گفتگویی با مجتبی علیزاده بازیگر مطرح تئاتر طنز در سبزوار

در هفته های اخیر هنرمندان عرصه تئاتر سبزوار تحرکات خوبی را در سطح کشور و شهرستان داشته اند. کسب چند مقام برتر توسط تئاتر ازدواج سنتی سبزوار که با همت معلولان روی صحنه رفت و نیز اجرای چند نمایش موفق از جمله تئاتر "وِرچَم" که مخاطبان زیادی را به سالن کاشفی سبزوار کشانید ، بخش هایی از پویایی های تئاتری سبزوار در هفته های اخیر است.
اسرارنامه به همین مناسبت به سراغ یکی از هنرمندان جوان و محبوب تئاتر سبزوار در سال های اخیر رفته ، که در هر دو نمایش نام برده ، به ایفای نقش پرداخته است.
او که چند روز قبل از اجرای نمایش کمدی ورچم به همراه دیگر هنرمند محبوب شهرمان آقای مهدی عباسی به دفتر محل کار اسرارنامه آمده بود ، با حوصله و دقت به گفتگویی حدوداً نیم ساعته با خبرنگار این مجله پرداخت :

مجتبی علیزاده متولد 1366 است. وی از سال 79 در سبزوار با ایفای نقش شیطانک در تئاتر "پایان شب سیه" که یک مضمون مذهبی داشت وارد عرصه هنر نمایش شده و هم اکنون حدود 13 سال است که به این فعالیت ادامه می دهد.
به گفته خودش قبل از آن هم ، زمانی که به همراه خانواده اش در تهران زندگی می کرده در تئاترهای دانش آموزی شرکت می کرده است و بدین ترتیب از همان سنین کودکی علاقه خود به این شاخه هنری را نشان داده و علاوه بر آن به تماشای فیلم های سینمایی و تلویزیونی نیز علاقه زیادی داشته است.
علیزاده خود دررابطه با نحوه ورود حرفه ایش به عرصه تئاتر می گوید: از زمانی که به همراه خانواده عازم سبزوار شدیم از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصتی پیش آمد که به صورت جدی مشغول کار تئاتر شوم.
وی سپس به بعضی از فعالیت های سینمایی و تلویزیونی خود هم اشاره می کند و فیلم های آدم از عبدالرضا کاهانی ، تله فیلم دلسپرده از محمد نجفی ، سریال نوش دارو از جواد اردکانی و در چندین فیلم کوتاه از کاظم ملایی را جرء کارهای سینمایی و تلویزیونی خود می شمارد.

این هنرمند تئاتر سبزوار در خلال گفتگو با اسرارنامه  با اشاره به معلولیت جسمانی خود می گوید هرچند معلولیت به کار کمدی من کمک کرده ولی در ایران برای افرادی مثل ما نقش آنچنانی نیست و افرادی که قد کوتاه دارند معمولا باید فقط در نقش هایی با محوریت مشکل جسمی خود بازی کنند. اما خدا را شکر این اتفاق برای من نیافتاده و همواره سعی کرده ام به خاطر شرایط فیزیکی خودم را محدود نکرده و اجازه ندهم که معلولیتم مورد استفاده ابزاری قرار گیرد.
وی در ادامه می افزاید: نمونه موفق افراد کوتاه قد در سینمای ایران مرحوم اصلان رشیدی است که به خوبی درخشید و به خصوص با نقش سمندون در ذهن کودکان ایرانی و خانواده های آنان ماندگار شد.
وی سپس گفت: در سبزوار که کار می کنیم بیشتر بخش خصوصی کمک می کند و ادارات و ارگان های مسئول چندان حمایتی در زمینه مالی نمی کنند.
وی در ادامه از نقشی صحبت کرد که دارد از سال 85 با آن زندگی می کند. نقش ننه حسن که گویا به قامت او بسیار نشسته و مردم سبزوار در این سال ها او را با این نقش به خوبی پذیرفته اند.
علیزاده خود در رابطه با این نقش گفت: در عالم بازیگری تئاتر و سینما هنرمندان زیادی هستند که با یک نقش خاص تبدیل به یک شخصیت همیشگی شده اند اما هربار با همان شخصیت نقش های جدیدی را ایفا می کنند.مثلا در ایران خودمان شخصیت رشید را در تئاتر اصفهان داریم و در سطح جهان هنرمندانی نظیر لورن و هاردی ، چارلی چاپلین را داریم.
وی سپس به چگونگی خلق شخصیت ننه حسن توسط خودش اشاره کرد و گفت: ننه حسن که یادآور شخصیت یک پیرزن بی آلایش و خوش قلب خراسانی است که سادگی های فکر ، رفتار و گفتارش در موقعیت های مختلف زندگی و به ویژه در برخوردش با دیگر شخصیت های نمایش، شرایط طنزآمیزی را خلق می کند از حدود 7 سال قبل و در دل فعالیت های گروه تئاتر طنزآوران خلق شد.
این هنرمند طناز سبزواری افزود: هسته اصلی گروه طنزآوران از مهدی عباسی ، حسن شمس آبادی و خود وی تشکیل می شود که در این چند سال همواره با یکدیگر بوده اند و روابط به دلیل همین همکاری طولانی مدت وابستگی بسیار صمیمانه ای بین آنان به وجود آمده که این ارتباط دوستانه روزبه روز در حال افزایش است.
وی همچنین از تأثیرات مثبتی که این کار هنری بر وی و دیگر بازیگران تئاتر داشته ، سخن گفت و اظهار داشت: اگر حتی سخت ترین مشکلات را در زندگی شخصی داشته باشیم وقتی بر صحنه تئاتر حاضر می شویم ، به اوج لذت می رسیم و اگر همین شادی روی صحنه نباشد شاید رنج های زیادی را تجربه کنیم.
علیزاده در ادامه اشاره ای هم به تئاتر ازدواج سنتی کرد که توسط هنرمندان معلول سبزوار در پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان کشور با کسب 5 مقام ، برای سبزوار افتخار آفریده اند. و او یکی از نقش های این تئاتر را ایفا کرده است.
علیزاده در این رابطه گفت: در این تئاتر که علاوه بر معلولان جسمی - حرکتی ، تعدادی از معلولان ذهنی سبزوار هم نقش داشتند ، بچه های معلول ذهنی آن قدر دقیق و صحیح نقش خود را بازی می کردند و همکاری خوبی با گروه داشتند که من واقعا چیزهای زیادی از همت آنان یاد گرفتم.
وی سپس افزود: با توجه به اینکه حدود یک سال برای این تئاتر تمرین کرده بودیم ، با دست اندرکاران آن احساس خواهر و برادری داشتم و الان که کار این تئاتر به پایان رسیده احساس خلاء می کنم .
وی سپس افزود: متأسفانه در جشنواره های تئاتر معلولین ، همه آثاری که تولید می شود روی موضوع معلولیت تمرکز می کنند و انگار برای معلولان خارج از سوژه های مربوط به معلولیتشان دیگر هیچ موضوع دیگری نیست که بتواند ابعاد مختلف و واقعی زندگی آنان را به نمایش بگذارد.
علیزاده ادامه داد: اما تئاترازدواج سنتی که اخیرا در سطح کشور مقام هایی را نیز کسب کرد ، تئاتری بود که هرچند در جشنواره معلولان اجرا شد و بازیگران آن هم معلول بودند ، اما موضوع محوری این تئاتر روی معلولیت نبود ، بلکه فرهنگ و آداب و رسوم قدیم سبزوار به ویژه مراسم عروسی را به نمایش می گذاشت ، که به نظر من کار منحصر به فردی بود و با استقبال خوبی هم مواجه شد.

در پایان گفتنی است علیزاده تا کنون در تعدادی از جشنواره های تئاتر در سطح استان و کشور مقام هایی کسب کرده است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. کسب مقام بازیگر برتر مرد  در سال 92 در نخستین جشنواره تئاتر رویش کشور
  2. کسب مقام دوم بازیگر مرد در نخستین جشنواره منطقه ای کویر چابهار در سال 92
  3. کسب مقام سوم بازیگر مرد در پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولین کشور در سال 92

گفتنی است هم اکنون تصاویری از مجتبی علیزاده به همراه مهدی عباسی دیگر هنرمند تئاتر طنز سبزوار در بخش عکس نامه همین وبسایت منتشر شده است.

شما گرامیان می توانید برای مطالعه این تصاویر همینک روی اینجا کلیک کنید.


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

استقبال گسترده مردم سبزوار از تئاتر وِرچَم و حرکتی قابل تقدیر از دست اندرکاران

نظرت را بنویس
comments

جواد

ما سبزواریا به وجود هنرمند شهرمون افتخار میکنیم.موفق و پایدار باشید.جواد ربیعی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما