، با نام "جاگذاشتن کتاب" برای من ارسال کردند که حیفم آمد شما هم از خواندن این مطلب لذت نبرید، از همینجا از ایشان نهایت سپاس را دارم.

 
جا گذاشتن کتاب

جا گذاشتن کتاب در مکان‌های عمومی رفتاری است که اکنون در ایتالیا و فرانسه هم رو به فزونی گذاشته است.

به گزارش ایسنا، در سایتی به نشانی http://www.prowin.blogfa.com آمده است: کسی که کتابش را در مکانی عمومی رها می‌کند، هویت خود را آشکار نمی‌کند و ادعایی هم بابت قیمت کتاب ندارد، اما یک درخواست از خواننده یا خوانندگان احتمالی بعدی دارد: شما نیز بعد از خواندن کتاب، آن را در محلی مشابه قرار دهید تا دیگران هم بتوانند از این اثر استفاده کنند.

رول هورنباکر نخستین کسی بود که این حرکت را انجام داد.

او یک فروشنده کامپیوتر در ایالت میسوری امریکا بود و نام این رفتار را Book Crossing گذاشت؛ یعنی کتاب در گردش.

در فرانسه کتاب‌های در حال گردش از 10 هزار جلد فراتر رفته است. این رفتار جدید را می‌شود به نوعی «کمپین کتابخوانی» یا «کمپین به اشتراک گذاشتن کتاب» در نظر گرفت؛ کمپینی که می‌تواند به مثابه یک پروژه فرهنگی قابل تامل باشد.

حالا رفتار مذکور به قدری در غرب رواج یافته که کم‌کم از ترکیه نیز سر درآورده است. در یکی از شهرهای ساحلی ترکیه کنار دریا قدم می‌زدم که کتابی روی شن‌ها توجهم را جلب کرد. فکر کردم حتما صاحب کتاب‌ فراموش کرده آن را با خود ببرد. برش داشتم و همین‌که چشمم به صفحه اولش افتاد؛ از خوشحالی در پوست خود نگنجیدم.

در صفحه اول کتاب یک نفر متن زیر را نوشته بود: من این کتاب را با علاقه خواندم و آن را در همان مکانی که به آخر رسانده بودم رها کردم. امیدوارم شما هم از این کتاب خوشتان بیاید. اگر از آن خوشتان آمد بخوانید و گرنه در همان نقطه‌ای که پیدایش کرده‌اید، بگذارید بماند اگر کتاب را خواندید شماره‌ای به تعداد خوانندگان اضافه کنید و با ذکر محل پایان مطالعه، در جایی رهایش کنید. در همان صفحه دستخط سومین خواننده توجهم را جلب کرد: خواننده شماره سه در ترکیه.

پس تا به‌حال سه نفر که همدیگر را نمی‌شناسند این کتاب را خوانده‌اند. طبق اطلاعات موجود در همان صفحه، خواننده اول کتاب را در استانبول و خواننده دوم در شهر بُدروم مطالعه‌ی آن را به پایان رسانده و رهایش کرده بود. برای این سنت جدید کتابخوانی سایت اینترنتی‌ای راه‌اندازی شده تا علاقمندان بتوانند با عضویت در آن به رهگیری کتاب‌هایی که رها کرده‌اند، بپردازند.

توصیه می‌کنم سری به سایت
bookcrossing.com بزنید.

طبق اطلاعات موجود در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 500 هزار جلد کتاب که اطلاعاتشان در این سایت ثبت شده در حال گردش هستند.

هدف گردانندگان سایت یاد شده، تبدیل کردن دنیا به یک کتابخانه‌ی بزرگ است.

از این به بعد اگر در کافه، در لابی هتل، یا سالن انتظار سینما کتابی را پیدا کردید، تعجب نکنید چون ممکن است با یک جلد «کتاب در گردش» روبرو شده باشید...

منبع: کتاب نیوز

 

تهیه شده توسط شهناز دیواندری

برای مطالعه مطالب بیشتر از این نویسنده هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دنیای جدید نسل ما؛ دنیای نوشتن با سبک زندگی مجازی

نظرت را بنویس
comments

ناشناس

طرح خوبیه، اما قبلش باید در موردش صحبت بشه و فرهنگ سازی بشه..

یک کاشفی گرد

تو ایران اگه کسی بخواد این طرحو پیاده کنه خصوصا تو سبزوار خودمون هزارتا بلاممکنه سر این کتابا بیاد ولی خونده نشن ادم دلش نمیاد من از وقتی این طرحو شنیدم یکی از کتابامو که قبلا خونده بودم برداشتم تو کیفم کردم که برم یک جایی جا بذارم ولی هرچی فکر کردم دلم نیومد مثلا تو پارک ممکنه بچه های کوچیک بردارن پاره ش کنن یا اب بریزه روش خیس شه یا باغبونا بندازنش توی اشغالا هرجای دیگه هم یک مشکلی دیگه داره چون هنوز فرهنگ نشده برای مردم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما