جلال تعصبی عضور شورای شهر سبزوار:

مصمم تر از همیشه همچنان در کسوت یک معلم در خدمت شهر و مردم شهرم خواهم بود


جلال تعصبی عضو دوره های سوم و چهارم شورای شهر سبزوار است که پیش از عضویت در شورای شهر نیز در زمره یکی از چهره های سرشناس فرهنگی و اجتماعی دیار سربداران محسوب می شد.
وی شخصیت متواضع و مردمی دارد و در طول حضورش در شورا کمتر حاشیه ساز بوده است و در عین حال به نظر می رسد به خوبی از  اهمیت اصل و وظیفه پاسخگویی مسؤولین نسبت به مردم آگاه است از همین رو معمولا یکی از بیشترین و آسان ترین اشکال ارتباط را با خبرنگاران دارالمومنین سبزوار به عنوان نمایندگان افکار عمومی مردم داشته است.
یکی از بهترین ویژگی های او آشنایی دیرینه با فعالیت در فضای مجازی اینترنت و برخورداری از چندین وبلاگ است که در دوره سوم  شورای شهر سبزوار ، در یکی از وبلاگ های خود به صورتی مستمر به ارائه گزارش کارهای روزانه شورا می پرداخت. که در نوع خود اولین مدیر شهری سبزوار محسوب می شد که ضمن آشنا بودن با اینترنت از فعالیت گسترده ای در آن برخوردار بود.اسرارنامه مدت ها پیش از این در همین زمینه مطلب مفصلی منتشر کرده است که شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب هم اکنون به پیوند زیر مراجعه نمایید:
جلال تعصبی به روزترین مدیر شهری سبزوار

البته وجود همه این ویژگی های خوب در شخصیت فردی یا شورایی تعصبی باعث نمی شود که وی به خاطر عملکرد ضعیف شورای سوم و شورای چهارم در دور کنونی مانند سایر همکارانش مورد انتقادات مختلف نباشد.
زیرا به هرحال عده ای معتقدند معضلاتی نظیر ورودی های نامناسب شهر سبزوار ، مشکلات زیباسازی و یا ترافیکی بسیاری از معابر ، خیابان ها و محلات ، کمبود فضاهای سبز شهری ، و تأخیر و تعلل های زیاد شورا در انتخاب شهردار که یک باعث شد دیار سربداران در یک مرحله 9 ماه (در دوره سوم) و در یک مرحله دیگر 4 ماه (در دوره کنونی) بدون شهردار باقی بماند و ... بعضی از انتقاداتی است که به عملکرد مجموع اعضای شورا از جمله جلال تعصبی وارد است.
اما صرف نظر از همه نقاط قوت و ضعفی که ممکن است تحلیل گران و کارشناسان امور شهری و اصحاب رسانه به عملکرد تک تک اعضای شورا وارد کنند ، به هرحال اعضای شورا به ویژه آن ها که مانند تعصبی تجربه 6 سال حضور قبلی در این نهاد اجتماعی را دارند و سوای همه شعارها ، ایده پردازی ها و نقد و بررسی های بیرونی ، خودشان عملا و از نزدیک با چالش های شورا دست و پنجه نرم کرده اند ، یقینا به مرور به بهترین کارشناسان و صاحب نظران این زمینه تبدیل شده اند.
از همین رو جویا شدن نظرات آنان و شنیدن  معضلات ، اهداف ، نیازمندی ها ، توانمندی ها و در یک کلام اولویت های شهری از زبان آنان لطف و البته ضرورت دیگری دارد.
به همین دلیل خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه در هفته گذشته و پس از اینکه سرانجام شورای چهارم پس از 4 ماه بلاتکلیفی موفق به انتخاب دکتر محمد علی طالبی به عنوان شهردار جدید سبزوار شد ، به سراغ تعدادی از اعضای شورا رفت و به گفتگو با آنان پرداخت که جلال تعصبی یکی از این مصاحبه شوندگان است.
شما مخاطبان گرامی ، در ادامه می توانید متن کامل مصاحبه اسرارنامه با تعصبی را مطالعه نمایید:

 


1- نظرتان را درباره انتخاب شدن دکتر طالبی به عنوان شهردار سبزوار بفرمایید.

البته و بقول شاعر : بهتر آن باشد که سر دلبران      گفته آید در حدیث دیگران
ولیکن با شناخت دیرینه ای که از ایشان دارم انتخاب دکتر طالبی به عنوان فردی که در بین کاندیداها دارای رزومه ای قوی و تجارب فراوان در سطوح مختلف مدیریتی بود و در مسئولیتی هایی که تا کنون به عهده داشته اند عملکردی قابل قبول داشته و به خصوص سابقه حضور در شهرداری سبزوار را نیز در کارنامه خود دارند و مهمتر از همه ، نگاه خاص و هدف مدار به اعتلاء و توسعه سبزوار در کنار مشی اخلاق مدارانه و معتدل و مردم دارانه ایشان می تواند نوید بخش آینده ای روشن و پر امید برای سبزوار باشد .

 


2- اگر مایلید درباره فرایند طولانی انتخاب شهردار سبزوار توضیحی ارائه دهید و بفرمایید بالاخره چه طور شد که اعضای شورا به تفاهم رسیدند.؟

البته این طولانی شدن به عوامل مختلفی ارتباط داشت که با پوشش خبری که رسانه ها داشتند، عزیزان کم و بیش در جریان آن هستند که می توان به فرصت سوزی های بی مورد ، وجود و تنوع سلایق در بین اعضای شورا( که البته طبیعی است ) ، پافشاری برخی بر مواضع خود ، تلاش در جهت کسب اتفاق آراء با رویکرد ایجاد وفاق لازم در بین اعضای شورا و ...... اشاره داشت تا اینکه بالاخره در آخرین جلسه پس از جمع بندی نظرات در خصوص چند کاندیدای موجود و تاکید اعضا بر اینکه شهردار انتخابی ، شهردار شورای 13 نفره خواهد بود رای گیری بصورت مخفی بعمل آمد و آقای دکتر طالبی با اکثریت آراء  به عنوان شهردار جدید سبزوار برای مدت چهار سال انتخاب شدند که بهمین جا برای ایشان در اجرای برنامه هایی که به شورا ( مردم ) عرضه داشتند آرزوی توفیق دارم .

 

3- خود شما در ابتدا موافق با آقای مقصودی بودید ، اما طبق اونچه در رسانه های شهرستان نوشته شده ، در نهایت به آقای طالبی رای دادید. اگر مایلید دلایل خودتون رو هم شرح بدید.

بله ، بنده همانطور که در مصاحبه شهریور ماه هم اشاره داشتم با ادامه کار آقای مقصودی تا انتخاب شهردار جدید موافق بودم چون بالاخره شهر برای  تجربه اندوزی ایشان با همه نقاط قوت و ضعف هزینه نموده بود و بنده نسبت به نحوه کنار گذاشتن ایشان انتقاد جدی داشته و دارم و البته در همان زمان نظر اکثریت که عدم ادامه کار ایشان بود را نیز تمکین نمودم و پس از داوطلبی مجدد ایشان برای احراز پست شهرداری با همه ارادتی که به ایشان دارم در جمع بندی  به این نتیجه رسیدم که شهردار شدن وی در شرایط موجود  با حداقل رای نمی تواند فضای مطلوب را برای شهرداری و کار جدی ایشان ایجاد نماید و به خیر وصلاح شهر و نفع خودشان هم نیست . از طرفی در جایگاه نمایندگی ، مردم انتظار رفتار عقلایی از ما دارند نه رفتار احساسی . بنابراین می بایست تصمیم دیگری می گرفتیم و اینگونه هم شد .

 


4- حالا که مهمترین وظیفه شورا به خیر خوشی انجام شد و دکتر طالبی مدیریت شهری دیار سربداران را به دست گرفت ، بعد از این مهمترین اولویت هایی که شما دنبال خواهید کرد ، چه چیزهایی است؟ (شخص شما و مجموعه شورا)

البته عجله نکنید آقای طالبی هنوز مدیریت شهر را بدست نگرفته اند و توقع ایجاد نفرمایید  . ولی بنده با جدیت و پشتکاری که در ایشان سراغ دارم امیدوارم علاوه بر اهدافی که در کمیسیون تحت مدیریت خودم یعنی کمیسیون خدمات شهری با اولویت پرداختن به بحث ضــــروری  ترافیک شهری ، بهبود کیفیت خدمات شهری ، ارتقاء کیفیت حمل و نقل عمومی ، توجه خاص به محیط زیست شهری ، افزایش سرانه فضای سبز ، مبلمان شهری و .....  را به جد دنبال خواهم کرد ، مایلم به بحث های فرهنگی و اجتماعی شهر ، احیای جایگاه واقعی شورا بعنوان یک پارلمان محلی تا دستیابی به مدیریت واحد شهری ، تبدیل شهرداری به یک نهاد اجتماعی ، رونق گردشگری با توجه به مواریث فرهنگی  و معنوی فراوان شهر ، ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری و عدم وابستگی شهرداری به وضع عوارض جدید و از همه مهمتر تکریم ارباب رجوع اولویت داده شود .



5- یکی از روش های ارزشمندی که شما از ابتدا داشتید ، اطلاع رسانی به مردم از طریق وبلاگ های شخصیتان بود. این کار شما باعث شده بود به نوعی یکی از پاسخگوترین و در دسسترس ترین اعضای شورای سوم برای مردم سبزوار به ویژه جوانان باشید.امااخیرا مدتی است که این مهم را کنار گذاشته اید.دلیل این کمرنگ شدن شما در عرصه گزارش دهی آنلاین فعالیت های شورا چیست؟ آیا بازهم این کار ارزشمند را از سر می گیرد؟

این نظر لطف شماست. بله همینطور است و چه توفیقی از این بهتر که نماینده مردم باشی و هر روز بتوانی موکلان خود  را در جریان آنچه که انجام میدهی بگذاری این کار خیلی شایسته است به همین خاطر بود که علاوه بر وبلاگهای موضوعی که از سالها قبل داشتم وبلاگی را تحت عنوان روزانه دایر کردم و امروز خوشحالم که هر روز ( حتی الامکان ) این وبلاگ را به روز رسانی می کردم که درنوع خود حتی در سطح کشور کم نظیر بود و رسانه ها و سایت ها هم لطف می نمودند و مطالب آن را نقل می کردند که از همین جاسپاسگزاری می کنم از اصحاب رسانه.
 ولی متاسفانه  نظرات ارسالی به وبلاگ و سایت ها به جای آنکه نقد عملکردها باشد ( که مطلوب است ) ، محل ایجاد سوء تفاهم شده بود به گونه ای که هزینه این گونه اطلاع رسانی و به روز بودن برایم سنگین تمام می شد گویی تنها فردی که بایستی در شورا پاسخگو باشد فقط بنده هستم و لاغیر و هر چه انتقاد در کاستی های شورا و شهر و شهرداری است به همین یک عضو شورا مربوط است خلاصه این کار با همه مزایایش ارزش بوجود آمدن آن همه سوء تفاهم را نداشت. 

به همین خاطر تصمیم گرفتم تا پایان دوره سوم این کار را ادامه دهم ولی اگر قسمت شد و مجدد به شورا راه یافتم در دوره بعد تجدید نظر کنم و امروز در دوره چهارم عرض می کنم سعی داریم سایت شورا را دوباره فعال کنیم و آنرا به یک پایگاه اطلاع رسانی مدیریت شهری تبدیل کنیم تا از این رهگذر اطلاعات مورد نیاز و مربوط به شورا دراختیار همشهریان عزیز قرار گیرد و اگر شورا نظر مساعد داشته باشد و تصویب کند جریان مذاکرات شورا را بصورت آنلاین پخش و یا حداقل بصورت پادکست روی سایت بگذاریم و یا حداقل ماهی یک کنفرانس مطبوعاتی بگذاریم و خودم نیز در نظر دارم علاوه بر حضور در شورا ( فعلا روزهای دوشنبه ) و پاسخگویی حضوری به مراجعین ، هفته ای حداقل دو ساعت با برنامه از پیش اعلام شده بصورت ویدئو چت پاسخگوی همشهریان عزیز و خبرنگاران محترم باشم .



6- شما در وبلاگ هایتان به جز گزارش شورا ، مطالبی مرتبط با سبزواری ها و ظرفیت های این شهر هم منتشر می کردید. که حتی اسرارنامه خیلی وقت ها در بعضی یادداشت های فرهنگی و تاریخی خود مربوط به سبزوار به مطالب منتشر شده در وبلاگ شما استناد می کند ، اما به نظر می رسد مشغله های شورا باعث شده از این مورد باز بمانید. با توجه به علاقه و سابقه تان در این زمینه آیا برنامه ای برای تقویت این گونه فعالیت ها در میان وبلاگ نویسان و اصحاب رسانه سبزوار دارید؟ و آیا اصلا اهمیت انتشار این گونه مطالب را در چه حد می دانید؟

بله حتما ، چون علاوه بر وبلاگ روزانه چند وبلاگ موضوعی دیگر را نیز در مسایل آموزشی ، تخصصی ، شخصی و فتو بلاگ سبزوار دارم که لینک آنها را در www. Taassobi.blogfa.com   می توانید ببینید که وبلاگ " سبزواری ها "و " فتوبلاگ سبزوار "را حتما و بیشتر توجه خواهم داشت و امیدوارم بتوانم با ذکر مطالبی ناب و عکسهایی از سبزوار عزیز سهمی در ارتقاء شان و جایگاه این دیار که صمیمانه آن را دوست می دارم داشته باشم و همراهی خوب برای همه رسانه های محلی باشم.

در پاسخ به بخش دیگری از پرسشتان عرض می کنم که یکی از تاسف های بنده همین غفلت از جایگاه و فرهنگ دیرینه شهرمان است از بی توجهی به میراث فرهنگی مان گرفته تا بی اعتنایی به مواریث معنوی مان و حتی گویش مان که رفته رفته فراموش می شود و امروز دیگر بسیاری از جوانان ما گفتگو به گویش سبزواری را یا نمی دانند یا ترجیح می دهند از آن استفاده ننمایند . لذا وظیفه خود می دانم که در حد مقدورات با انتشار مطالب و موضوعات مربوط به سبزوار دین خود را به فراخور بضاعت ادا نمایم و لازم می دانم خدمت تمام عزیزانی که دلسوزانه مسایل مربوط به شورا و خصوصا مواضع حقیر را پی گیر بوده و هستند عرض  می کنم علی رغم تمام آنچه رفت که دانید ، مصمم تر از همیشه همچنان در کسوت یک معلم در خدمت شهر و مردم شهرم خواهم بود . انشاالله .



7- وضعیت رسانه ای شهرستان رو چه طور ارزیابی می کنید؟ آیا رسانه ها می توانند تأثیر مثبتی بر روند امور داشته باشند؟ وتا به حال چگونه عمل کرده اند؟

بدون تردید سبزوار با پیشینه فرهنگی غنی و قابل اعتنا و بزرگ مردان فرهیخته ی خود شایسته ی بیش از این در عرصه فرهنگی و اطلاع رسانی است و علیرغم اینکه امتیاز چندین نشریه در دست سبزواری هاست ولی ما هنوز یک رسانه مکتوب که بتواند بصورت مرتب منتشر شود نداریم آن یکی دو نشریه باقی مانده هم برای تامین هزینه های خود ناچار از روی آوردن به تبلیغات و قبول مصاحبه های سفارشی هستند تا بتوانند گاه و بیگاه نامه ای را منتشر نمایند و به این جهت جدا از خیلی از شهرهای کوچکتر از خود عقب مانده ایم و به جاست که همه دست بدست هم دهیم تا بر این شرایط نامطلوب رسانه ای فائق آییم و یقینا شهردار جدید سبزوار که خود یک شخصیت دانشگاهی و فرهیخته است و شورای شهر با رویکرد فرهنگی که دارد میتوانند کمک خوبی به دست اندرکاران این عرصه داشته باشند . واما نقش رسانه ها قطعا نقشی کلیدی در هدایت جامعه و افکار عمومی است که چنانچه به آن توجه شود آثار مثبت آنرا ( هر چند بطئی و کند که ویژگی کارفرهنگی است ) در جامعه میتوانیم شاهد باشیم و رسانه های محلی هر چه باشند شخصا بودشان را بر نبودشان بعنوان کنار گودنشینان هدایت گر ترجیح میدهم و لیکن رسانه ها عموما و رسانه های مجازی خصوصا ( بدلیل فراگیری و دسترسی همگانی ) نیاز به بازنگری عملکردی و توجه و مراقبت جدی دارند چرا که تک تک خبرها و اتفاقات شهر که در خروجی سایتها قرار میگیرد و انواع و اقسام نظرات مربوط  و نا مربوط با موضوع در دسترس تحلیل و معرض قضاوت واقع میشوند و مثبت و منفی بودن آن در سرنوشت این شهر یقینا موثر است بنا براین خیلی باید مراقب باشیم که چه می گوییم و چه می نویسیم و آب به چه آسیابی می ریزیم . بینید در همین موضوع اخیر یعنی انتخاب شهردار ( که البته به نظر من فرآیند و طولانی شدن آن جای انتقاد جدی دارد ) چه کردیم ! از حرمت شکنی و شبهه افکنی تا اتهام و بی انصافی و زیر سوال بردن ده ها سال سلامت افراد و شخصیت ها همگی اینها پیامدهای خوبی برای بهبود وضعیت ندارند و بیم آن دارم که اگر بهمین روال پیش رویم خود بدست خود چهره این شهر با فرهنگ و اصیل را مخدوش و غیر قابل اعتماد نماییم .

غـــلام همت آن نازنیــــنم     کـه کار خــــیر بی روی ریا کرد
من از بیگانگان هرگز ننالم     که با من هرچه کرد آن آشنا کرد

فلذا از همه رسانه ها تقاضا دارم ضمن حفظ حساسیت در مواضع واقع بینانه با رویکرد انتقادی  نسبت به موضوعات ، به یاد داشته  باشند که قلم امانت است و اطلاع رسانی رسالت . با این امانت و آن رسالت کاری کنیم تا اخلاق رسانه ای رعایت، حرمت و حقوق افراد محترم  ، آبروی اشخاص محفوظ و اختلاف که آفت توسعه این دیار است بر کنار بماند .

 


8- امام جمعه شهرستان ، مسئولان اجرایی و نمایندگان و... در مسائل مربوط به شورا و شهرداری چگونه عملکردی دارند؟ آیا تعامل خوبی این افراد با شورای شهر و شهرداری وجود دارد؟ و انتظار شما در این رابطه از شهردار جدید چیست ؟

خوشبختانه در چند سال اخیر که بنده خود شاهد بوده ام امام جمعه محترم همراه با تمامی مسئولین شهر و نمایندگان شهرستان در جهت توسعه شهر تعامل خوبی را با مجموعه شورا و شهرداری داشته اند و حتی گاهی فراتر از وظایف و اختیارات خود نیز عمل کرده اند که از یکایک عزیزان جدا تقدیر و امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد و شتاب هم بگیرد تا انشاالله در روند ارتقاء جایگاه شهرستان تسریع و سبزواری ها به آرزوی دیرینه خود برسند و خوشبختانه با ارتباطات خوبی که جناب دکتر طالبی در سطوح مختلف کشوری و استانی دارند انتظار میرود اکنون که فرصت خدمت به این دیار برای ایشان فراهم شده است و با عشقی که به این دیار ورزیده و می ورزند با تکیه بر پشتوانه ها و ذخایر معنوی شهر در کنار همه مسئولین محترم و معزز و همسو با برنامه ها و سیاست های اعلامی شورای اسلامی شهر با رویکردی قانون محور و شهروند مدار همچون همیشه پرتلاش و بی وقفه  بقول خود ایشان چهارسال آینده را دوره طلایی همکاری و کار نمایند . و همه ما در کنار هم ، در سایه وفاق و همدلی و همراه با مردم و در جهت تحقق مطالبات آنها با عزمی راسخ به توسعه شهرستان بیاندیشیم . انشاالله



9- در پایان اگر موضوعاتی هست که از نظر اسرارنامه مغفول مانده و شما مایل به صحبت درباره آن ها هستید ، بفرمایید.

وقت است و بجا که از یکایک کاندیداهای شهرداری سبزوار که بزرگوارانه قبول زحمت نمودند و با حضور و معرفی خود و نیز ارائه برنامه ها ، شورا را در انجام مهمترین وظیفه خود یاری فرمودند تشکر و سپاسگزاری نمایم و برای ایشان در سایر عرصه های خدمت به ایت مرز و بوم آرزوی توفیق نمایم و نیز از شهردارسابق جناب مقصودی برای دوسال تلاش بی وقفه شان و جناب میرچولی برای زحمت دوران سرپرستی شهرداری تقدیر داشته باشم و از شما نیز بسیار ممنونم که این مصاحبه را ترتیب دادید و برای تان در رسالتی که بعهده دارید  آرزوی توفیق میکنم و توصیه دارم مشی و رویکرد فرهنگی خودرا همچنان ادامه دهید .
 



10 – و کلام آخرتان ؟
.....   و خلاصه اینکه خودم را بدهکار میدانم به همه کسانی که گفتیم و از ما پذیرفتند که درست میشود و ......  نشد .
                                                                                         پیروز و سربلند باشید...
                                                                                جلال تعصبی _ اول بهمن ماه 1392
 

 

لازم به توضیح است تصویر استفاده شده در این صفحه از وبسایت سبزوارآنلاین گرفته شده است.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده عکس های بیشتری از جلال تعصبی ، در بخش عکس نامه اسرارنامه ، روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مهدی مقصودی : با حضور دکتر طالبی به آینده سبزوار امیدوارم

نظرت را بنویس
comments

الهه.ب

من خیلی مرام آقای تعصبیو دوست دارم.یک کلاس خاصی تو رفتارشه. خودشو نمیگیره ها ولی منش عضو شورا بودنو داره یک بارنمایشگاه نقاشی داشتم توی نگارخانه باران هیچکس از اعضای شورای شهر نیومد اقای تعصبی ولی اومد خیلی خوشحال شدم.اصلا انتظار نداشتم پیش دوستام و خانواده ام سرافراز شدم ممنون اقای تعصبی موفق باشید

امیر مسکنی

این حرام رو از دقیقاً از کجات درآوردی آقا رسول؟؟ مفتی شده یا مرجع تقلید؟؟

تعصبی نامه

تعصبی نامه. به صفحه اصلی سایتت نگاه کن سه جا عکس این اقای تعصبی رو میشه دید.تو رویدادها تو عکس نامه تو چای داغ.چه قدر یک سایت باید تابلو عمل کنه؟

رسول

به آقاي تعصبي و ديگر اعضا بگوييد طبق قانون اعلام راي مخفي جرم است و البته حرام هم هست لذا ايشان که اخلاق مدارند کار درستي نمي کنند که مي گويند به طالبي راي داده اند ضمنا طبق قانون تمام راي گيري هاي که در مورد اشخاص در شورا صورت مي گيرد بايد مخفي باشد پس نمي توانند بگويند آرا مخفي نبوده است

امیر مسکنی

زنده باشن آقای معلم...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما