مدیردفتر خبری سبزوار :

رسانه و مدیریت رسانه ای

رضا نامنی مدیر دفتر خبری دارالمومنین سبزوار اخیراً اقدام به انتشار مقاله ای کوتاه ، مفید و قابل توجه در خصوص فعالیت های رسانه ای و مدیریت آن نموده است .
این مسئول خبری در شهرستان سبزوار که تا کنون سابقه حدود 15 سال فعالیت رسانه ای دارد در مطلب منتشره خود با دقت به نقش مهم و اثرگذار رسانه ها در شکل دهی به اذهان عمومی و جریان سازی های اجتماعی پرداخته است.
وی حتی معتقد است : «در دنیای امروز آنچه اتفاقات را می سازد رسانه ها هستند.» و این جمله ای با مفهوم کلیدی است که هرچند شاید در موردتمام رسانه ها صدق نکند اما ، بیانگر شیوه کار و روش های بسیاری از رسانه های امروزی در مقیاس محلی ، ملی و حتی بین المللی است.
در اینجا به دلیل اهمیت توجه به بحث فعالیت های رسانه ای و مطالب ارزشمندی که در مقاله مدیردفتر خبری سبزوار درج شده است ، مجله اینترنتی اسرارنامه اقدام به انتشار این مطلب می نماید.

رسانه و مدیریت رسانه ای
صحبت ام را با این مطلب شروع می کنم که امروزه جهان با وجود رسانه ها همچون یک دهکده جهانی است این گفته یک جامعه شناس و کارشناس رسانه ای به نام مک لوهان است.
در دنیای امروز آنچه اتفاقات را می سازد رسانه ها هستند آنها که می توانند از آن یک حادثه دلخراش بسازند، یا یک حادثه معمولی و شاید هم یک اتفاق میمون و خجسته امروزه در خط مقدم هر جریان یا مساله ای رسانه وجود دارد .

اگر در شروع اختراع رادیو و تلویزیون تنها بحث سرگرمی و ارتباط مطرح بود اکنون سرگرمی و ارتباط در آخرین اولویت هدف رسانه ای است یا اگر در رسانه های مکتوب همچون روزنامه نشریه خبرهای عادی یا محلی در سرتیترها قرار می گرفت یا اینترنت به عنوان اتفاق علمی و جستجو گر مطرح بود اکنون همه این رسانه ها دیگر نه سرگرمی می سازند نه محلی و سنتی و نه جستجوگر بلکه همه آنها غولی را ساخته اند که هدف اولش گفتمان قدرت است و سیاست .
درجهان امروز دیگر حکومت ها ابتدا نمی جنگند بلکه در آغاز پروپا گاندایا تبلیغ می کنند سپس توپ و تانک و اسلحه به میدان می فرستند.
اگر تحولات سوریه را موشکافانه رصد کنیم در خواهیم یافت که میدان جنگ یک طرف و میدان جنگ رسانه ای در طرف دیگر .قدرت رسانه ای که در جبهه موافق مردم را در جنگ با مخالفین و در جبهه مخالف مردم را قربانیان مظلوم نشان می دهد و یا اینکه بحرین که در رسانه های دنیا هیچ تصوریری و مطلبی از آن نیست .
دوستان و مدیران محترم با اشاره به نکاتی که بیان شد خواستم تا قدری از این غول بزرگ که نه در چراغ جادوی باباب علی که در کنار شما بگویم.
آنچه که می تواند اوضاع کنونی را آرام یا متشنج نشان دهد همین تیتر روزنامه ها سایت ها و در نهایت رادیو و تلویزیون است.
امروزه صهیونیسم به عنوان یک غول رسانه ای تمام دنیا را بدست گرفته است تا آنگونه که او می خواهد دیده و بیان شود و فلان کشور را بر اساس منافعشان بهترین کشور از نظر حقوق بشر یا فلان کشور را ناقض حقوق بشر و دیکتاتور معرفی کنند .
حال کشور ما ایران خارج از این قاعده نبود و در معرض تیزترین و بدترین قضاوت های رسانه ای است .
شرایط کشور در روزگار کنونی همچون لبه تیغی است که ظرافت ها و دقت های خاصی را می طلبد و این رسانه ها هستند که باید به عنوان چشمان بیدار در خط مقدم جنگ نوین پیروز شوند .
شاید این مطلب به گزافه نباشد اگر بگوییم مدیران ادارات و سازمانها از جمله این سربازان رسانه ای هستند .
چرا که اهالی رسانه، مدیران را به عنوان تغذیه کنندگان مهم رسانه ای خود می دانند. نوع عملکرد و فعالیت ها و خصوصا سیاستگذاری و مدیریت سازنده، بهترین و بدترین تیترهای رسانه ای است .
در جهان امروز آشنایی مدیران با رسانه با مهمترین اصول مدیریتی است.هر مدیری که ارتباط نزدیکتر و آشنایی بهتری از رسانه دارد موفق تر از دیگر مدیران است .
رسانه ها بهترین مشاوران مدیران هستند تا افق های روشن و جدیدی را در پیشروی مدیران قرار دهند .
آگاهی رسانه ها به نقاط ضعف و قوت مسایل شهری به جهت حضور در صحنه با مردم بهترین گواه بر این قضیه است.
در انتها لازم می دانم از تلاش رسانه ای همکاران خودم در رسانه های مختلف فعال در شهرستان تشکر کنم که امروزه شاهد تحول شگرف و عظیم در حوزه رسانه ای شهرستان هستیم که همه اینها با تلاش این عزیزان محقق شده است.
                                                                                 والسلام                                                                                رضا نامنی
                                                                   مدیر دفتر خبری سبزوار
(منبع:صبح سبزوار)    


لازم به ذکر است رضا نامنی پیش از این در گفتگویی با خبرنگار افتخاری مجله اینترنتی اسرارنامه به معرفی کاملی از خود و سابقه فعالیت های رسانه ایش در صدا و سیمای خراسان رضوی و شهرستان سبزوار پرداخته است.
دراینجا بخش هایی از آن مطلب را منتشر می کنیم :
رضا نامنی متولد 1353 و دارای حدود 15 سال سابقه کار رسانه ای است که 13 سال آن را در صدا و سیمای مرکز خراسان به عنوان تهیه کننده ، کارگردان ، محقق و ... فعالیت کرده است.
وی از حدود یک سال و نیم قبل به سبزوار آمده و فعالیت رسانه ای خود را در دفترواحد مرکزی خبر سبزوار پی گرفته است.
نامنی به گفته خود از ابتدای کار در حوزه خبری سبزوار سه هدف را مد نظر داشته است :
1-ایجاد و حفظ فضای وحدت وهمدلی بین اصحاب رسانه شهرستان درجهت پیگیری هرچه بهتر و بیشتر آن دسته از معضلات اجتماعی که می توانند با دخالت صحیح رسانه ها برطرف شوند.
2- تأکید برضرورت جنبه امیدبخشی فعالیت های رسانه ای که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری هم قرارگرفته است.
3- توجه همه جانبه به تمامی مناطق و مسائل موجود در شهرستان سبزوار حتی مسائل دورافتاده ترین نقاط روستایی .
نامنی با نگاه مثبتی به کار خبرنگاری می نگرد و معتقد است دشواری های این کاربه ویژه در ابتدا ، امری طبیعی است و هرکاری در آغاز ، دشواری های خاص خود را دارد . در این میان مهم این است که خبرنگاران به کار خود جهت بدهند و با تلاش صحیح و حساب شده از دوره سختی های کار عبور کنند.
برای مطالعه متن کامل معرفی رضا نامنی و تعدادی دیگر از خبرنگاران شهرستان و آشنایی با دیدگاه های این خبرنگاران در مورد فعالیت های رسانه ای که در گفتگو با مجله اینترنتی اسرارنامه بیان داشته اند می توانید به پیوند زیرمراجعه کنید:
جمعی از خبرنگاران سبزواری : رمز موفقیت در این حرفه عشق و علاقه ذاتی و پشتکار فراوان است.

با وجود این دید باز و بینش عمیق رسانه ای بسیاری از خبرنگاران محلی و به ویژه دست اندرکاران پرتلاش دفتر مرکزی خبر واحد سبزوار امید می رود شهرستان سبزوار و توانمندی های فرهنگی ، تاریخی ، سیاسی و اقتصادی آن که تا کنون با وجود همه تلاش ها چنانکه باید و شاید شناخته نشده اند ، مورد معرفی و توجه مردم و مسئولین استان و کشور قرار گیرد.
به ویژه در زمینه معرفی تاریخ و فرهنگ کهن خطه سربداران و شناساندن شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی این خطه، دفتر واحد مرکزی خبر سبزوار می تواند با قدرت بیشتری وارد میدان شود.
مجله اینترنتی اسرارنامه در پایان برای همه فعالین رسانه ای سبزوار به ویژه خبرنگاران پرتلاش واحد مرکزی خبرآرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارد.
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
تحلیلی بر فعالیت های رسانه ای در غرب خراسان رضوی
نظرت را بنویس
comments

رسانه در دنیای امروز یعنی دروغ و مدیریت رسانه ای یعنی مدیریت مجموعه دروغ های کوچک و بزرگ!

برقبانی

سلام گروه تواشیح و همخوانی فلق سبزوار خوش درخشید. تشریف بیارید منتظر حضور و ونظر گرمتون هستیم. khademoshohada1.ir یاعلی

گل همیشه بهار

شانتاژ ممنوع شانتاژ خبری موضوعی است که رسانه ها و صاحبان قدرت برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بدان متوسل می شوند آنها که اخلاق رسانه ای را زیرپا می گذارند و حاضرند برای رسیدن به نیات بعضا خودخواهانه و غیراخلاقی خود دست به هر کاری بزنند. متاسفانه مدتی است برخی سایت های محلی آب به آسیاب بدخواهان توسعه سبزوار می ریزند و با این اقدامات خود درصدد کسب طرفدار و بیننده برای سایت خود هستند و در این مسیر از هرگونه افترا و تهمت غافل نشده اند . پرداختن به موضوع حضور مهدی مقصودی پسر عمه شهردار در سازمان میادین و تره بار که یک چیز معمول در عزل و نصب های هر مدیری می باشد آن چنان برای این سایت مهم به نظر رسیده که تمام فکر و ذهن نه چندان خلاق آنها را به خود واداشته است دم زدن از دفاع از حقوق مظلوم و پرداختن به تخلفات مدیران که موقتا نصیب شهردار سبزوار شده اولویت به اصطلاح نخست این سایت معرفی شده سایتی که مدیرآن طبق بررسی های به عمل آمده هیچ گونه سابقه ای در کار اطلاع رسانی و خبری نداشته است. واقعا فکر می کنید مدیر عاملی سازمان میادین میوه و تره بار و مشاغل مزاحم آش دهان سوزی است اگر فکر می کنید پست مهمی است برای یک بار هم که شده مدیریت این سازمان را به شما واگذار می کنیم تا ببینیم که کدام یک از اقدامات بی نظیر مهدی مقصودی را در این مدت کوتاه انجام می دادید . جمع اوری سد معبر آنهم از اطراف میادین و خیابانها که خود چهره شهر سبزوار را بسیار نازیبا کرده بود با انهمه مسائل اجتماعی و بیکاری در سبزوار کار اسانی است؟ یادم نمی رود که عیدی شهردار سابق هرقدر تلاش کرد نتوانست این ساماندهی را بوجود اورد . جمع اوری سایبان های مغازه ها که خود حکایت دیگری دارد سایبان هایی از جنس پارچه، ایرانیت ، کیسه ارد و …موضوعی که بازهم در دوره قبلی شهردار وقت تنها در خیابان بیهق انهم بطور محدود و باز هزینه شهرداری اجرا شد. موضوعی که اخرین اقدام ارزشمند مهدی مقصودی در سازمان میادین بود تلاش برای بهسازی و اسفالت خیابانها ی شهرک صنایع سبزوار برای انتقال مشاغل مزاحم بود که خوشبختانه هم اکنون در حال انجام است . چندی پیش تیتر همین سایت به اصلاح مدافع حقوق مردم نوشت مقصودی راز انتصاب پسر عمه اش را فاش کرد . براستی این تیتر غیر از اینکه نشان دهد نویسنده چقدر از نزاکت و ادب بدور است چه چیز را می رساند عنوان پسر عمه در رسانه دور از اخلاق است ما در کشورمان چقدر رابطه فامیلی بین مدیران و مسئولان کشور داریم اگر به جای نام افراد رابطه فامیلی درجه دوم و سوم انها ذکر شود به نظر شما درست است . بگذریم در این خبر انتخاب مقصودی در اداره فرهنگی و ورزشی به چالش کشیده شده بود و دستاویز مدیر سایت نیز نداشتن سابقه فرهنگی و ورزشی در مقصودی جوان می باشد یادم نمی رود در زمان انتخاب مقصودی به عنوان شهردار سبزوار نیز بسیاری از حسودان که توان دیدن وی را نداشتند می گفتند که مگر معلم بازاری می تواند شهردار شود زمان گذشت و اقایان دیدند که به گفته بسیاری از مردم سبزوار تحولی که در این مدت بوجود امده در کل تاریخ شهرسازی سبزوار بی نظیر بوده است. ممکن است برخی با خواندن این مطالب که عنوان شد فکر کنند که نویسنده ان خود مقصودی باشد اما در واقع این یک دفاعیه کوچک از جوانی است که بدور از هیاهو به فکر ساختن شهرش است و یک نقد علیه کسانی که بجای نگاه عمیق به مشکلات و ارائه راهکارهای اصولی برای توسعه سبزوار مسائل پیش پا افتاده را مطرح می کنند و درصدد هستند با تخریب یک مدیر دلسوز برای خود نام و نانی فراهم کنند . عرشیا دل آرام
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما